Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mer kraft i Zoom 400

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mer kraft i Zoom 400

    Har modifisert min Zoom 400 med HubDave sitt beltedrev-sett. Etter dette satte jeg inn en Hacker B20 motor for å få litt mer kraft. Men jeg synes fremdeles at det kan være litt lite.

    Typisk er at når jeg lander hører jeg helt tydelig at motoren får høyere turtall. Jeg benytter en Kontronik Jazz 40 regulator og sammen med motoren burde det være mer en nok power.

    Er det noen som har opplevd det samme ??
    - Erik -

    ------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

    Futaba 18MZ

  • #2
    Jepp, opplever akkurat det nå.

    Men det er fordi jag kjører på 9t pinion istedet for 8t, som er rekommendert for denne motorn (e-Flite 400 4200kv).

    Ett annet problem kan vare att LiPo pakken ikke klarer å gi nokk strøm.

    /James
    Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
    Radio: Hitec Eclipse 7

    Comment


    • #3
      Hvilken hacker B20?

      En 15L? en 18L?

      Hva slags pinion?

      Kjører selv e-flite park 400/4200kv (io: 1.8A, Ri 0.24 ohm) og for tiden tilbake på 9t pinion (trengte litt ekstra headspeed igår). 9T på denne går bra, sålenge du har batteri som faktisk leverer "varene". 1500-batteriet mitt (10C peak, 7c kontinuerlig) roper "voldtekt" når jeg belaster det. 1350-batteriene ville rope "drap". Pass også på at du har en ESC som ikke får "pølsegrill-tendenser" når du belaster den.

      //Svein
      Med forbehold om dårlige dager:

      Svein Skogen

      Comment


      • #4
        Jeg støtter "Slow" over her...

        Jeg kjører Himax 2025-4200(kv) med 8 tenner. Jeg har forsøkt 9 tenner og det er MERKBART slappere. I tillegg knekker du batteripakkene fordi oppsettet trekker mer strøm.

        Alternativt kan du kikke litt på pitch. Den kan være for høy slik at du dreper motoren i stedet for å få power når du "drar til".

        Jeg kjører utelukkende på 3 cellers E-Tec 1200 SHP pakker fra Moss Hobby og de gir kraft så det synger!

        Se video på websiden min for å se hvordan dette oppsettet oppfører seg. Videoen heter zoom1_TBR_rc.andersh.com.wmv og ligger på ZOOM, videoer. Link til siden i signaturen under her.
        Anders Hauge

        www.hang.no - Norges nye HANG-side!

        www.JetsOfBergen.no
        rc.andersh.com

        Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
        Byggeblog for Eurosporten
        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

        There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

        Comment


        • #5
          Ehm. Er temmelig sikker på at det er batteripakka, ja.

          Testa med en 15C 2000 pakke idag, fortsatt med 9t pinion.

          Forskjellen var mildt sagt merkbar.

          Ting som ville smeltet ned det 10C 1500 batteriet mitt, gjør ikke engang batteriet mitt varmt, og jeg har MERKBART mere krefter fra motoren.

          //Svein
          Med forbehold om dårlige dager:

          Svein Skogen

          Comment


          • #6
            Du får en helt annen modell med 1200 celler. Flyr i 10 min +, men en helt annen power til vekt ratio. Alt for mange lesser ned ZOOM'en med feile batterier. Skamme seg!
            Anders Hauge

            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

            www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
            Byggeblog for Eurosporten
            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

            Comment


            • #7
              Altså, litt mere testing, og jeg fant at jeg faktisk brukte MINDRE strøm når jeg hadde en skikkelig batteripakke.

              Mulig du syns Zoom'en min er noe "tung" i forhold til det ideelle, men skal jeg bruke noe lettere pakke enn jeg gjør nå, må jeg lempe ballast i snuta på den istedet. Jeg frakter heller "nyttelast" enn dødvekt

              Les mer om "oppdagelsen" min her

              //Svein
              Med forbehold om dårlige dager:

              Svein Skogen

              Comment


              • #8
                Jeg har plassert batteripakken heeeeeeeeeelt fremme i snuten og den går akkurat i balanse.. Selv med 5 lagre i bommen (pga. problemer med vibrasjoner). Ikke et gram "ballast", bare en lekende lett ZOOM med kanon power...

                Forøvrig bra logikk i oppdagelsen din. Det er svært logisk og jeg har faktisk vert borti tilsvarende problemstilling tidligere. Den gangen med en regulator som kuttet på AMP med et dårlig batteri, og ikke med et annet bedre batteri. Dette begynner virkelig å bli interessant dersom man begynner å forsøke seg med 4 og 5 cellers pakker. Det er en del som flyr ZOOM på 5 celler lipo pakker på feks. 900mAh.

                Mye høyere spenning, lavere strøm, mindre tap i kabler og kontakter, mindre belastning på regulator, høyere virkningsgrad, og mer power....
                Anders Hauge

                www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                www.JetsOfBergen.no
                rc.andersh.com

                Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                Byggeblog for Eurosporten
                Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                Comment


                • #9
                  Originally posted by sskogen
                  Hvilken hacker B20?

                  En 15L? en 18L?

                  Hva slags pinion?

                  Kjører selv e-flite park 400/4200kv (io: 1.8A, Ri 0.24 ohm) og for tiden tilbake på 9t pinion (trengte litt ekstra headspeed igår). 9T på denne går bra, sålenge du har batteri som faktisk leverer "varene". 1500-batteriet mitt (10C peak, 7c kontinuerlig) roper "voldtekt" når jeg belaster det. 1350-batteriene ville rope "drap". Pass også på at du har en ESC som ikke får "pølsegrill-tendenser" når du belaster den.

                  //Svein
                  Jeg tror det er en B20 18L, men er faktisk ikke sikker. Det var den Ultramicro anbefalte meg. Pinion jeg benytter er standard til stock motoren til Zoom, som vel er 9 pins. I tillegg til dette benytter jeg TP 2100 batteri. Dette er vel i utgangspunktet en litt tyngre batteri, men ut i fra andres erfaringer på nettet skal dette være bra (i allefall i forhold til flytid).

                  Dersom jeg går til en 8 pinion, i hvilken grad vil dette påvirke rotorhastigheten. Er egentlig teorien at med en 9 pinion blir dette for tungt for motoren, og at man ved en 8 pinion blir det letter, og motoren klarer dermed å opprettholde rotorhastigheten.
                  - Erik -

                  ------------------------------------------
                  Logo 600SX + 6003D
                  Logo 400SE

                  Futaba 18MZ

                  Comment


                  • #10
                    "Stock" til børstemotoren er 10tann.

                    Litt vanskelig å gi "gode råd" om pinion uten å vite litt mere om motoren din...

                    Basically er det jeg trenger å vite:

                    KV rating (rpm/volt)
                    IO rating (Idle current. Sier endel om hvor mye man kan trekke igjennom motoren kraftmessig).

                    Dess høyere IO, dess mere krefter (og høyere strømforbruk, men det er prisen man må betale).

                    Dess høyere KV, og du må bruke mindre pinion. for en 4200KV motor, er f.eks. 8 tann omtrent ideellt, siden 2400 rpm rotorhastighet her blir 39600rpm på motoren, noe som er "rimelig" innenfor det effektive området for en 4200KV motor på 3S LiPo pakke. (for 9T blir motorhastighet 35200 rpm, som er noe under det effektive området for motoren)

                    Lavere tann-tall på pinion betyr også mere utveksling mellom motor og rotor/halerotor, noe som effektivt betyr at du får bedre moment imot rotoren. Med 10t, er utvekslingen 1:13,2, med 9t 1:14,66666667, og med 8t 1:16,5.

                    For Zoom 400 er alltid forholdet mellom hovedrotor og halerotor 1:3,292517007, siden begge er koblet til samme motordrev.

                    Min anbefaling blir følgende:

                    1. Identifiser hvilken motor du egentlig har. Hvis du er i tvil om hvordan, skriv ned alt av "tall" og betegnelser du finner på motoren, og "kom tilbake" hit, skal "vi" prøve hjelpe til å finne ut av dette.
                    2. Finn ut om motoren faktisk er egnet til formålet. Dersom motoren ikke har krefter nok til å holde vettug headspeed uansett pinion, er det egentlig lite poeng i å skifte pinion.
                    3. Fly safe!

                    //Svein
                    Med forbehold om dårlige dager:

                    Svein Skogen

                    Comment

                    Working...
                    X