Unconfigured Ad

Collapse

TRex 550 motor eller ESC problem??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spiff
    • May 2011
    • 145

Hei. Lurer på om noen har vært borti noe lignende eller har gode teorier om hva som er galt:

Når jeg spoler opp helikopteret i normal så virker det som om motoren ikke starter jevnt og trinnløst. Når jeg beveger throttle oppover så er det som om motoren slår inn på forskjellige trinn (var det forståelig?). Når jeg så har lettet og slår over i ide1 så slår halen ut og vibrerer noen ganger. Det samme skjer når jeg går til idle2. Jeg har ikke brydd meg om dette da jeg er vant med at halen slår litt ut når en skifter men det er myyye mer markant på 550'en enn på noen andre helikoptre jeg har.

I dag da jeg kom inn for landing gikk jeg fra idle 2 til idle1. Da kom et smell og helikopteret begynte å riste og lage ulyder. Jeg tok throttlehold og selvfølgelig var det ingen som så eller filmet den perfekte autorotasjonen. Var utrolig imponert over hvor lett det var å få det fint og helt ned. Uansett..når jeg så ser etter så er tennene tygget bort flere steder på maingearet. Dette var helt nytt og satt på for to dager siden. Jeg kan ikke skjønne annet enn at når jeg slår over så "bremser" motoren så kraftig at tennene ble tygget bort.

Har sjekket ESC oppsettet og det er som følger:

Brake disabled, Mid-timing, Helicopter 1 (soft start), Quick speed Throttle response.

Idle 1 er: 95-85-80-85-95 og Idle 2 er 100% over hele fjøla.

Mistenker at det er kulelager eller noe i motoren som bør skiftes men kanskje noen som har en bedre teori?

Spiff
    TRex 250 | TRex 450 Pro V2 DFC Beast X |TRex 450L Dominator Beast X |TRex 500 DFC V-Bar | TRex 500 Beast X | TRex 550 ​V-Bar |Gaui X5 Beast X |TRex 600N Beast X |Synergy E5 Beast X |

Spektrum DX18

Youtube:
    http://www.youtube.com/channel/UCB69FEKD5skQDfiNJehjNJA
  • Morten Brun
    • Nov 2011
    • 343

Kan det være at avstanden mellom pinion og hovedtannhjul er for liten?

Comment

• thomas.kjolstad
      • Mar 2011
      • 1247

Originally posted by Morten Brun
      Kan det være at avstanden mellom pinion og hovedtannhjul er for liten?
      Det ville jeg trodd også. Grunnen til at halen slår ut har noe med Gain justeringer på halen. Juster litt opp eller ned på det så får du det bedre vil jeg tro

Comment

• Spiff
        • May 2011
        • 145

Det kan hende at avstanden er for liten, men brukte papir mellom tannhjulene da jeg monterte det hele slik at det er en liten glip der. Skal montere nytt drev og ha litt større avstand da. Når det gjelder gain så har jeg prøvd å justere den opp og ned allerede. Har gått så langt opp at halen begynner å logre når jeg flyr rundt, så det er for mye eller helikopteret er bare veldig glad for å være i luften

Kanskje en kombinasjon? Gir det uansett et nytt forsøk i morgen dersom været tillater det.

Spiff
        TRex 250 | TRex 450 Pro V2 DFC Beast X |TRex 450L Dominator Beast X |TRex 500 DFC V-Bar | TRex 500 Beast X | TRex 550 ​V-Bar |Gaui X5 Beast X |TRex 600N Beast X |Synergy E5 Beast X |

Spektrum DX18

Youtube:

Comment

• Røde Baron
          • Nov 2010
          • 100

Originally posted by Spiff
          Hei. Lurer på om noen har vært borti noe lignende eller har gode teorier om hva som er galt:

Når jeg spoler opp helikopteret i normal så virker det som om motoren ikke starter jevnt og trinnløst. Når jeg beveger throttle oppover så er det som om motoren slår inn på forskjellige trinn (var det forståelig?). Når jeg så har lettet og slår over i ide1 så slår halen ut og vibrerer noen ganger. Det samme skjer når jeg går til idle2. Jeg har ikke brydd meg om dette da jeg er vant med at halen slår litt ut når en skifter men det er myyye mer markant på 550'en enn på noen andre helikoptre jeg har.

I dag da jeg kom inn for landing gikk jeg fra idle 2 til idle1. Da kom et smell og helikopteret begynte å riste og lage ulyder. Jeg tok throttlehold og selvfølgelig var det ingen som så eller filmet den perfekte autorotasjonen. Var utrolig imponert over hvor lett det var å få det fint og helt ned. Uansett..når jeg så ser etter så er tennene tygget bort flere steder på maingearet. Dette var helt nytt og satt på for to dager siden. Jeg kan ikke skjønne annet enn at når jeg slår over så "bremser" motoren så kraftig at tennene ble tygget bort.

Har sjekket ESC oppsettet og det er som følger:

Brake disabled, Mid-timing, Helicopter 1 (soft start), Quick speed Throttle response.

Idle 1 er: 95-85-80-85-95 og Idle 2 er 100% over hele fjøla.

Mistenker at det er kulelager eller noe i motoren som bør skiftes men kanskje noen som har en bedre teori?

Spiff
          Jeg har vært borti noe av det samme med en Align BL 600MX 1220kv motor. Skulle ikke forundre meg om du har den samme montert i din 550. Her hadde flere av magnetene løsnet, noe som resulterte i den type lugging i motoren som du forklarer.
          Hansi

Comment

• Spiff
            • May 2011
            • 145

Jeg har vært borti noe av det samme med en Align BL 600MX 1220kv motor. Skulle ikke forundre meg om du har den samme montert i din 550. Her hadde flere av magnetene løsnet, noe som resulterte i den type lugging i motoren som du forklarer.
            Det stemmer. Samme motor. Hvordan fixet du det? Ny motor eller kan magnetene limes fast?

I fjor kjøpte jeg ny motor til TRex 500'en. Etter to mnd. bråstoppet helikopteret i luften og smalt i bakken. Da var tre magneter løsnet og motoren var fullstendig jammet. Kanskje Align bruker varmelim fra Biltema?

Spiff

Spektrum DX18

Youtube:

Comment

• Røde Baron
              • Nov 2010
              • 100

Originally posted by Spiff
              Det stemmer. Samme motor. Hvordan fixet du det? Ny motor eller kan magnetene limes fast?

I fjor kjøpte jeg ny motor til TRex 500'en. Etter to mnd. bråstoppet helikopteret i luften og smalt i bakken. Da var tre magneter løsnet og motoren var fullstendig jammet. Kanskje Align bruker varmelim fra Biltema?

Spiff
              Jeg kjøpte ny motor, tok ikke sjansen på å lodde de løse magnetene. Mye billigere det enn å kjøpe nye deler hvis det skulle skjære seg.
              Ikke vet jeg hva de fester med men det funker til tider dårlig.
              Hansi

Comment

• ragge1
                • Sep 2009
                • 1598

spiff ikke lenge du har haft 550 , reklamasjon
                sjekk om det er magnet eller kortis i motor
                Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

HD 500 Cell : brain2

DX9

Comment

• Spiff
                  • May 2011
                  • 145

Ja det er klart at det er reklamasjon selv om det ble kjøpt brukt og har gått i bakken en gang siden da!! Nevnte jeg forresten at det var en VELDIG fin autorotasjon?? Det var ikke et tørt øye å se da helikopteret mykt og kontrollert landet i gresset..jeg var riktignok alene men men..

Spiff

Spektrum DX18

Youtube:

Comment

• Spiff
                    • May 2011
                    • 145

Da gikk alt så meget bedre i dag. Skrudde ut motoren i går kveld men har ikke verktøy til å åpne den, slik at jeg satte den inn igjen. Monterte nytt drev. Brukte dobbelt lag med papir imellom drev & pinion denne gangen og krysset fingrene. Den er fortsatt litt "grov" når jeg starter opp i normal men overgang til idle 1 og 2 og tilbake er helt fint. Litt utslag på halen mellom 1 og 2 men ikke noe problem. Kanskje det hele var så enkelt?? Fortalte jeg forresten om den flotte autorotasjonen forrige gang?

Takk for hjelp til de som har svart!

Spiff

Spektrum DX18

Youtube:

Comment

• ragge1
                      • Sep 2009
                      • 1598

vi mår har auto på film Spiff
                      Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                      Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

HD 500 Cell : brain2

DX9