If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Vurderer Li-Po batteri til min Twister.
Høres følgende fornuftig ut?
2 celler, 7,4V, 1500mAh, 70 gram, 12A Kont/ 18A Maks.
(mener å huske at orginalbatteriet veier mellom 85-90g)
men husk at lipo har annen karakteristikk enn nicad/nimh og kan ødelegge komponeneter over tid. 4-1 boksen er ikke beregnet for lipo, men 4-1/6-1 boksen til twister 3d er det.....
Hmmm... Styr unna LiPo. Det er tre forhold som tilsier det:
1. 4-1-boksen kokes lett.
2. Vekt/ballanseforholdet blir nesten håpløst og man må byge om for å få det til. Vinninga på vekt går opp i spinninga på å lage nytt feste til batteriene.
3. Pris på batterier. De koster litt mer enn de originale, men laderen er sinnsykt dyr.
Styr unna Lipo og bruk heller pengene på senterhub
T *Erfaring, serru!*
Trygve M.
Medlem av Ringerike Modellflyklubb.
"Not within a thousand years will man ever fly!"
-- Wilbur Wright, 1901.
HALLO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
NIMH celle batteriet som følger med har en spenning på 8,4V, 2 lipo = 7,4V Hvorfor styre unna lipo? Forskjellen som jeg ser det er som følger. Lipo er mere stabil på spenningen når de belastes. Og så har de større kapasitet og lavere vekt!
Når det gjelder feste så har jeg sett mange lure måter å gjøre det på, og det blir ikke tyngre av det.
2S lipo wil ikke skade elektronikken. Halemotoren vil kanskje dø tidligere fordi flyturene blir lengre og da blir halemotoren varmere. Pass bare på å ikke tømme batteriet for mye for da ødelegger du batteriet. Land med en gang du merker at ytelsen reduseres.
et 7 cellers Ni-MH batteri har faktisk høyere spenning i begynnelsen (over 8,4 V) enn et 2S lipo batteri som holder nøyaktig 8,4 V i begynnelsen.
Ok... Her er dealen: Du ba om kommentarer og det får du Ser ut til at du kommer til å gjøre egne erfaringer etter hvert uansett, og de hører jeg gjerne på. La ikke mine erfaringer ta fra deg gleden med å lodde halerotor-motor eller bytte 4-1-boks. Slikt er jo så billig
Spøk til side: Har selv to LiPo-batterier som ikke brukes i øyeblikket, fordi jeg liker best de originale. Mindre pes og når man har ladet/ladet ut disse noen ganger blir de meget medgjørlige mht flylengde.
Stå på!
T
Trygve M.
Medlem av Ringerike Modellflyklubb.
"Not within a thousand years will man ever fly!"
-- Wilbur Wright, 1901.
Nå har det seg slik at jeg har Li-Po lader allerede.
Jeg er ute etter lengre flytid, noe jeg vil få med Li-Po.
Det stemmer at de som kokte 4in1 boksen brukte 3s Li-Po.
Pes... Nei si det. Originale batterier funker best her i stua mi. Dessuten er mine erfaringer delte med disse batteriene. Det som kokte 4-1 boksen var 3 cellers LiPo. Nå er jo en 4-1 boks ikke dyr og eksperimentering er moro, så... Ok, hvis noen kan få dette til å virke på en god måte, med vekt/ballanse i orden, samt uten for mye mekkepes, så fortell gjerne hva de har gjort her på forumet. Jeg vil gjerne høre erfaringene dine (Har jo to 2cellers batterier liggende)
MVH T
Trygve M.
Medlem av Ringerike Modellflyklubb.
"Not within a thousand years will man ever fly!"
-- Wilbur Wright, 1901.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment