Unconfigured Ad

Collapse

Trex 600 esp ny esc?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bergen80
    • Jan 2013
    • 498

Trex 600 esp ny esc?

Hei. Har en 600esp med rce 75A esc. Og ekstern bec. Kunne veldig godt tenkt meg en med litt mere amp og mulighet for inkl bec. Vil jeg få mer ut av motoren ved å bruke en esc med mere amp?
    Kan jeg kjøpe en hv versjon og bruke på 6S inntil videre? For så å bruke 10-12S på sikt?
    Motoren er en 600mx. Helst ikke mer enn 1000kr.
    T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4
  • jotto
    • Jul 2007
    • 3060

Antall ampere på ESC sier bare hvor stort kontinuerlig strømtrekk den takler. Du får ikke mere guff med mindre du også putter inn en større motor.

Det er uansett begrenset hvor mye mere futt du kan få med 6S siden strømtrekket er veldig høyt. Men det går helt fint å bruke en HV-ESC nå på 6S og bytte gå over til 12S senere.

De ESCene jeg vet om som har innebygget BEC er Jeti, Kontronik og Scorpion.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• Bergen80
      • Jan 2013
      • 498

Originally posted by jotto
      Antall ampere på ESC sier bare hvor stort kontinuerlig strømtrekk den takler. Du får ikke mere guff med mindre du også putter inn en større motor.

Det er uansett begrenset hvor mye mere futt du kan få med 6S siden strømtrekket er veldig høyt. Men det går helt fint å bruke en HV-ESC nå på 6S og bytte gå over til 12S senere.

De ESCene jeg vet om som har innebygget BEC er Jeti, Kontronik og Scorpion.
      Ok, er i grunnen det ekstra batteriet jeg liker minst, er ingen naturlig plass til det. Men guff nok er det enn så lenge
      T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

Comment

• jotto
        • Jul 2007
        • 3060

Du tenker på mottakerbatteriet? Ja, jeg synes det er prakk å ha et eget batteri for det. Men du kan jo kjøre ekstern BEC også. Da trenger du bare hovedbatteriet.

Comment

• Bergen80
          • Jan 2013
          • 498

Har ekstern bec men den er bare for 2s. Mulig å kjøpe en som tåler 6s da kanskje? Det er vel ikke så dyrt..

Comment

• jotto
            • Jul 2007
            • 3060

Ja, eller helst en som tar 12S hvis du har tenkt å oppgradere til 12S etterhvert: Western Robotics Hercules Super BEC 14S 10A Peak (7.4V/8.2V) (WRL-HBECS7) - HeliDirect -- Best

Comment

• Bergen80
              • Jan 2013
              • 498

Ja, eller helst en som tar 12S hvis du har tenkt å oppgradere til 12S etterhvert: Western Robotics Hercules Super BEC 14S 10A Peak (7.4V/8.2V) (WRL-HBECS7) - HeliDirect -- Best
              Ai, den var litt dyrere ja jeg ser meg om på bruktmakedet en liten stund før jeg ev hopper på

Men takker for tips

Comment

• Bergen80
                • Jan 2013
                • 498

En sånn da?

Comment

• jonny
                  • Sep 2010
                  • 710

Den der er knall. Har en sånn i logoen og er veldig fornøyd. Tåler vel oppimot det doble hvis du setter på kjøleribbe mener jeg.
                  Men er ikke 75a fryktelig lite i 6s 600? Jeg har 80a esc på 12s.
                  I teorien skal vel dette ampertrekket dobles hvis du halverer strømmen. Alt etter hva du klarer å trekke ut av motoren. Ratingen på 600mx 1220 kv er 75/150a. Const/peak.
                  Last edited by jonny; 09-08-13, 06:23.
                  ---------------------------------------------
                  Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                  Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                  Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                  Mikado logo 600 3D Vbar
                  Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

Comment

• jotto
                    • Jul 2007
                    • 3060

80A er litt lite på et 6S 600-heli ja. 75A er iallefall for lite, men Align puttet ofte underdimensjonert i helikopterne sine. En 80A Kontronik takler uansett mere enn en Align 75A Det kommer jo også an på flystil. Hvis du er på åttetall og looper og sånt, så går det helt sikkert veldig bra. Du konverterer kanskje til 12S før du er over på 3D uansett.

Comment

• Bergen80
                      • Jan 2013
                      • 498

80A er litt lite på et 6S 600-heli ja. 75A er iallefall for lite, men Align puttet ofte underdimensjonert i helikopterne sine. En 80A Kontronik takler uansett mere enn en Align 75A Det kommer jo også an på flystil. Hvis du er på åttetall og looper og sånt, så går det helt sikkert veldig bra. Du konverterer kanskje til 12S før du er over på 3D uansett.
                      Ja jeg merker jo at den ikke har samme guff som de andre jeg har.
                      Jeg har forresten en 600mx 1650kv motor. Gammel versjon? . Men er 10T så den går på ca 2100rpm. Må evt kjøpe ny motor da i alle fall om jeg går over på 12s.
                      Har så vidt begynt å øve på rainbows / laange tic tocs og da merker man fort at motoren sliter.
                      Synes forøvrig 600 med 6s er utrolig behagelig å fly, meget stabil og flotte svinger og kanonlyd når den flipper har 550 med scorpion hklll 4020 som kan brukes når jeg skal øve hardere 3d. Når jeg tør. I simulator er alt så enkelt....

Comment

• jotto
                        • Jul 2007
                        • 3060

Ja, den er stabil og fin å fly.

Det er jo ikke sånn at man trenger bøttevis med power heller før man begynner å bli virkelig god. Mange er kanskje litt vel opptatt av mye power istedetfor å jobbe med flyferdighetene. En av de største fordelene med 12S er kanskje at man er mye snillere mot batteriene. Strømtrekket blir lavere, det blir mindre varme, og man sliter ikke ut batteriene like raskt.

Comment

• Guest

#13 Unapproved
                          Oppsett fra flere 600E med 6S oppsett du kan jo se hva de har brukt.
                          setups with Align T-REX 600 ESP - HeliFleet.com

eller så kan du bruke denne 80A til 12S fra rcpro som er lett å selge etterpå

CASTLE CREATIONS PHOENIX ICE2 HV 80A 50V | RCPro.no

Comment

• Bergen80
                            • Jan 2013
                            • 498

Ja, den er stabil og fin å fly.

Det er jo ikke sånn at man trenger bøttevis med power heller før man begynner å bli virkelig god. Mange er kanskje litt vel opptatt av mye power istedetfor å jobbe med flyferdighetene. En av de største fordelene med 12S er kanskje at man er mye snillere mot batteriene. Strømtrekket blir lavere, det blir mindre varme, og man sliter ikke ut batteriene like raskt.
                            Battrriene er jo 35 og 45 c. 35x5=175A. De har jeg knapt nok merket temperaturendring på. Ikke regulatoren heller. Så kanskje jeg ser det an til noe ryker. Men en 6s BEC hadde gjort seg uansett.

Comment

• Bergen80
                              • Jan 2013
                              • 498

Originally posted by Pistepirkko
                              Oppsett fra flere 600E med 6S oppsett du kan jo se hva de har brukt.
                              setups with Align T-REX 600 ESP - HeliFleet.com

eller så kan du bruke denne 80A til 12S fra rcpro som er lett å selge etterpå

CASTLE CREATIONS PHOENIX ICE2 HV 80A 50V | RCPro.no

Har akkuratt samme på 550'en. Men den går bare på 6s. Kunne kjøpt en 120a esc på 550 da og flytta denne over på 600 og satt på 12s?

Comment

Working...