Debattert tusen ganger og noe jeg ikke har hatt mye av før i dag.
Var ute og fløy Rexen for 1 time siden og alt hadde gått prima i 10-12 min.
Plutselig i en ganske lav nose in så slapp halen, fort, klarte å ta den inn. Så litt senere skjedde det igjen og denne gangen var "Slippen" lengre og jeg klarte ikke å hanke den inn.
Resultat: understell brukket på et sted og tuppene på de bladene jeg satte på før i dag fikk seg noen skrammer. Tape og lim fisker nok saken men jeg vil jo gjerne ikke ha mer av dette.
Jeg gjorde 1 ting før jeg fløy. Tidligere har jeg hatt antennen i en pen liten kveil rett etter mottakeren og så inn i et vanlig antennerør som har ligget på understellet. Etter å ha sett en del Rex bilder har jeg sett mange som har strukket antennen bak til finnen, hengt den i en strikk der og så tilbake og gjennom antennerøret.
Har aldri hatt rekkevidde problemer men har begynt å fly lengre bort så jeg tenkte det var en god ide. Vet ikke om dette var problemet, antenna kan ha vridd seg en aning slik at den lengden som gikk bakover kom borti den som gikk forover.
Har den slik også på XL'en men nå tror jeg jeg skal se på andre varianter...
Hadde 2 små rare hendelser også i går men tror det kanskje var ESC'en som ble overbelastet. Begge ganger ytterst i åttetallet i ganske harde svinger så lystret den plutselig ikke på aileron når jeg skulle flate ut etter svingen. Heldigvis var jeg høyt i begge tilfeller så den kom igjen før den "skled i bakken" Hadde akkurat økt duals på ele og ail så det er mulig at elevator servoen "buttet" og at dermed strøm trekket fikk en peak, hadde nok max eller nære max utslag. Får teste litt på benken.
Noen tanker?
Var ute og fløy Rexen for 1 time siden og alt hadde gått prima i 10-12 min.
Plutselig i en ganske lav nose in så slapp halen, fort, klarte å ta den inn. Så litt senere skjedde det igjen og denne gangen var "Slippen" lengre og jeg klarte ikke å hanke den inn.
Resultat: understell brukket på et sted og tuppene på de bladene jeg satte på før i dag fikk seg noen skrammer. Tape og lim fisker nok saken men jeg vil jo gjerne ikke ha mer av dette.
Jeg gjorde 1 ting før jeg fløy. Tidligere har jeg hatt antennen i en pen liten kveil rett etter mottakeren og så inn i et vanlig antennerør som har ligget på understellet. Etter å ha sett en del Rex bilder har jeg sett mange som har strukket antennen bak til finnen, hengt den i en strikk der og så tilbake og gjennom antennerøret.
Har aldri hatt rekkevidde problemer men har begynt å fly lengre bort så jeg tenkte det var en god ide. Vet ikke om dette var problemet, antenna kan ha vridd seg en aning slik at den lengden som gikk bakover kom borti den som gikk forover.
Har den slik også på XL'en men nå tror jeg jeg skal se på andre varianter...
Hadde 2 små rare hendelser også i går men tror det kanskje var ESC'en som ble overbelastet. Begge ganger ytterst i åttetallet i ganske harde svinger så lystret den plutselig ikke på aileron når jeg skulle flate ut etter svingen. Heldigvis var jeg høyt i begge tilfeller så den kom igjen før den "skled i bakken" Hadde akkurat økt duals på ele og ail så det er mulig at elevator servoen "buttet" og at dermed strøm trekket fikk en peak, hadde nok max eller nære max utslag. Får teste litt på benken.
Noen tanker?
Comment