Announcement

Collapse
No announcement yet.

BLADE RUNNER SUPERSTABILT MINIHELI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BLADE RUNNER SUPERSTABILT MINIHELI

    Er det noen der ute som har prøvd dette? Har tenkt å kjøpe et til sønnen min, og kanskje et til meg selv og??? Det er altså snakk om et mini-elektrokopter som er konstruert av en nordmann, som kan hoovre "hands off" lenge, og som er superstabilt. Mye leketøyspreg, men det ser gøy ut. Komplett pakke i USA RTF med 4 kanals radio, lipoceller(!), lader og alt som trengs ligger på ca 120 $. Tøft!
    Fint å få høre ev. erfaringer med dette.
    Hilsen TomV

  • #2
    Jeg har en sånn. Kjøpte en med en gang de kom i USA. Tror jeg var første nordmann bortsett fra Petter som fikk en sånn.

    Det stemmer at det hovrer av seg selv, det er et ganske interressant leketøy, men for RC-entusiaster blir det veldig fort kjedelig. Jeg ødela min da det datt ned fra en bjelke i taket på hangaren vår og senere tok av opp gjennom en stålramme. *kremt* Men det tåler en del juling som den kan bli utsatt for i hjemmet og repareres lett med klar teip.

    Problemet med den er at man hele tiden må justere rotoren, vri på bladene for at den skal tracke riktig. Hvis ikke så stjeler vibrasjonene mye kraft og den flyr dårlig, dessuten gjelder det å treffe riktig vinkel, ellers så fungerer halerotoren for dårlig ( halerotoren styrer forover og bakover) eller for bra avhenging om man har for mye eller for lite vinkel.
    De senere utgavene har god flytid på mange minutter og er mer pålitelige med tanke på at de trenger mindre justering for å fly. Jeg kjøpte en av de aller første.

    Etter noen turer får man ganske god kontroll på den og kan ta av og lande kontrollert på stuebord og lignende. Jeg satt i sofaen og fløy rundt over tallerkner og sånt på bordet og landet på en ledig plass. Flygingen skjer med andre ord ganske kontrollert, men den har langt fra samme grad av kontroll som et normalt helikopter.

    Radioen er tre-kanals. Du har høydekontroll som øker turtallet på begge motorer (venstre stikke opp/ned uten sentrering), yaw som variere turtallet på motorene individuelt for å svinge (høyre stikke høyre/venstre) or fremover/bakover som skjer ved at halerotoren løfter eller senker halen og vipper helikopteret fremover/bakover (høyre stikke frem/bak). Det er trim på yaw-kanalen, og dne har ingen gyro for det trenger den ikke.

    Jeg har tidligere selv hatt litt kontakt med Petter som har utviklet rotorsystemet og han hjelper til med helikopteret på et eget BladeRunner-forum på RCGroups: Remote Control, Radio Control Planes, Drones, Cars and Boats


    Her er et bilde av min sammen med det minste konvensjonelle helikopteret mitt. De senere utgavene finnes ågså i blått og lilla tror jeg, men er ikke sikker på det.
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Takk for et grundig og informativt svar! Bra høyttalere i bakgrunnen (liker B&W svært godt)!
      Hilsen TomV

      Comment

      Working...
      X