Unconfigured Ad

Collapse

Twister Bell 47

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hallgeir
    • Jan 2007
    • 17

No er twb 47`en komt i hus.......ser i ein download av bruker manualen at når eg lader skal både det raude og grøne lyse, når det grøne slokner er det klart....

Men har og snakka med selger tidlegare i dag....han så at når det grøne lyser, er det klart. (PS: Eg har ikkje manualen som følger med helikopteret)

Kva er rett? Han brukte ein anna ladar, balansert......

Batteri nr 2, er på 7,2v no, er det tomt eller? Har ikkje lada det
    Batteri nr 1 står no i laderen, lader med 7,6v, er dette normalt?

Nokre som kan svare på mine spørsmål rask, har lyst og fly no!!!
    Kan ingen verdens ting om helikopter, men har kjøpt meg ein twister bell 47.....har lyst på eit større

Comment

• lipo
      • Aug 2006
      • 491

Lading

Hvilken lader har du? Den laderen jeg bruker nå lyser grønt under lading. Mot slutten av ladingen blinker den grønt. Når ladingen er ferdig går det grønne lyset helt av.

Fulladet batteri er 8,4V. Tomt batteri bør ikke være mye under 7,2V. Jeg pleier å måle mine til 7,4V eller mer.

Pass på at du avslutter flyvingen i tide så varer batteriene lenger. Hvis det grønne lyset i 4-in-1 enheten blinker rødt så er det på tide å avslutte. Det samme om du merker at du trenger mer sideror for å holde halen.

Lykke til!

Comment

• Hallgeir
        • Jan 2007
        • 17

Originally posted by lipo
        Hvilken lader har du? Den laderen jeg bruker nå lyser grønt under lading. Mot slutten av ladingen blinker den grønt. Når ladingen er ferdig går det grønne lyset helt av.

Fulladet batteri er 8,4V. Tomt batteri bør ikke være mye under 7,2V. Jeg pleier å måle mine til 7,4V eller mer.

Pass på at du avslutter flyvingen i tide så varer batteriene lenger. Hvis det grønne lyset i 4-in-1 enheten blinker rødt så er det på tide å avslutte. Det samme om du merker at du trenger mer sideror for å holde halen.

Lykke til!
        Takk for raskt svar lipo! Laderen eg har er den som følger med, står ingen på den.........men det er den originale sa selger. Då rekner eg med eg skal følge manualen eg lasta ned.
        Er no fast grønt og rødt lys på laderen.......får vente til det blir 8,4v da, litt kjedeligt å vente

Er det noken tips eg bør ha før eg lettar om ca 1.5 time?
        Kan ingen verdens ting om helikopter, men har kjøpt meg ein twister bell 47.....har lyst på eit større

Comment

• lipo
          • Aug 2006
          • 491

Originally posted by Hallgeir
          Takk for raskt svar lipo! Laderen eg har er den som følger med, står ingen på den.........men det er den originale sa selger. Då rekner eg med eg skal følge manualen eg lasta ned.
          Er no fast grønt og rødt lys på laderen.......får vente til det blir 8,4v da, litt kjedeligt å vente
          Da antar jeg det er samme lader som fulgte med min selv om min hadde en liten forklaring til lysene på.

Jeg fant den fram nå (bruker vanligvis en annen lader nå for tiden). Den blinker rødt når den er tilkoblet strøm men ikke batteri. Den lyser rødt og grønt når den lader. Den lyser bare rødt når ladingen er ferdig. Hvis begge blinker har du en koblingsfeil.

Hvis du utålmodig måler spenningen under lading vil du måle 8,4V en stund før den er ferdig. Fra da av synker ladestrømmen gradvis til laderen kutter helt ut.

Venting er kjedelig. Derfor er det kjekt å ha flere batterier og ladere.
          Er det noken tips eg bør ha før eg lettar om ca 1.5 time?
          Rydd deg god plass på gulvet. Sjekk tyngdepunktet. Jeg må ha mitt batteri langt framme for å få rett tyngdepunkt. Les manualen, spesielt tipsene om å komme i gang med flyvingen. Du starter med å "kjøre" bortover gulvet, forover, bakover, sidelengs. Bruk gjerne minst en batteripakke på dette før du i det hele tatt tar kopteret i lufta. Venn deg til å tenke høyre og venstre side av helikopteret og assosier stikkebevegelsen i høyre hånd med helikopterets sider men tenk at sideroret på venstre hånd alltid styrer den delen av helikopteret som er lengst fra deg. Etter en stund kan du gjøre korte "hopp". Gradvis blir hoppene til lengre flyturer. Til å begynne med flyr du bare med halen mot deg, og må bruke litt energi på å holde halen samtidig som du tenker på forover/bakover/sidelengs/høyde. Du kommer til å krasje noen ganger.

Comment

• Hallgeir
            • Jan 2007
            • 17

Originally posted by lipo
            Du kommer til å krasje noen ganger.
            Så sant, så sant må sei den canopyen er litt svak, he he. Men kor artigt!!!

Comment

• Hallgeir
              • Jan 2007
              • 17

No har eg fått flydd to batterier, og bestillt 3 sett med rotorblader, ny canopy og eit nytt batteri fra fx hobby. Trengst nok etterkvart.
              På det andre batteriet gjekk det faktisk ganske bra, flytta batteriet lenger fram slik lipo snakka om, men er litt for trang på stua mi, så no har eg eit fullt batteri, men ingen reserve rotorblad, irriterande
              Skal snakke med sjefen for idrettshallen om å få prøve litt der, reknar med det går bra. Om det er nokre frå ytre nordfjord her inne som vil vere med, er det bare å gje beskjed, hadde vert artigt med fleire der.

Så nokre spørsmål:

#Ser at "4 in 1 dingsen" er veldig dyr, nokre som har funne på ei genial løysing
              for å beskytte denne?

#Er det begrensninger for kor mange frekvensar ein kan bruke på
              denne modellen? Veit om ein til her heime som har, om vi blir fleire er det litt
              kjedelegt å vente på flytid.

#Kven er billegast på deler til "skiten" ? Ser at det fort blir dyrt dette......

#Er det anbefalt å fly fleire batteri etter kvarandre? Blir jo bra varmt etter
              eit batteri...

#Når eg "hovrar"(kjem inn i terminologien eg og) snurrar det mot venstre, har
              justert så godt eg kan på to batteri. Vart litt bedre,men ikkje heilt bra, tips?

#Hadde eit spørsmål her:
              http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=14193
              Nokon som kan hjelpe meg med dette?

Ellers vil eg takke alle for eit bra forum, etter kvart vil kansje eg og vere i stand til å hjelpe andre her inne

Comment

• Hallgeir
                • Jan 2007
                • 17

Pris samanlikning fx hobby og bra pris

FX hobby først:

ProduktnavnProdukt IDPris stk.Pris total
                1 x Bell 47 canopy (painted)46683,-83,-
                1 x Bell 47 LI-POLY 7.4V 800mah PACK1535240,-240,-
                3 x Bell 47 main blades (lower)47031,-93,-
                3 x Bell 47 main blades (upper)47131,-93,-
                Subtotal: 509,-

Fraktkostnader:
                Frakt22,-
                Total: 531,-
                -------------------------------------------------------------------------
                Så bra pris:

VorteX/Bell47G - Hovedblader (3 sett)
                Kr.117.00

Bell47G - body shell Bell47G - body shell
                Kr.55.00

VorteX/Bell47G 7.4V 800mah lipo batteri
                Kr.169.00

Sub-Total: Kr.341.00
                +frakt 22.00
                = 363.00

fx hobby 531,-
                bra pris 363,-
                dif 168,-

Så vart eg lurt igjen, bestille først, så sjekke pris, typisk!!!!!

Skal sei at brapris.no lever opp til navnet sitt........fx hobby har fått sine første og siste kroner av meg, skal sende dei en mail, veit det ikkje hjelper men men.......

Sendte dei ein link til http://forbrukerportalen.no/rettighe...ling_og_retur_ får sjå kva som skjer......
                Last edited by Hallgeir; 19-01-07, 01:53.

Comment

• lipo
                  • Aug 2006
                  • 491

#Ser at "4 in 1 dingsen" er veldig dyr, nokre som har funne på ei genial løysing
                  for å beskytte denne?
                  Nei, men min erfaring er at den ikke er særlig utsatt. Har ikke hørt om folk som har fått skadet den av krasj, men noen har opplevd elektrisk feil.
                  #Er det begrensninger for kor mange frekvensar ein kan bruke på
                  denne modellen? Veit om ein til her heime som har, om vi blir fleire er det litt
                  kjedelegt å vente på flytid.
                  Du kan bruke alle frekvenser som er lovlige i Norge i 35MHz båndet. Det er mange nok. Detaljer finner du her: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-2...0-0715.html#21

For å bytte frekvens må du bytte krystall i 4-in-1 enheten og i senderen. På senderen sitter krystallen på forsiden nede til venstre. Du finner et lite lokk der som antakelig er merket med frekvensen (35.noe) eller kanal (to siffer). Dra opp lokket (med senderen av) så følger krystallen med. Du finner lignende lokk på siden av 4-in-1 enheten. Hvis kameraten din tilfeldigvis har samme frekvens som deg må en av dere bytte begge krystallene. Hobbybutikken hjelper deg med å finne krystaller som passer. Du kan ikke bruke hva som helst.

#Kven er billegast på deler til "skiten" ? Ser at det fort blir dyrt dette......
                  Shop rundt. Det kan være store prisforskjeller, men ikke alltid samme butikk er billigst.

#Er det anbefalt å fly fleire batteri etter kvarandre? Blir jo bra varmt etter
                  eit batteri...
                  Jeg pleier å ta en pause for å kjøle motorene (og piloten). Man kan få kjøleribber til dem. Forøvrig er de ganske billige.

#Når eg "hovrar"(kjem inn i terminologien eg og) snurrar det mot venstre, har
                  justert så godt eg kan på to batteri. Vart litt bedre,men ikkje heilt bra, tips?
                  Jeg er redd du har støtt på en av ulempene med slike billige helikoptere. Det er kanskje tilgivelig at gyroen i et slikt helikopter ikke er i topp klasse når hele helikopteret koster mindre enn det jeg betalte for gyroen alene til mitt andre helikopter.

Det du kan se på er de to justeringsskruene på siden av 4-in-1 enheten. Den som er merket proportional (eller lignende) påvirker denne dreiningen. Koble strømmen til og fra før du tester på nytt ettersom instillingen bare blir sjekket ved oppstart. Tror kanskje det står noe om dette i manualen.

Du vil desverre merke at rett innstilling for sideroret vil variere med batteritilstanden. Ikke sett deg som mål å få det perfekt, men bra nok til at du kan fly.

#Hadde eit spørsmål her:
                  http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=14193
                  Nokon som kan hjelpe meg med dette?
                  Jeg har ikke spesielt greie på seilfly. Radioen er kurrant men mangler alt av finesser. Den duger til modeller som ikke krever mer enn 4 kanaler, miksemuligheter eller annet av "avanserte" funksjoner. Enkle seilfly og mange andre enkle modeller faller i den kategorien. Seilflygere er kanskje de som flyr lengst unna senderen. Du bør derfor velge en bra mottaker.

Mitt inntrykk er at slike enkle modeller vi snakker om ofte kommer med sender inkludert.
                  Ellers vil eg takke alle for eit bra forum, etter kvart vil kansje eg og vere i stand til å hjelpe andre her inne
                  Enig i at forumet er bra. Jeg er litt kresen på hvilke fora jeg deltar i. Her er saklighetsnivået rimelig bra.

Comment

• Hallgeir
                    • Jan 2007
                    • 17

Fxhobby kanselerte handelen uten noke diskusjon, veldig bra synest eg......

Comment

Working...