Unconfigured Ad

Collapse

Enda flere Vbar spørsmål:-)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tormod.ihlen
    • Apr 2012
    • 110

Enda flere Vbar spørsmål:-)

Heisann

Da har jeg hatt en meget vellykket maiden på 700en min. Heliet fløy perfekt og god stemning. Men siden jeg fremdeles er å regne som grønn på Vbar, kunne jeg trengt noen tips på tweeaking.

Jeg merket at halen ikke klarte å henge etter ved hurtig endring av collective, halen logret litt i bunn og ved topp. Hvilke parametere må jeg endre for at halen skal henge med?

Finnes det en 101 video som forteller litt om hvordan man tweeker helikopteret til å fly perfekt?

I event logen fikk jeg opp "High Vibrations" tre ganger i løpet av flyturen. Rotorbladene er balansert og tracking er tilnærmet 0, så skjønner ikke hva som forårsaker vibrasjonene. Men det jeg lurer på er hvor jeg kan hente ut vibrasjons-loggen i vbar. Finner ingen logg, men bare en spectrum analyser der man ser vibrasjoner i sanntid..

Jeg lurer også på hvor jeg kan hente ut en rpm logg for external governor?
    Tormod
    • 3060

Gratulerer med maiden

Hvis halen ikke henger helt med, så er den mest grunnleggende innstillingen å øke tail gain. Øk den litt og litt til halen begynner å logre når du hovrer, og så reduserer du den så den slutter å logre. Du kan også prøve å øke precomp-innstillingen under "advanced", men det er ofte ikke nødvendig.

Du finner gode videoer om tweaking og oppsett her: VBar 101 video

Det er helt normalt å få high vibrations når du flyr, spesielt hvis du tar brå bevegelser som flipper og bråstopper. Hvis du får masse advarsler når du hovrer derimot, så er det på tide å ta en nærmere titt. Hvis du får deg en bluetooth-dongle, så kan du se live vibrasjonsspektrum på en PC (dette er forklart på en av videoene over), og da kan du se hva som forårsaker vibrasjonene.

V-Baren har ingen logg for RPM. Hvis du har en CC 120HV, så har vel den en logg av RPM. Du må ha en castlelink-kabel og ta ut loggene fra den.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• Tormod.ihlen
      • Apr 2012
      • 110

Takk for det Jotto.

I og med at det er så mange parametere en kan justere i Vbar, så jeg meg blind i alle parameterene og glemte basicen, nemlig å justere tail gain. Vet ikke hvorfor, men den stod ALT for lavt, den stod på 450 size.. justerte den opp til foreslåtte posisjon for 90 size, og da hang halen godt med Litt wag men, så får justere den ned ett hakk så er vi nok der..
      Tormod

Comment

• jotto
        • Jul 2007
        • 3060

Bra! Det er lett å gå seg vill i alle innstillingene ja, men ofte trenger man ikke å bry seg om det som er under expert.

Comment

• Spiff
          • May 2011
          • 145

Bare et tips. Du kan velge om du skal justere tail gain via pc'en eller via radioen. Jeg anbefaler det siste. Da slipper du å koble til pc for å gjøre justeringer. Jeg har det slik på alle mine VBar og syntes også det gjør det lettere når en skal programmere gain for idle1 og 2 etc.

Spiff
          TRex 250 | TRex 450 Pro V2 DFC Beast X |TRex 450L Dominator Beast X |TRex 500 DFC V-Bar | TRex 500 Beast X | TRex 550 ​V-Bar |Gaui X5 Beast X |TRex 600N Beast X |Synergy E5 Beast X |

Spektrum DX18

Youtube:
          http://www.youtube.com/channel/UCB69FEKD5skQDfiNJehjNJA

Comment

• jotto
            • Jul 2007
            • 3060

Originally posted by Spiff
            Bare et tips. Du kan velge om du skal justere tail gain via pc'en eller via radioen. Jeg anbefaler det siste. Da slipper du å koble til pc for å gjøre justeringer. Jeg har det slik på alle mine VBar og syntes også det gjør det lettere når en skal programmere gain for idle1 og 2 etc.
            Jeg er ikke helt enig i det, men det er jo en smakssak. Jeg liker å ha alle innstillinger på V-Baren slik at radioen bare trenger å bry seg om å ha riktige endepunkter på stikkene.

Nå hører det med til historien at jeg som regel bruker mobilen og ikke PCen hvis jeg skal gjøre justeringer på stripa. Med mobil+bluetooth er det bare å lande, endre gain eller hva det nå måtte være, og opp og fly igjen.

Men igjen - det er en smakssak!

Comment

• Tormod.ihlen
              • Apr 2012
              • 110

Originally posted by Spiff
              Hvordan forteller jeg Vbar om jeg ønsker å benytte gain fra senderen eller om jeg vil sette gain via PCen?

Jotto, hvordan setter du opp mobilen til å kommunisere med vbar? trengs det en ekstra "duppeditt" eller kan mobilen kommunisere direkte med vbar? Hva heter appen?
              Tormod

Comment

• Trulsen
                • Aug 2006
                • 3411

Originally posted by Tormod.ihlen
                Hvordan forteller jeg Vbar om jeg ønsker å benytte gain fra senderen eller om jeg vil sette gain via PCen?

Jotto, hvordan setter du opp mobilen til å kommunisere med vbar? trengs det en ekstra "duppeditt" eller kan mobilen kommunisere direkte med vbar? Hva heter appen?
                Appen heter vbar og du trenger en bluetooth dippedutt som du kobler til vbaren. Jeg kjøpte min av jotto men jeg har muligens en ekstra om du trenger. Det er litt vesentlig at du har en android telefon.

Ellers liker jeg også å justere gain fra radio. På første bildet ditt på vstabi programmet velger du aktiv bank selection aux->gyro gain

Comment

Working...