Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor mye strøm trekker en 8ch mottager (RX)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor mye strøm trekker en 8ch mottager (RX)?

    Hei, noen spørsmål fra en nysgjerrig nybegynner:

    1. Er det noen som vet ca hvor mye rx mottageren på farkosten trekker i strøm?

    2. Er det vanlig å ha egen strømkilde til mottageren, eller bruker man motorbatteriet (hovedbatteri) også til å forsyne RX?

    3. Mine mottagere skal ha forsyning mellom 4,0-8,4 volt, mens jeg bruker 3S Lipo, altså 11,4 volt. Er det da i så fall en BEC som settes i mellom?

    Om det er av betydning så har jeg RG831B mottagere fra JR... men spørsmålene over er stilt mer på generelt grunnlag
    Nybegynner med JR XG8 og RealFlight 7
    Bygger egen Quad basert på F450 Ramme
    Forsiktig optimist...

  • #2
    I hele kjeden av motor, regulator, mottaker og servo så er det mottakeren som drar minst strøm. 2,4 mottakere har jo også ett større spenn i volt, typisk 3,3 - 8,4 Volt (uregulert 2 cells lipo).

    Små fly og helikoptre bruker gjerne samme strømkilde til både motor, mottaker og servo. Større og dyrere enheter blir det gjerne eget batteri for mottaker og servo.

    Siden du ikke nevner hva slags fly du har tenkt å bruke dette i så er det vanskelig å si hva som er riktig. I ett motoroppsett så er det vanlig med bec i regulatoren på mindre enheter og så kjører man separate enheter når batteristørrelsen, motorstørrelsen og antall servoer blir mange. 3 cells lipo vil jeg definere som batteri størrelse for små enheter og ergo så kan du kjøre alt på ett.

    Men du kan ikke koble 3 cells lipo direkte til hverken mottaker eller servo, da må du ha en eller annen form for bec.
    Last edited by Superstar40; 16-03-14, 08:57.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Mange speed kontrollere (esc) har innebygd bec. Da er det bare og koble sammen.
      Kjetil
      oops: . . ! . .

      http://www.vingmfk.com

      Comment


      • #4
        Tusen takk for svar.

        Jeg bygger min første farkost, et quadrocopter basert på F450 ramme, så da tolker jeg det dit at jeg bruker kun ett batteri, men regulerer ned spenningen til mottageren. (Har bestilt dette: 11.1V 3600mAh 35C Max 55C 3S RC LiPo Li-Poly Battery For Helicopter Model). Er usikker på om det er innebygd BEC i mine ESC'er, men har en løs BEC liggende så kan vel bruke den i så fall til mottageren.

        Vet ikke helt hva selve quaden vil veie når den er satt sammen med alt, og vet heller ikke hva mine 4 motorer vil kunne løfte til sammen. Har flere batterier så kunne brukt ulike power-kilder dersom det hadde vært formålstjenelig, men lav vekt er jo et viktig mål i seg selv. Derfor er det bare dumt å stappe på mer enn nødvendig, blir jo bare kortere flytid av slikt

        Servoer har jeg jo ikke på en slik farkost, så det trenger jeg ikke tenke på nå.
        Nybegynner med JR XG8 og RealFlight 7
        Bygger egen Quad basert på F450 Ramme
        Forsiktig optimist...

        Comment


        • #5
          hvilken kontrollenhet skal du bruke da.. dji naza.. ? for den sender jo strøm til mottakeren din. samme om du bruker 2 til 6 cell da
          syntes det er like gøy å se på som det er å fly
          carl goldberg ultimate
          DJI S900
          piper pawnie el kjærre


          Futaba 14SG
          diverse epp tjafs
          Per-Egil Furuseth

          Comment


          • #6
            jeg har bestilt et KK2.1 kort, vet ikke hvordan det kortet settes opp når det gjelder strøm? men regner med at det følger med et skjema med kortet, om ikke finnes det vel "bruksanvisning" på nettet ett eller annet sted.

            Ser også når jeg ser etter at ESC'ene mine har BEC innebygd. (40A ESC m/BEC)

            Morten
            Last edited by Bluecity; 16-03-14, 15:23.
            Nybegynner med JR XG8 og RealFlight 7
            Bygger egen Quad basert på F450 Ramme
            Forsiktig optimist...

            Comment


            • #7
              Manual til KK 2.1 i PDF her:
              Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking

              Comment

              Working...
              X