Unconfigured Ad

Collapse

Batterilading av NiMh

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lilletrond
    • Sep 2005
    • 4

Batterilading av NiMh

Hei dere

Jeg har kjøpt meg et lite elheli med et 650 mah 8,4V, NiMh batteri. I bruksanvisningen står det at batteriet ikke må lades med mer enn 300 mA. Laderen som fulgte med er enkleste sort, uten noen som helst form for indikasjon om at batteriet er ferdig e.l., slik at jeg må passe tiden (1,5 - 2 timer).

Jeg har en lader som jeg tidligere brukte til bil med justerbar ladestrøm, men minste ladestrøm på denne er ca. 500 mA. Det er en tidligere modell av denne . Kan jeg bruke denne, eller blir dette siste reis for batteriet ?

Trond
  • ThomasB
    • Aug 2004
    • 1305

det skulle da ikke være noe problem.selv lader jeg 650 mah nimh batterier på 1.5 A, har aldri tid til å vente på langtids lading. har ennå tilgode å ødelegge noen batteri på det. men jeg cycler de innimellom da, dette gjelder kun for mine drifts batterier, ikke mottaker og sender batterier, de lader jeg alltid med lav mah.
    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
    www.airheads.no

Comment

• Bonito
      • Sep 2004
      • 265

Det skulle ikke være noe problem å bruke den laderen.

Jeg har selv ladet de 650 nimh cellene med alt fra 1C dvs i dette tilfelde 650mah og opp til 1,5A. Det går bra. De blir litt varme når du går over 2C men de skal tåle det. Viktig at de får lov å kjøle før du lader batteriene.

Mvh
      Simon B. Nielsen
      Damn these things are hard to fly!

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Rettet....

Comment

• ThomasB
          • Aug 2004
          • 1305

hm. mine har fortsatt 650-800 mah de, 2 år gamle. cycler de som sagt, ca hver 10ende lading eller så. men men. jeg bruker mest KAN celler, synes de er gode.
          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
          www.airheads.no

Comment

Working...