Unconfigured Ad

Collapse

T-rex 550 dfc på veg - spørsmål

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • torgeir
    • Oct 2003
    • 398

Har en t-rex 550 dfc super combo på veg og gleder meg naturligvis. Den kommer med famile fra USA i mars, så jeg har god tid til å surfe rundt for info. Kjøpt på helidirect.com. Har hatt noen års pause fra hobbyen, men flyr en del på sim.

Har noen spørsmål til dere ringrever her på forumet:
    1. Kjøpte med 3gx i første omgang. Noen som vet om det følger det med pc-kabel og programvare?
    2. Er heliet likt 550e foruten hodet og lenger bom? Vil det i så fall si at et sett med rcscrewz til 550e vil passe dfc utgaven?
    3. Har planer om å lære å fly til å begynne med, kan hovre og sånt, men 3d ligger litt inn i fremtiden da det er noe begrenset med tid til å fly. Har også tenkt på om jeg skal gjøre et skalaprosjekt ut av dette på sikt. Er det slik at en skalakropp beregnet til en 600 er å foretrekke til dette heliet?
    4. Batterier er ikke kjøpt inn ennå. Hva slags c-rating bør jeg legge meg på? Har kikket litt på zippy da det er billig og jeg kan kjøpe flere batterier og følgelig få lenger flytid. Noen som har innvendnger mot zippy? Erfaringer?
    5. Så vidt jeg har forstått er escen en castle talon. (Castle Creation?) Følger det med kabel og programvare til denne?
    6. Er det noen her som flyr denne med 12s? Erfaringer?

Det var spørgesmålene i første omgang. Det er sikkert mulig å google seg til svarene her, men jeg har forsøkt uten å bli noe særlig klokere.

Mvh.
    Torgeir K. Haugstad
  • Trulsen
    • Aug 2006
    • 3411

Originally posted by torgeir
    Har en t-rex 550 dfc super combo på veg og gleder meg naturligvis. Den kommer med famile fra USA i mars, så jeg har god tid til å surfe rundt for info. Kjøpt på helidirect.com. Har hatt noen års pause fra hobbyen, men flyr en del på sim.

Har noen spørsmål til dere ringrever her på forumet:
    1. Kjøpte med 3gx i første omgang. Noen som vet om det følger det med pc-kabel og programvare?
    2. Er heliet likt 550e foruten hodet og lenger bom? Vil det i så fall si at et sett med rcscrewz til 550e vil passe dfc utgaven?
    3. Har planer om å lære å fly til å begynne med, kan hovre og sånt, men 3d ligger litt inn i fremtiden da det er noe begrenset med tid til å fly. Har også tenkt på om jeg skal gjøre et skalaprosjekt ut av dette på sikt. Er det slik at en skalakropp beregnet til en 600 er å foretrekke til dette heliet?
    4. Batterier er ikke kjøpt inn ennå. Hva slags c-rating bør jeg legge meg på? Har kikket litt på zippy da det er billig og jeg kan kjøpe flere batterier og følgelig få lenger flytid. Noen som har innvendnger mot zippy? Erfaringer?
    5. Så vidt jeg har forstått er escen en castle talon. (Castle Creation?) Følger det med kabel og programvare til denne?
    6. Er det noen her som flyr denne med 12s? Erfaringer?

Det var spørgesmålene i første omgang. Det er sikkert mulig å google seg til svarene her, men jeg har forsøkt uten å bli noe særlig klokere.

Mvh.

Hei og velkommen tilbake til hobbyen! Bra lysten er på veg tilbake igjen

1) Det følger meg bekjent ikke med kabel for oppdatering. Denne kan kjøpes på feks Velkommen til elefun.no - Radiostyrt hobby og da følger det med software, men jeg anbefaler likevell å laste ned fra Align sine sider for å få siste versjon av software.

2) Heliet er helt likt Trex 550. Eneste forskjell er vell nytt design på canopy og DFC hodet. Og ja, du kan bruke rcscrews kit, men det mangler nok noen få bolter til DFC hodet.

3) 550 er ganske lik 600 i størrelse, så en 600 size skalakropp bør kunne passe.

4) I og med dette er et 6S helikopter er det noe høyere strømtrekk enn på feks Trex 600 så derfor kreves det mer av batteriene og dertil høyere C-rating trenger du. Jeg har ikke store innvendinger mot Zippy, men RC-Batteri.no har svært gode batteri til billig peng. Gravity Hobby/Gens Ace kan du klare deg med 25C+ mens zippy bør du kjøpe det beste som er. Gravity/Gens er konservativt C-ratet og duger svært bra. Jeg har sluttet å handle batteri i utlandet og har kjøpt mine siste 25 batteri fra rcbatteri.no (store og små har jeg kjøpt).

5) Castle Creations Talon. Følger ikke med USB dongle for oppdatering av software.

6) Ja, det er mange som flyr på 12S, men det er helt totalt unødvendig med mindre du er super-duper-power-freak som feks Herr Andersand her på forumet som har sinnsyke motorer som en ekstra del av hobbyen og en aldri så liten fetish for det! For oss andre duger motoren som følger med der svært bra!

7) Håper dette svarte på spørsmålene!

Comment

• torgeir
      • Oct 2003
      • 398

7: Svært gode svar. Tusen takk. Regner med å fly på 6s. Rcbatteri.no noteres. Veldig greit å handle innenlands.

Har ikke funnet noen dedikert byggeblogg for dfc-utgaven bortsett fra en video med bilder. Noen som vet om en link?
      Torgeir K. Haugstad

Comment

• jotto
        • Jul 2007
        • 3060

Jeg slenger et par kommentarer til Trulsens utmerkede poenger:

- Mange vil nok ha deg til å kjøpe ultradyre batterier fordi "det gir mere power yada yada bla bla". Når du er på hovrestadiet, klarer du deg lenge med billige batterier fra Hobbyking. Bruk heller pengene på reservedeler og/eller flere billigbatterier. Innen du er så god at du trenger masse power, er batteriene likevel moden for utskiftning. En annen ting er jo at du risikerer å skade batteriet når du kræsjer. Da er det kjedelig å lage taco av dyre batterier i starten.
        - Det beste du kan gjøre, både for å lære og for å ha det moro, er å fly sammen med andre. Jeg ser at du bor på Kolbotn, og vi er flere som flyr i samme område. Send gjerne en PM hvis du vil være litt sosial. Det er halve moroa med denne hobbyen
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• torgeir
          • Oct 2003
          • 398

Konge med sosial flyging. Bor ikke på Kolbotn nå, men 10 min. unna. Må visst oppdatere profilen min.
          Tror det blir, som dere begge sier, rimelige batterier i første omgang.
          Følger det forresten med grease og threadlock i kitet?
          Torgeir K. Haugstad

Comment

• jotto
            • Jul 2007
            • 3060

Originally posted by torgeir
            Konge med sosial flyging. Bor ikke på Kolbotn nå, men 10 min. unna. Må visst oppdatere profilen min.
            Tror det blir, som dere begge sier, rimelige batterier i første omgang.
            Følger det forresten med grease og threadlock i kitet?
            Jepp, men det er ganske sparsomt med threadlock. Det er jo noe man stadig trenger, så det er likegreit å shoppe en flaske til.
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• Spiff
              • May 2011
              • 145

Hei, gode svar men er usikker på svaret på spørsmål 1...Såvidt jeg vet så kommer 3GX alltid komplett med kabler og usb-dings og cd. Se bilde. Jeg kjøpte en 450 pro med 3Gx. Fikk komplett sett. Da jeg nylig var i Thailand brukte vi mye tid i butikken til en bekjent. Det var veldig vanlig at folk ville bytte ut 3Gx'en med en annen gyro slik at han hadde mengder liggende. Alltid komplette sett. (Nei jeg åpnet ikke og sjekket alle ) Så jeg TROR du får med kabler for å oppdatere men jeg har tatt feil en og annen gang før da..

Click image for larger version

Name:	3Gx.jpg
Views:	1
Size:	27.6 KB
ID:	597656

Spiff
              TRex 250 | TRex 450 Pro V2 DFC Beast X |TRex 450L Dominator Beast X |TRex 500 DFC V-Bar | TRex 500 Beast X | TRex 550 ​V-Bar |Gaui X5 Beast X |TRex 600N Beast X |Synergy E5 Beast X |

Spektrum DX18

Youtube:
              http://www.youtube.com/channel/UCB69FEKD5skQDfiNJehjNJA

Comment

• torgeir
                • Oct 2003
                • 398

Hei. Ser jo unektelig ut som det følger med i boksen ut fra bildet.
                Torgeir K. Haugstad

Comment

• Helioyd
                  • Jul 2010
                  • 86

Var med kabel til min 600efl pro også

Comment

• Trulsen
                    • Aug 2006
                    • 3411

Re: T-rex 550 dfc på veg - spørsmål

Da beklager jeg forvirrelsen. Det gjorde ikke det tidligere med 3G iallefall...

Comment

• Kjetil B
                      • Jul 2005
                      • 201

Nye 550 DFC har vel 600 bom også...(?)
                      * T-rex 450 PRO DFC 6S * T-rex 500 PRO EFL DFC * DJI Inspire 1 * E-flite Carbon Z Cub * Multiplex Dogfighter * Futaba 14SG *

Comment

• 0dal
                        • Jun 2012
                        • 6

sjekk helisweden en som kaller seg DRH har laget en fin byggeblogg på 550 dfcv3 mange tips å finne der

Comment

• torgeir
                          • Oct 2003
                          • 398

Ingen ting å beklage trulsen

Mange gode svar her, og en svært god byggetråd på helisweeden.
                          Torgeir K. Haugstad

Comment

• torgeir
                            • Oct 2003
                            • 398

Da var maiden forsøkt med strippet paraplydrev foran som resultat den tippet bakover i løs snø. Deler bestilt og vil ta hele oppsettet i hodet på nytt før jeg muligens ber om bistand til maiden nr 2.
                            Torgeir K. Haugstad

Comment

• torgeir
                              • Oct 2003
                              • 398

Til dere ringrever. Helikopteret stod i et lag med hardpakket snø på en fotballbane. Hadde åpenbart ikke baller nok til å løfte det av bakken når det ble lett på skidsa (noen med et bedre norsk uttrykk?). Heliet ville velte og halebladene tok nedi snøen og strippet 3 tenner fra aksel-paraplydrevet foran. Snøen var ikke hardere enn at understelle kunne grave seg noe ned. Kan underlaget ha noe med dette å gjøre eller er det kun oppsett/pinglete pilot. Jeg sjekket selvsagt at swash og halekompanserte riktig veg før flight. Gain potene står på mellom kl 9 og 10 et sted.

I DIR mode hadde jeg fin og level swash ved midt-stikke, men swashen var noe lav bak ved høy/lav pitch. Tenker å justere end points på servoene for å få flat swash i hele pitch-registeret før jeg går gjennom 3gx oppsettet på nytt. Det er forskjellige meninger om dette på helifreak og sikkert her også. Noen som har erfaringer/anbefalinger her?

Som sagt så hadde det vært fint med en kyndig person til å se over heliet før neste forsøk.
                              Torgeir K. Haugstad

Comment

Working...