Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gi opp eller prøve mer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gi opp eller prøve mer?

    Fløy Trex 450 med flybar for noen år siden, og fikk lyst på en 450L dominator super combo.@

    Status hittil:

    1 servo død ved ankomst, en annen går veldig varm, selv uten servohorn. Byttet med ny, og den er bra.
    2 strippede skruehoder
    2 timer med knoting av 3gx-oppsettet. Manualen er forferdelig.

    + testfløy i dag. Det vil neste flippe over til venstre i takeoff, men jeg klarte å hovre det. litt hard landing i gresset, så nå røyk drevet til halen...

    Kan ikke huske å ha noen problemer med flybar-versjonen. Den fløy veldig bra.

    Skal jeg gi opp ? eller har noen tips om hjelp?

  • #2
    1. Her hadde jeg klaga til leverandør.. Lov å prøve i alle fall.
    2. Riktig verktøy? Jeg har riktig verktøy, men har selv opplevd å ødelegge spesialskruer til ramma på 700. (ARFG!)
    3. 2 timer? Det tar en halvtime når du starter fra scratch. Men jo...

    Det er stor forskjell på takeoff FB/FBL. Hvis du står på bakken og gir stikkeinput før den er i lufta
    får du et himla problem. Gyroen skjønner jo ikke at du ikke har tatt av enda, og når du gir
    stikkeinput og heliet ikke flytter seg, så gir den bare på mer. Kan høres ut som det skjedde hos deg.

    På FBL er det bare å få det i lufta, SÅ kan du begynne å ratte


    Nei, du skal IKKE gi opp!
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Jeg antar at du kjøpte den ny siden du kjøpte "super combo". Hvor kjøpte du fra? Fikk du ny servo?

      Er det en klubb eller andre helipiloter i nærheten av der du bor? Det er greit å få noen til å se over oppsettet dit før du tester.

      Ang strippede skruehoder: det er desverre et "fact of life" på små helikoptere. Align bruker dessverre litt vel liten dimensjon på skruehoder. Jeg har brukt Rcscrewz på mine Align-helikoptere: RC Screwz Heli. De har typisk et hakk større hode på alle skruene. Pass på at du ikke strammer skruene for hardt. Du må stole på loctiten.

      Selvsagt skal du ikke gi opp Det er frustrerende når man bare plages, men la helikopteret ligge en dag eller to og start igjen med friskt mot.
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #4
        Ikke gi opp, men sjekk litt guider osv på Helifreak - er en uvurderelig ressurs å ha med seg egentlig. Klag til levrandør ang. ting som ikke virker dog, det skal ikke være sånn.

        Om du evt. skulle føle for å fly med flybar for å "få det inn i finga igjen", så har jeg en bygget men uflydd 450 Pro V2 som kan gå rimelig.
        Propellen skal være på toppen!
        Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

        Comment


        • #5
          3GX bør du hive så langt du kan. Eg hadde det på en 450, under maiden flippet helikopter rundt og klask i bakken. Hadde god hjelp av ragge1 og Spliff men allikevel flippet det rundt
          Kjell Ove
          ---------------------------------------------------------------------------------------------------
          Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

          Comment


          • #6
            Det er mange som har hatt trøbbel med 3GX, men det er jo mange som får den til å virke bra også. Vet ikke om det er feil oppsett eller dårlig kvalitetskontroll som er problemet.

            En kompis sleit masse med 3GX på en 500. Heliet tippet over, driftet og tullet. Han byttet til BeastX, og da fløy det som en drøm.
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #7
              Skiftet hale-drevet nå. Etter reparasjon er det en masse vibrasjoner, kanskje masten er litt bøyd?

              Ellers er det endel horisontal slakk i masten, finnes det shims? Også litt slakk i feathering shaft....

              Testet på nytt, skiftet halerotoraksel og balansert den. Endel vibrasjoner på høye turtall.
              Mulig det blir beastx, men ønsker nå at jeg aldri bestilte "super combo" crappet. Bestilte også skruesett, det som følger med er jo enda jævligere enn det som følger med i modellfly arf-sett.
              Last edited by kkalle; 26-04-14, 08:30.

              Comment


              • #8
                Originally posted by kkalle View Post
                Skiftet hale-drevet nå. Etter reparasjon er det en masse vibrasjoner, kanskje masten er litt bøyd?

                Ellers er det endel horisontal slakk i masten, finnes det shims? Også litt slakk i feathering shaft....

                Testet på nytt, skiftet halerotoraksel og balansert den. Endel vibrasjoner på høye turtall.
                Mulig det blir beastx, men ønsker nå at jeg aldri bestilte "super combo" crappet. Bestilte også skruesett, det som følger med er jo enda jævligere enn det som følger med i modellfly arf-sett.
                3gx får du solgt igjen
                Kjell Ove
                ---------------------------------------------------------------------------------------------------
                Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

                Comment


                • #9
                  Originally posted by kkalle View Post
                  Skiftet hale-drevet nå. Etter reparasjon er det en masse vibrasjoner, kanskje masten er litt bøyd?

                  Ellers er det endel horisontal slakk i masten, finnes det shims? Også litt slakk i feathering shaft....

                  Testet på nytt, skiftet halerotoraksel og balansert den. Endel vibrasjoner på høye turtall.
                  Mulig det blir beastx, men ønsker nå at jeg aldri bestilte "super combo" crappet. Bestilte også skruesett, det som følger med er jo enda jævligere enn det som følger med i modellfly arf-sett.



                  Om du har lyst på en vanlig microbeast så har jeg en som er krasjet noen ganger som du kan få. (om du betaler frakt)

                  Har flere gyroer enn heli og liker bedre nyere gyroer selv som tåler mer vibrasjoner.
                  Rasmus Fauske
                  TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
                  http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

                  Comment


                  • #10
                    Blitt kvitt mesteparten av vibrasjoner nå. Stangen til halerotor stod litt i spenn, så etter litt slakking ser det mye bedre ut.

                    Jeg har 3GX 4.0, men det ser fremdeles ut til ville tilte til høyre eller venstre ved takeoff. Skiftet ut nesten alle skruer - bortsett fra noen veldig små på halen, nå er det nesten gøy å mekke. Ny flytest i ettermiddag.

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har selv dominator. ingen problemer så langt. eneste forskjell er at jeg har ar7200bx og ikke 3gx. Jeg har en kompis som kjøpe 450L samtidig med meg, og han hadde så mye issues med 3gx at han kjøpte en ar7200bx av meg..
                      Du kan jo også ta en vurdering på om den gyrotapen du har er god nok. riktig tape vil gjøre at gyroen tar opp mindre vibrasjon. Et helt nytt helikopter som er riktig montert bør ikke riste.. se over alt. noen glemmer også å montere skive på mainshaft, slik at den får "play" opp og ned.

                      Halen må heller ikke være for stram. plastlinkene sitter fort fast om du tighter for mye..

                      At den tipper på takeoff kan være vibrasjoner, men også blade tracking. har du sett på feathering shaft? den bør ikke være bøyd. Fikk et tips her inne om å ta av et blad og skru på hexbolten, for så å se om det andre bladet rører på seg. bytt om og gjør det samme på den andre siden. 450L er også veldig kresen på at bladene ikke er for løse. På dette heliet skal det veldig lite til før du får problemer med blader. dette er antatt fordi at bladene er ganske lange og tunge sett i forhold til en vanlig 450.

                      Defekte servoer bør du få byttet hos leverandør!
                      trex 500 pro DFC, trex 450L dominator, trex 250 pro DFC, nano cpx og dx9

                      Comment


                      • #12
                        Testet å hovre nå. Ville tippe over til høyre eller venstre under take-off, men fikk nå hovret det, selv om gain var for høy.

                        Neste forsøk med lavere gain endte på siden. Løftet det og det la seg elegant over til venstre uten at jeg hadde tjangs til å korrigere. J.... dritt. 100% sikker på at fbl er riktig satt opp mht korrigeringer.

                        Kaster nå 3gx og skal kjøpe nytt fbl-system når lysten kommer tilbake.

                        Comment


                        • #13
                          Kan som nevnt få microbeast av meg for fraktkosten..
                          Rasmus Fauske
                          TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
                          http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by rfauske View Post
                            Kan som nevnt få microbeast av meg for fraktkosten..
                            Tar gjerne Micro beasten
                            Kjell Ove
                            ---------------------------------------------------------------------------------------------------
                            Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

                            Comment


                            • #15
                              Jeg også! Fin i trex 250. Kan gjerne gi litt for den hvis den er i god stand!
                              trex 500 pro DFC, trex 450L dominator, trex 250 pro DFC, nano cpx og dx9

                              Comment

                              Working...
                              X