Announcement

Collapse
No announcement yet.

Servo endpoint i Vbar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Servo endpoint i Vbar

    Hei

    Er det noen av dere Vbar eksperter som vet om det er mulig å justere servo endpoint i Vbar?

    På preflight check av 700en min (DFC) var skruen til servohornet på vei ut. Etter litt research viste det seg at når jeg gir full collective samtidig som jeg gir full bakover elevator og litt aileron til høyre eller venstre, at ball-linken som sitter på enten aileron eller pitch servoarmen ( avhengig av om jeg gjør høure eller venstre input) tar borti ramma på helikopteret. Når jeg gir full collective i tillegg til full fremover elevator tar ball-linken på elevatorservoen i autorotation bracket.

    Jeg har satt opp helikopteret med anbefalte +/- 12 grader på collective og +/- 8 på cyclic. Jeg skjønner egentlig ikke hvordan dette kan skje når jeg har satt opp etter boka? Noen andre med T-Rex 700e DFC som har samme erfaring?
    Tormod
    _________________
    SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

  • #2
    Jeg tror du setter opp det her under cyclic ring.. Har ikke gjort det selv, men jotto har sikkert litt input her

    Click image for larger version

Name:	VbarSetup.jpg
Views:	1
Size:	84.2 KB
ID:	600895
    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

    Comment


    • #3
      Hva slags verdi får du på "Collective travel" og "Cyclic throw" i setupen på V-Bar? Du kan prøve å redusere cyclic ring, men den brukes normalt for å redusere utslaget når du tar cyclicstikka i hjørnene. Det er som å putte en ring rundt stikka som forhindrer deg i å ta den ut i hjørnene.
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #4
        Originally posted by jotto View Post
        Hva slags verdi får du på "Collective travel" og "Cyclic throw" i setupen på V-Bar? Du kan prøve å redusere cyclic ring, men den brukes normalt for å redusere utslaget når du tar cyclicstikka i hjørnene. Det er som å putte en ring rundt stikka som forhindrer deg i å ta den ut i hjørnene.
        Jeg har 85 på collective travel og 86 på cyclic throw. 86 på cyclic throw gir 8 grader i setup. Men noe jeg jusst fant ut er at jeg når jeg går ut av setupen får + 12,8 og - 13,6 cyclic throw på aileron. Høres mye ut. Hvorfor får jeg ikke maks 8 som i setup?
        Trodde meningen med å sette opp cyclic throw med en kjent verdi (8 grader) var at denne skulle bli maks verdi?
        Uanset: når T-Rexen er konstruert for 8 grader cyclic throw er det ikke rart at det blir kluss når vbaren gir 12-13 grader.

        Noe jeg gjør feil?
        Tormod
        _________________
        SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

        Comment


        • #5
          8 grader er for att vbar skal vite hvor mye utslag som gir 8 grader. Fbl systemer begrenser Rollrate elektronisk, og bruker det utslaget som trengs for å oppnå det. I motsettning til flybar der du begrenser rollrate med vinkel på aileron/elevator.
          Mao ikke mål utslag når du ikke er i setup.
          Å måle utenfor setup vil bare gi deg max servoutslag. Helt normalt.

          Btw. Både på align 600efl og 700n måtte jeg sette litt lavere cyclic ring i vbar for å fjerne binding. Standard er vel 85. Tror det ikke er anbefalt å gå under 65.
          Last edited by jonny; 04-06-13, 22:42.
          ---------------------------------------------
          Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
          Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
          Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
          Mikado logo 600 3D Vbar
          Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

          Comment


          • #6
            Nei du gjør ikke noe feil. Men du misforstår nok litt.

            På collective setter du faktiske utslag på pitch. Gyroene styrer jo ikke pitch så dette er en faktisk limit du velger selv. Får du forskjellig utslag på + eller - kan du korrigere med EPA på pitch kanalen i radioen. F.eks øke den laveste til begge er like.

            På cyclic derimot setter du ikke utslaget på 8 grader. Du forteller egentlig bare Vbar når du har 8 grader. Vbar gir på det den behøver. Hvor mye vet ikke du.

            Får du bindinger pga for store utslag så reduserer du tillatte utslag på cyclic ring slik som Brumm forklarte. Da vil summen av collective + cyclic aldri overstige grensen du setter. På noen heli rører jeg ikke denne, men på andre har jeg måtte gå helt ned til 65 for å fjerne bindinger. Sett ned verdien litt etter litt til bindingene forsvinner.
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #7
              Originally posted by jonny View Post
              8 grader er for att vbar skal vite hvor mye utslag som gir 8 grader. Fbl systemer begrenser Rollrate elektronisk, og bruker det utslaget som trengs for å oppnå det. I motsettning til flybar der du begrenser rollrate med vinkel på aileron/elevator.
              Mao ikke mål utslag når du ikke er i setup.
              Å måle utenfor setup vil bare gi deg max servoutslag. Helt normalt.
              Skjønner hva du mener, men er nødt til å måle utslagene når jeg ikke er i setup da ball-linken tar borti rammen. I brukermanualen til Align står det at jeg ikke skal ha mer enn 8 grader cyclic throw. Vbaren gir meg 13 grader og det går som sagt dårlig.
              Spørsmålet blir da hvordan jeg forteller Vbar at den aldri må gi mer enn 8 grader cyclic throw.?
              Tormod
              _________________
              SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

              Comment


              • #8
                Originally posted by arhennie View Post
                Får du forskjellig utslag på + eller - kan du korrigere med EPA på pitch kanalen i radioen. F.eks øke den laveste til begge er like.
                Kan du gå inn i radioen og gjøre en End Point Adjustment når du kjører Vbar? Trodde alt av instillinger må gjøres i Vbar?
                Tormod
                _________________
                SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Tormod.ihlen View Post

                  Kan du gå inn i radioen og gjøre en End Point Adjustment når du kjører Vbar? Trodde alt av instillinger må gjøres i Vbar?
                  Du skal jo sette subtrim og EPA slik at du for 0 og +/-100 i Vbar. Men det er uproblematisk og justere litt slik jeg nevnte for å få symmetrisk pitch. Liker du ikke det kan du ta det på pitchkurva istedet. Da senker du den høyeste.

                  Edit: Du kan gjøre alt mulig av endringer i radio egentlig som dual rates, expo osv. Du gjør ikke annet enn å endre kurvene til signalene radio sender ut når du beveger stikke. Men du har de samme funksjonene i Vbar pluss mange til.
                  I express versjonen mangler du veldig mange muligheter i Vbar og da må man gjøre en del i radioen.
                  Last edited by arhennie; 04-06-13, 23:09.
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by arhennie View Post
                    Du skal jo sette subtrim og EPA slik at du for 0 og +/-100 i Vbar. Men det er uproblematisk og justere litt slik jeg nevnte for å få symmetrisk pitch. Liker du ikke det kan du ta det på pitchkurva istedet. Da senker du den høyeste.

                    Edit: Du kan gjøre alt mulig av endringer i radio egentlig som dual rates, expo osv. Du gjør ikke annet enn å endre kurvene til signalene radio sender ut når du beveger stikke. Men du har de samme funksjonene i Vbar pluss mange til.
                    I express versjonen mangler du veldig mange muligheter i Vbar og da må man gjøre en del i radioen.
                    OK, kjekt å vite

                    Da har jeg gått inn og justert cyclic ring til bindingen forsvant. Endte opp med en verdi på 73, så gjenstår det å se om jeg merker at heliet blir mindre resposnsivt ved maks utslag neste gang jeg er ute å flyr?

                    Tusen takk for god hjelp
                    Tormod
                    _________________
                    SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

                    Comment


                    • #11
                      Mindre responsivt blir det helt sikkert ikke. Men ønsker du raskere cyclic setter du opp agility.
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment

                      Working...
                      X