Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zoom 400 med stabil hale? Hva har jeg gjort galt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Zoom 400 med stabil hale? Hva har jeg gjort galt?

    ok... Idag (på dagtid) skulle jeg endelig ta ut igjen Zoom'en, etter å ha brukt noen dager på å montere nye deler etter et "litt uheldig" boomstrike (20 meter opp, invertert. Ikke pent syn.)

    Siden jeg basically hadde skiftet alle deler fra washout og opp, og fra motor og bakover, regnet jeg med å bruke litt tid på å få den stabil. Så feil kan man ta.

    Litt om "oppsettet".

    Zoom 400 med E-Flite park400 4200KV to-pol inrunner, og 9tanns pinjong.
    HS-56 rund baut, den for halen montert rett bak den horisontale finna.
    CC Phoenix 45, software v 1.11R, low-gov mode.
    GWS PG-01 gyro.
    CF-stang for haleservo
    set-skrue-stoppere på alle servoer unntatt collektive-pitch.

    ok, tilbake til flyving =)

    Justerte gain på gyro ned til 0%, og satte mekanisk trim/nullpunkt for haleservo på øyemål. På med treningsunderstell og løftet Zoomen opp i hover. Merket meg hvilken vei den "trakk", landet og finjusterte litt på halen. Etter tre forsøk hang den 15-sekunder "hands-off" i øyehøyde (jeg er 1.92 høy).

    Så begynte jeg å øke gain. Fast bestemt på å øke gain til jeg fikk "logrende hale". Først 50%. Ingen logring. 60%. 70%. 80%. 90%. MAKS PÅ POTMETER! Fortsatt ingen logring.

    Hmmm.... Teste 5-sekunder piruetter i begge retninger. Får c.a. 700grader/sek piruetter, og ingen logring når jeg slipper stikka....

    har justert mekanisk gain (servohorn-lengde) til å kunne ha "full vandring" for servoen med 100% epa...

    Hva er det jeg gjør feil? Selv med litt vind satt halen "fast".

    Altså NOE må være utrolig galt, utifra min "logg" rundt "utbetalt flaks" _SKAL_ ikke ting fungere "så bra".

    Når er det Murphy kommer og slår meg i bakhodet?

    //Svein
    Med forbehold om dårlige dager:

    Svein Skogen

  • #2
    Slikt klager man ikke på. Grattulerer med en Zoom som er perfekt! (etter det jeg har fått med meg er halen dårlig på det kopteret..)
    PS. jeg er ikke oppe så sent, det bare ser slik ut.

    Comment

    Working...
    X