Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sikler på nytt heli

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sikler på nytt heli

    Heisann..

    Fortiden sikler jeg på et nytt heli som skal erstatte min T-rex 600 som jeg skal donere til skalaprosjektet mitt. I starten, tenkte jeg å kjøpe meg en ekstra T-rex 600, men i det siste har jeg begynnt å helle mer mot en 700e DFC.

    Så til spørsmålet: en kan velge mellom en combo med standard Align DS servoer, eller børsteløse HV servoer. Versjonen med HV servoer er et par hundre $$ dyrere enn versjonen med standard DS servoer. Er HV servoene værdt de ekstra$$?
    Skjønner at en potensiell feilkilde kan elimineres (BEC) og at servoene er en del raskere og sterkere om jeg velger HV, er det noen andre fordeler?
    Tormod
    _________________
    SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

  • #2
    Sikler på nytt heli

    Fordelen med HV-servoer er jo at du kan putte et 2s lipo rett på uten regulering pluss at servoene er raskere / sterkere.

    Ulempen med akkurat Align sine HV-servoer er at det går rykter om at de trekker veldig mye amp. Jeg tror på det ryktet og hadde ikke kjørt disse på bec. Servoene i seg selv er sikkert bra - men jeg hadde brukt 2s lipo.
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

    Comment


    • #3
      Re: Sikler på nytt heli

      Du kan eliminere bec på vanlige 6v servoer også ved å bruke life batteri rett i mottaker. Jeg har lest mye negativt om align sine HV servoer så jeg mener det ikke er verdt det

      Comment


      • #4
        Som trulsen sier, 615/655 servoene, dytter du bare lifepo4 rett på, ikke noe BEC behov her, bruker <150mah per flight, stortsett 125-135 (3d)


        IKKE enig med trulsen sin oppfatning av align HV servoene, dette er savox servoer, de sitter f.eks. på logo 800 xxtreme, SAB brukte de til demo på 770 og pressebilder osv osv, latterlig raske saker og 20-21KG, men spiser MYE strøm, så 2s lipo rett i løser det meste.

        Jeg har testet både 610/650 615/655 700H/750H HV, med wattmeter og jukking på stikkene klarte jeg komme helt opp i 210W (26.5A) med align HV servoer, i praksis ikke noe problem på lipo, og de bruker ikke spesielt mange mah på en flight, men peak amper trekk er veldig høyt bare

        hvor stor er prisforskjellen? servoene løst er jo bare ca 2300 eks mva vanligvis for 4stk HV, så den bør være 1000ish? i forskjell

        Comment


        • #5
          Det jeg mente er at de koster såpass mye mer enn DS610/615 pakken at det ikke er verdt det. Det negative jeg har lest er latterlig mye strømforbruk og at veeeeldig mange BEC'er sliter med å mate de med nok strøm. DS610/615 er en sikker vinner er vell egentlig det jeg ville frem til!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Trulsen View Post
            Det jeg mente er at de koster såpass mye mer enn DS610/615 pakken at det ikke er verdt det. Det negative jeg har lest er latterlig mye strømforbruk og at veeeeldig mange BEC'er sliter med å mate de med nok strøm. DS610/615 er en sikker vinner er vell egentlig det jeg ville frem til!
            da er vi enige

            man må typ på kosmik 200A med 20/30A bec for å dra de

            men for $200 i mellom eller $150, kunne det være verdt det.
            Last edited by andersand; 10-01-13, 11:03.

            Comment


            • #7
              Tusen takk for svar alle sammen, herlig at det er så mange her på forumet som deler sine erfaringer med oss ferskinger

              Originally posted by andersand View Post
              hvor stor er prisforskjellen? servoene løst er jo bare ca 2300 eks mva vanligvis for 4stk HV, så den bør være 1000ish? i forskjell
              Prisforskjellen er nøyaktig 200$.

              I HV comboen følger det ikke med ekstern BEC, vil det da si at man kobler 2s Lipo direkte i 3GX sensoren?
              Planen er uansett å bruke en 2s lipo til elektronikken, hadde ikke tenkt å bruke BEC (har CC ICE2 HV 120 ESC intern BEC?).
              Sett bort fra pris, ville dere gått for HV eller DS servoer?
              Tormod
              _________________
              SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

              Comment


              • #8
                for $200, hadde jeg nok tatt med servoene, ikke nødvendigvis fordi jeg flyr så bra at jeg bruker de... men digge servoer når man først skal ha.

                på andre siden, hadde nok heller brukt $200 på en brain, beastx eller vbar, istedenfor å bruke 3gx...

                vet mange lager combos, uten 3gx, kanskje det er alternativ også hos de du kjøper av?

                CC 120HV har ingen intern BEC

                align sin "bec" er vel mer at de tar fra 2s lipo og former ned til 6V, mer en regulator strengtatt.

                husk å bytte gir/haleaksel før du flyr modellen 6mm shaft og sorte gir.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Tormod.ihlen View Post
                  Tusen takk for svar alle sammen, herlig at det er så mange her på forumet som deler sine erfaringer med oss ferskinger



                  Prisforskjellen er nøyaktig 200$.

                  I HV comboen følger det ikke med ekstern BEC, vil det da si at man kobler 2s Lipo direkte i 3GX sensoren?
                  Planen er uansett å bruke en 2s lipo til elektronikken, hadde ikke tenkt å bruke BEC (har CC ICE2 HV 120 ESC intern BEC?).
                  Sett bort fra pris, ville dere gått for HV eller DS servoer?
                  Hvis du allerede har tenkt til å bruke 2s lipo, ville jeg nok gått for hv servoer.
                  Compass Atom 550 FBL - ds510m - bls 251 - mini v-bar
                  XG8
                  Snart:

                  Compass 7hv v2 - MKS HBL 950 - HBL 980 -
                  V-bar
                  Compass Warp 360 - MKS DS95 - DS95i - Beast X - Yge 40A

                  Comment


                  • #10
                    Har vurdert vBar, men jeg er en av de som er fornøyd med 3GX (kanskje ford jeg ikke har prøvd noe annet?)

                    Bestiller fra Flying-Hobby, de har kampanje med gratis frakt, men kan ikke velge bort 3GX..

                    Skal bytte haleaksel og gear ja
                    Tormod
                    _________________
                    SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

                    Comment


                    • #11
                      Jeg tenker litt som følger:
                      På nitro modeller der du allikevel må ha batteri så vil jeg slippe å bruke BEC. Dvs enten HV servoer på LiPo eller 6V servoer på LiFe. Da synes jeg det ofte er kurant å kunne lade mottakerbatteri uten å ta ut batteriet, og i såfall er plutselig ikke LiPo noe alternativ for meg. Da bruker jeg LiFe istedet. Da kan man like godt bruke 6V servoer slik at man får utnyttet det man har betalt for i servoene.

                      På elektro oppsett synes jeg det er unødvendig tungvint å sette inn egne batterier for servoene når det allerede er mer enn nok batteri tilstede i drivbatteriene. Så der bruker jeg BEC. Da kan man utnytte HV servoer ved å skru opp spenningen i BEC (dersom BEC har mulighet til det) men da er det viktig å ta høyde for hva BEC'en tåler. Så derfor på en elektro maskin ville jeg aldri brukt Align HV servoer.
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • #12
                        enig i argumentene, men rx pakke er <10USD en god BEC løst, er jo 100USD+

                        evnt er jo kosmik 200A sin regulator fin, den har BEC nok til å drive alt..

                        personlig har jeg rxpakker på ca alt av helis jeg er litt skeptisk til løse BEC, men med noen kosmik i hus, skal jeg bruke BEC i de.

                        gryphon og WR super bec har bra rykte, cc bec pro og lignende, not so much.. handlet i sin tid 2stk wr bec for å bruke, men har aldri blitt noe av.

                        Fordelen jeg ser med løs rxpakke, er blandt annet ved batteribytte, sender og mottaker er da stadig på, og slipper vente, binde, thold av osv hver gang (iritasjonsmoment) og jeg får testet alt før jeg kobler til hovedstrøm

                        begge deler har sine + og -

                        Comment


                        • #13
                          Behøver ikke være så dyrt med BEC. Der jeg ikke har BEC innebygget i ESC, eller innebygget BEC ikke har vært god nok, så bruker jeg uten unntak CC BECpro.
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by arhennie View Post
                            På elektro oppsett synes jeg det er unødvendig tungvint å sette inn egne batterier for servoene når det allerede er mer enn nok batteri tilstede i drivbatteriene. Så der bruker jeg BEC. Da kan man utnytte HV servoer ved å skru opp spenningen i BEC (dersom BEC har mulighet til det) men da er det viktig å ta høyde for hva BEC'en tåler. Så derfor på en elektro maskin ville jeg aldri brukt Align HV servoer.
                            Kan ikke annet enn å si meg enig. Jeg vil ikke putte inn ekstra batteri når det er strøm i massevis i heliet allerede


                            En helt annen ting: da jeg var fersk og skulle kjøpe meg en T-Rex 600E, var det ikke måte på hvor heftig utstyr jeg ble rådet til å kjøpe på diverse fora. Det var omtrent ikke vits å kjøpe heli hvis man ikke kostet på seg de dyreste Futaba-servoene, den feteste halegyroen og Hyperionbatterier som kostet en månedslønn.

                            Jeg kjøpte de kjipeste servoene som var "gode nok". Jeg fløy også med de billigste glassfiberbladene fra Align og de billigste Kina-batteriene. Totalprisen ble vel omtrent det halve av feinsmecker-utstyret som man bare "måtte" ha.

                            Jeg er glad jeg valgte kjipern-løsningene! Hvorfor det? Jo, de billigste løsningene var bra nok til å lære å både hovre, fly i åttetall, fly opp-ned og mere til. Innen jeg var god nok til å ha noen glede av dyrere løsninger, var helikopteret pensjonert forlengst. Da hadde det jo kommet nytt og bedre utstyr, så feinschmecker-utstyret som jeg "burde" ha kjøpt da jeg startet ville likevel vært avleggs nå.

                            Nå bør man selvsagt ikke konsekvent velge det billigste, for da får man bare problemer med dårlig utstyr. Sjekk litt hva som er BRA NOK, og bruk pengene på å kræsje og bli god istedet.

                            Food for thought
                            Last edited by jotto; 10-01-13, 19:53.
                            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                            Anything worth doing is worth overdoing!

                            Comment


                            • #15
                              Helt enig med Jotto. Bortkastet å kjøpe mer enn man behøver. Men jeg skjønner godt at mange blir i tvil med all den hypen som er både her og der. Jeg blir stadig i tvil selv kjenner jeg
                              Også er det ofte heller ikke sånn at man trenger så mye bedre når man blir flinkere å fly. De rimeligere løsningene holder som regel også etter man har forlatt nybegynner stadiet.
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment

                              Working...
                              X