Unconfigured Ad

Collapse

Delay på gyro, hva er det?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Explorer
    • Jun 2004
    • 139

Delay på gyro, hva er det?

Jeg har en liten gyro på min Trex 450X, MS Composit - MS-044.

Har hatt endel små, og litt irriterende problemer når jeg har vært ute å flydd (driver fortsatt å flyr med training-understell, er ganske nybegynner på området..), når jeg gir litt gass/collective pitch på den for å få heliet til å stige litt raskt så slenger det med halen.

Så kom jeg til å tenke på skruen på gyroen som er merket Gain/Delay. I boken står det at skruen justerer gain på gyroen når man ikke bruker to kanaler. Det høres fint og greit ut. Det står også at når man kobler begge ledningene inn på mottakeren for å justere gain så får den skuren betydning for "delay". Det er også alt det står om denne funksjonen.

Spørsmålet mitt er ganske enkelt, hva er egentlig delay, og kan det hjelpe på for å hindre at helikoptret slenger med halen når jeg drar på litt gass?
    -
    Jan-Ove Sandnes

Modeller:
    Align Trex 600E Pro (Vbar)
    Align Trex 450 Pro (Vbar)
    MPX Funjet
    MPX Dogfighter
    Hotliner i bestilling...
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Delay betyr forsinkelse så ja om denne står lavt og du har koblet enn gyro gain så kan det ha noe å si om den står veldig lavt.

Men jeg heller mer til å tro du kanskje har lavt rotorturtall og da har ikke halerotor nok kraft til å holde igjen når du gir gass.

Kan også skyldes flere andre ting som slakk halerem, feil gyro gain, feil gyro, feilmontert halebladr, haleblader går feil vei f.eks.

Comment

• Explorer
      • Jun 2004
      • 139

Gyro gain er stilt ganske høyt hos meg, nærmere 100%. Halereimen er ikke stram, men den er stram nok til å vri hovedrotoren og motoren rundt gjennom "one-way-bearingen" når jeg vrir halerotoren motsatt vei av rotasjon.

Alt bak i selve halen er rett montert så der skal det ikke være noe problem. Bruker Hitec HS-50 som servo på halebomen.
      -
      Jan-Ove Sandnes

Modeller:
      MPX Funjet
      MPX Dogfighter
      Hotliner i bestilling...

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Antar du har koblet inn begge ledningene fra radioen?
        Når du sier gain er stilt høyt er det på radioen?

Går halerotoren opp i fremkant/moturs om du ser på heliets høyre side?

Gain på nesten 100% virker litt utrolig, logrer heliet når du fly?

Comment

• Explorer
          • Jun 2004
          • 139

Nei. Halen logrer ikke ved normal flyging, eller når jeg snur den rundt. Er helt sikker på at alt i halen er montert rett, og roterer rett vei.

Måtte allikevel sjekke og kom frem til at leading edge på halerotorbladene går den vei de skal når hovedrotoren går den vei de skal. Er da også, selvsagt, montert samme veien som det står i bruksanvisningen til helikoptret.

Uansett, den delayen. Er det forsinkelsen mellom det punktet gyroen merker at det prøver å endre rettning til den gir et utslag på servoen for å rette opp bevegelsen?

Edit: begge ledningene går inn på mottakeren ja, og det er på radioen at gain er stilt til 100%
          -
          Jan-Ove Sandnes

Modeller:
          MPX Funjet
          MPX Dogfighter
          Hotliner i bestilling...

Comment

Working...