Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøpt meg Trex!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Tintin
    Siste forsendelse fra en som kaller seg Legorambo
    Finns på eBay.
    Hvordan er det med toll og sånn? De på ebay er vel kanskje villig til å skrive gave på pakken, da slipper man moms opp til 1000 kroner så vidt jeg vet.....
    Morten Smøraas

    Comment


    • #32
      er det ikke 200 kr? men uansett så betaler du ikke toll. kun mva.
      Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
      www.airheads.no

      Comment


      • #33
        Nei, 200 kroner er tollfritt og momsfritt. Alt over skal fortolles/momses, hvis ikke pakken er merket gave, da er det toll og momsfritt opp til 1000 kroner, tror jeg...
        Morten Smøraas

        Comment


        • #34
          mm. det er sikkert riktig. pleier bare å betale når/hvis det kommer regning jeg. hehe. sitter nå å venter på postmannen som skal ha med seg en ny GY611 fra cyberheli i Hong Kong til meg i dag.
          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
          www.airheads.no

          Comment


          • #35
            Digg
            Så asia er stedet og handle fra altså? Bare 2 mnd til jeg blir 18, da blir det VISA
            Morten Smøraas

            Comment


            • #36
              hehe. jeg bruker visa gjennom paypal, funker utmerket.
              Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
              www.airheads.no

              Comment


              • #37
                Dere surrer litt med betegnelsene.

                RC utstyr er alltid tollfritt men har det verdi eksklusiv frakt på kr 200,- eller mer så er det mvapliktig.
                Hvis det er en gave fra en privatperson bosatt i utlandet til en privatperson bosatt her i landet så behøver man ikke betale mva så lenge varene er verdt mindre enn kr 1000,-
                I disse 2 tilfeller behøver man ikke lage en tolldeklarasjon men varene må tollklareres (og etter en slik stemples det gjerne tollfritt på pakken og det koster ingenting ekstra)

                Vanlige varer med verdi mellom kr 200,- og kr 999,- kan taes inn med en forenklet tollklarering som man f.eks. kan gjøre selv på nettet om man har en slik avtale med Tollvesenet eller Posten gjør den for en sum som vel nylig er satt opp en goddel.

                Varer for kr 1000,- eller mer må tollklareres på vanlig måte og det må betales mva av varens verdi ved norsk grense, dvs inkludert frakt og evt andre omkostninger.

                Så til det vel som var det viktige spørsmålet, om selgere på eBay er villige til å forfalske tolldeklarasjonen de skal lime på pakken (eller faktura som legges ved) og der er nok svaret at i alle fall asiater sjelden ser noe problem i å gjøre dette. En del gjør det endog automatisk uten at man ber om det (f.eks. Cyberheli om jeg ikke husker feil, verdi i HK$ selvom man har betalt med Us$).
                Dette kan medføre flere problemer, for det første er pakken bare forsikret for oppgitt verdi så om den blir borte får man erstattet f.eks. $ 25,- eller $ 30,- om det er det det står på pakken selvom heliet kanskje var verdt $ 500,- totalt og man klarerer pakken etter denne verdien i Norge så smugler man....
                Man burde kanskje i det minste få med seg fraktgevinsten for frakt er i en del tilfeller forbundet både med pakkens størrelse og verdi pga forsikring, om man får den sendt med verdi $ 25,- burde man betale mindre da forsikringen er billigere enn for $500,- i verdi

                Nåja, jeg skal inrømme at jeg har erfaring med alle varianter og min erfaring er at enten Posten (som jeg stort sett får mine greier med) eller
                Tollvesenet er mer skeptiske til gaver fra Østen enn fra vestlige land og at de gjerne kan finne på å sjekke om oppgitt verdi er reell. Billig junk fra Østen ser det ut som om de bryr seg mindre med. (Ja jeg må innrømme at når pakken bare dukker opp på mitt Postkontor så har jeg ikke gått tilbake og sagt her må det være gjort en feil...)

                Ellers gjorde jeg nylig et regneeksempel for meg selv og kom til at på en T-Rex XL med 35A ESC med gov og Aligns 3200 kv motor så hadde prisforskjellen mellom Taiwan og Xmode vært på noen tiere + norsk frakt når EMS frakt fra Taiwan og norsk moms var betalt. Gjorde et estimat på en R50 og kom til samme resultat så når dagen kommer at et nitro heli skal handles så gjør jeg nok det her hjemme.
                Så vidt jeg har klart å se er det fortsatt noen lapper å spare på blinget da frakten på dette gjerne er relativt rimelig sammenlignet med hele kit. Man kan få ganske mye bling sendt hit for $ 14,- i EMS frakt og det er ikke alltid jeg finner det jeg vil ha fort nok her hjemme, som Aligns nye tailcase til Rexen eller servo holdere i homoblått Og så bare "måtte" jeg ha koffert til Rex nr 2 som blir drøyt et par hundrelapper billigere enn her hjemme, mva betalt. (Der finns det en gul/sort verktøykasse fra en eller annen kjent produsent jeg ikke husker navnet på som er stor nok og som koster det halve...)

                Comment


                • #38
                  Har flydd den nå
                  Orket ikke vente lengre på batteriene, så tok jomfruturen med en 1200mah 3celler inni stuen! Batteriet liker det nok ikke, men jeg gjør

                  Uansett, her er en film av jomfruturen: http://psykolefse.jorgis.com/fly/Tre...t%20flight.wmv
                  Morten Smøraas

                  Comment


                  • #39
                    Okey, denne var seriøs kul:
                    http://www.panzoa.net/funstuff/cwv1.html
                    Morten Smøraas

                    Comment


                    • #40
                      Hehe.. Flintstones-helikopter.

                      Comment

                      Working...
                      X