Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trex 250 pro dfc haleproblem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ny servo er montert og halen virker veldig bra. har ikke fått testet så mye pga dårlig vær.
    Nå har jeg fått et nytt problem.. akkurat før den letter vil den tilte over mot venstre. jeg må enten løfte den fort eller gi litt input høyre for at den ikke skal tippe. Dette var ikke et problem før jeg monterte servoen. har satt opp ar7200bx to ganger nå, men resultatet er det samme. Fikk også et par "woblinger" i luften under flight.. hva kan dette være? samme årsak som gjør at den vil tippe. Mekanisk sett er helikopteret det samme som før jeg monterte servoen. Vet at ny servo neppe er årsaken..
    Byttet mainshaft og blokken med lageret. kan ikke si jeg ser noen vibrasjoner heller.. kanskje endre throttle kurve?
    trex 500 pro DFC, trex 450L dominator, trex 250 pro DFC, nano cpx og dx9

    Comment


    • #17
      Stram kabel på nye servoen mot ar kan være nok
      Rasmus Fauske
      TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
      http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

      Comment


      • #18
        kablene ser fine ut. samme som før.. snakker du da om tilt eller wobble?
        trex 500 pro DFC, trex 450L dominator, trex 250 pro DFC, nano cpx og dx9

        Comment


        • #19
          Hvordan er ar montert ? Bilde ?
          Rasmus Fauske
          TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
          http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

          Comment


          • #20
            står inni ramma. den er tight, men dette var ingen problem før nå. Var ute å testa ett batteri nå. kan ikke si jeg ser at swashplata rører seg når den begynner å tippe. kan leve med det, men det er irriterende om man skulle glemme det en dag. Wobling er det jeg ikke liker. tok et par flipper og stod i ro i lufta etterpå, da begynner den å woble. kan også woble om den får litt fart. ikke alltid, men av og til. har prøvd fler kurver og det ser ikke ut som det har noe med headspeed å gjøre. Hva med spindle? kan den ha fått seg en smell?

            Click image for larger version

Name:	IMG_1687.jpg
Views:	1
Size:	60.2 KB
ID:	607658Click image for larger version

Name:	IMG_1688.jpg
Views:	1
Size:	37.5 KB
ID:	607659
            Last edited by Premium2006; 30-04-14, 21:10.
            trex 500 pro DFC, trex 450L dominator, trex 250 pro DFC, nano cpx og dx9

            Comment


            • #21
              tok en test, der jeg la inn noen "spacere" slik at gyroen ikke er borti ramma. samme resultat. den vil mot venstre når den letter. tror ikke dette er forstyrrelser på gyro, men heller noe annet.

              Tips til hva dette kan være? woblingen er det som bekymrer meg mest!
              trex 500 pro DFC, trex 450L dominator, trex 250 pro DFC, nano cpx og dx9

              Comment


              • #22
                Er det forresten kaldere i dag enn sist du prøvde ? Linkene blir trangere når det er kaldere, TDRen min ble uflygelig pga det... Prøv evnt å justere ned head gain litt.
                Rasmus Fauske
                TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
                http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

                Comment


                • #23
                  Når jeg har ar7200bx i tx mode, har pot'ene noe å si da? Har aldri rørt inst på selve gyroen. Regner med det er her jeg skal justere head gain..?
                  trex 500 pro DFC, trex 450L dominator, trex 250 pro DFC, nano cpx og dx9

                  Comment


                  • #24
                    Ja... og hvor høyt de kan være skrudd uten att hele heliet begynner å kaste på seg, er avhengig av vibrasjonsnivået og frekvensen av vibrasjon i heli.
                    ---------------------------------------------
                    Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                    Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                    Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                    Mikado logo 600 3D Vbar
                    Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                    Comment


                    • #25
                      men, disse pot ene har noe å si selv om den står i "transmitter mode"
                      Du mener headspeed gain kan være løsningen på wobling når heli står stille etter en loop/flip??
                      trex 500 pro DFC, trex 450L dominator, trex 250 pro DFC, nano cpx og dx9

                      Comment


                      • #26
                        Hva med bøyd spindle. Er ikke det typisk for wobling? Kan sette på en ny å se om det gjør noen forskjell. Syns det er rart at den vil tippe uten at swash rører på seg. Kan være trackingen på bladene som ikke er riktig pga bøyd feathering shaft? Eller tenker jeg feil??
                        trex 500 pro DFC, trex 450L dominator, trex 250 pro DFC, nano cpx og dx9

                        Comment


                        • #27
                          Hei. Jeg har ikke hatt AR7200, men har hatt beastx siden jeg begynte med heli. Er vel omtrent samme greie, men med en spektrum mottaker.

                          Transmitter mode:
                          Dette betyr att du stiller fliprate og expo ifra transmitter. Med andre ord ingen expo o.l i beastx. Har ingenting med noen gainverdier å gjøre.

                          Når det gjelder bøyde spindler o.l vil jeg gi følgende tips:

                          1. Feathering shaft:
                          Skru av det ene bladet, og sikre headblock så godt du kan imot att det kan bevege seg. Rett ut det monterte bladet.
                          Roter så feathering shaft bolten du kommer til etter att du har fjernet det ene bladet, mens du holder øye med tippen av bladet på den andre siden.
                          Gjenta med motsatt side.
                          Det som skjer er att hele feathering shaften roterer, og evt skjevhet av feathering shaft vises forsterket på tippen av det monterte bladet.

                          2. Main shaft:
                          Demonter fra swash og opp. Ta av haleblad eller forøvrig hele pitchslider og hub på hale, siden vi skal sjekke den også på neste trinn.
                          Start motor, mens du holder øye med topp av mainshaft. Se etter kast. Dette er bedre synelig hvis du setter noe intil siden av toppen av mainshaft, slik att du har en avstand på 1 - 0.5 mm ca.

                          3. Tail shaft.
                          Samme prosedyre som for mainshaft.

                          4. Mens du har av hubbene, kan det være greit hvis du har torque tube å kjenne etter vibrasjoner langs bom. Hvis du har det, kan du ha bøyd torque tube, eller skjevt pålimt lager. (eller bøyd bom) Om torque tube er bøyd, vil det vises godt ved å ta av hale og rotere hale mens du ser på enden av torque tube som er i bom. Du kan også kjenne etter ujevn motstand når du roterer hale mens bom er av, men torque tube er i.

                          Når det gjelder gain verdier i hovedsak har du flere verdier å forholde deg til.

                          Den ene er cyclic gain, som er pot 1 på beastx. Hvis denne er for høy, vil du få risting i heli. Som å ha for høy halegain, men på cyclic.
                          For lav vil gi slapp cyclic, og heli vil drifte mye og føles upresis.

                          Den neste er vel feed forward mener jeg å huske. Pot 2 på beastx. Denne er hvor mye av controlloopen som består av din input, og hvor mye som er fbl kontrolleren som styrer. Dette er personelig preferanse.

                          Når det gjelder gain generelt, så er dette slik att denne kan være høyere ved lavere headspeed, eller når du presser heliet lite.
                          Dette er også avhengig av vibrasjonsnivået i heli, og frekvens. Her kan også dårlige lager spille inn.
                          Dårlige lager gir en høy-frekvens vibrasjon i heliet, som er det verste for gyroen.
                          Det som skjer er vel att du blender gyroen, slik att den ikke klarer å tolke signalene fra sensoren.
                          Kan gi flipp over tendenser o.l helt brått, og ved visse headspeeder.
                          Derfor vil en gainverdi som er justert til max ved rolig hover, være altfor høy når du begynner å fly litt hardere, eller begynner å gjøre flipper o.l.
                          For meg virker det også som om max gain er avhengig av lager. Gode lagre og ett generelt lavt vibrasjonsnivå, gjør att du kan ha høyere gain.
                          Du kan lett ha en gain som fungerer fint ved hoover, men hvis du gir full pitch opp og ned igjen med en brå stopp begynner heli å skjelve ukontrollert.
                          Last edited by jonny; 01-05-14, 10:21.
                          ---------------------------------------------
                          Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                          Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                          Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                          Mikado logo 600 3D Vbar
                          Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                          Comment


                          • #28
                            Trex 250 pro dfc haleproblem

                            Takk for et utdypende svar! Feathering shaft er noe bøyd.. Har bevegelse på bladene når jeg vrir den. Kan ikke se skjevheter når jeg ruller den på glass. Skal bytte den å se om det blir noe forskjell. Hvis ikke skal jeg se på pot på beastx. Har aldri rørt disse før. Står på fabrikk inst på 500 og 450L uten problem. Det var ikke noe problem på 250 før jeg byttet servoen heller. Den ble kræsjet en gang og sikkert derfor feathering ble bøyd. Skal raportere tilbake!

                            Mainshaft er ny, lagerblokken er ny og tailshaft og torqtube er ny.
                            Last edited by Premium2006; 01-05-14, 11:17.
                            trex 500 pro DFC, trex 450L dominator, trex 250 pro DFC, nano cpx og dx9

                            Comment


                            • #29
                              Gain kan være høyere på større heli. Tror du må litt ned med gain, hvis du står på fabrikkinstilling på 250. mener faktisk dette står i manualen på beastx.
                              ---------------------------------------------
                              Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                              Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                              Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                              Mikado logo 600 3D Vbar
                              Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                              Comment


                              • #30
                                Trex 250 pro dfc haleproblem

                                Hvilken pot? Pot 1? Vil dette påvirke tipp når man skal ta av, samt wobling. Du mener at gain kan være løsningen på begge problem?
                                Last edited by Premium2006; 01-05-14, 13:58.
                                trex 500 pro DFC, trex 450L dominator, trex 250 pro DFC, nano cpx og dx9

                                Comment

                                Working...
                                X