Unconfigured Ad

Collapse

Børsteløst til Zoom400, Hvilken motor?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • askare
    • May 2002
    • 82

Børsteløst til Zoom400, Hvilken motor?

Har en Zoom400 under "bygging".Den skal jeg utstyre med børsteløs-motor. Hadde egentlig bestemt meg for en Hacker B20, men siden jeg ikke har funnet noen som har den på lager så vurderer jeg andre motorer.
    Jeg ble anbefalt en Kontronic Dancer Micro hos en butikk, dette er en motor som skal passe rett inn i min Zoom. Er det noen som har erfaring med denne motoren?
    Har tenkt å ha denne sammen med en Kontronic Smile 45 kontroller.

Er også på jakt etter ThunderPower batterier, 1320 mah. Men heller ikke disse har jeg funnet på lager hos noen. Dette er batterier som jeg vet fungerer.
    (Jeg gjorde en feil når jeg bygde en depron-sak ifjor, og det var at jeg kjøpte noen LiPo-pakker som var ubrukelige for mitt bruk. Var verdens beste sa selgeren. Men, de klarte ikke å få flyet til å hovre en gang. Løsningen ble ThunderPower! De lipo-pakkene som var verdens beste, står nå montert på fuel-pumpa mi!)

E-tec batterier er det flere som anbefaler, er de så bra som selgerene vil ha det til?

På forhånd takk for svar
    arnstein
  • Knugen
    • Aug 2004
    • 96

Flyr selv samme helikopteret med et 1700mAh 3S 11.1V 18/27A ETEC og dette gir bra futt etter min forstand.
    Mvh.
    Øyvind Iversen

Comment

• askare
      • May 2002
      • 82

Hvilken motor og kontroller bruker du på ditt heli da?

arnstein

Comment

• TeGe
        • May 2005
        • 117

Flyr også Zoom 400 med Himax 2025-4200 motor 8 tenners pinion.
        Bruker 3S E-Tec 1250 SHP batterier og CC-25 regulator.
        Får da ca. 12 minutters flytid, ved "normal" flyging.

Hvis du skal fly 3D er det lurt å holde vekten nede og ikke velge for stort (tungt) batteri. Har også flydd med 3S E-Tec 1700 HP batteri, og vil si at du merker de ekstra grammene.

Comment

• askare
          • May 2002
          • 82

Det er helt klart en fordel å gå for lette batterier. Og det er stor forskjell mellom de forskjellige merkenw har jeg funnet ut.

Den Himax motoren den fungerer bra det altså, har vurdert den også.
          Men det er vel slik at hvis man skal gå for denne motoren, så må en ned på antall tenner ?

arnstein

Comment

• TeGe
            • May 2005
            • 117

Etter hva jeg ble fortalt den gang jeg handlet Himax`en, av folk som hadde prøvd forskjellige pinioner, var det 8 tenner som passet best.
            Men det innebærer at du må file ut hullene hvor motoren er festet i helikopteret.
            Vet at mange bruker 9 tenners pinion også med godt resultat. -Vet ikke da om det er nødvendig å file ut...???
            Du bør også ha kjøleribber på denne motoren.

Det står mye bra om Zoom på denne siden: http://rc.andersh.com

Comment

• askare
              • May 2002
              • 82

Endelig så har jeg fått motor og kontroller. Skulle egentlig ha en Hacker B20 18L og en Kontronic 45 smile. Men Kontronicen var umulig å få tak i, så den ble byttet i en Schulze 11.20e. Når pakken endelig lå i postkassen, etter bare 7 uker bestillingstid, så viste det seg at motoren var en B20 15L. Denne levere mye mere turtall pr volt.
              Så det store spørsmålet nå, er hvilken pinion jeg må bruke på denne motoren?

Ved å bruke denne siden http://www.e-helis.com/helicalc.php
              Så har jeg funnet ut at jeg vil få nesten 2700 omdreininger på "heavy load" med 10 tenner, er det litt i overkant???

arnstein

Comment

• OAK
                • Jul 2002
                • 863

Jeg har flydd min Zoom masse med B20-15L.

Brukte 8-tenner i starten, og dette gir deg mer enn nok power til middels 3d-flyging samtidig som det er et ganske snillt oppsett mht. strømtrekk. Gode flytider (20-22 minutter med TP 3s 2100mAh).

Nå bruker jeg 9-t pinion, og det er merkbart mer krefter. Reduserte max-pitch litt for å være litt snillere mot motor/batteri. Merker allikevel at det er litt kortere flytid nå og at motor/batteri blir noe varmere.

Så min anbefaling blir derfor 8-tenner hvis du er på utkikk etter mest mulig flytid, og ikke er av værstingen når det gjelder 3d.

Gå for 9-tenner hvis du har lyst til å ha det lille ekstra for å få zoomen til å formelig "sprette" rundt på himmelen som en sprettball i tic-toc's etc. og ikke bryr deg om litt kortere flytid.

mvh.
                Ole André Knutsen

Comment

• askare
                  • May 2002
                  • 82

Hvor får jeg tak i pinion's i Norge da?
                  Er pinionen på 10 tenner ubrukbar?

arnstein

Comment

• OAK
                    • Jul 2002
                    • 863

Tror nok 10-tenners blir litt i overkant ja.

Jeg bestiller drev fra www.like90.com

Du skal ha lang type med 2,3mm boring. Husk også å bestille locktite 680 hvis du ikke har dette fra før.

mvh.
                    Ole André

Comment

• askare
                      • May 2002
                      • 82

Finner ikke pinions med 2.3 mm mindre enn 10 tenner på denne siden jeg. Ufattelig at slikt ikke finnes i Norge!!!

Arnstein

Comment

• ThomasB
                        • Aug 2004
                        • 1305

vet ikke om 8 tenner, men tror vel ganske sikkert på at helizone har det på lager. De står under t-rex deler. Samme hvilket merke de er, hehe

Helizone har de som delenr: HZ020 Motor Main gear (9, 10, 11) Ø2,3mm, koster 55 kr.

Thomas
                        Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                        www.airheads.no

Comment

Working...