Unconfigured Ad

Collapse

Valgets kvaler, alu eller XL-deler til Trex?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Explorer
    • Jun 2004
    • 139

Valgets kvaler, alu eller XL-deler til Trex?

Greide å krasje min Trex 450X v2 i foten på meg selv forrige lørdag. Resultatet var knekt understell og nesten totalskadet rotorhode.

Skal nå ha nye deler, men er usikker på om jeg skal gå for deler til 450XL, eller om jeg skal bla opp det det koster for deler i aluminium. Driver fortsatt på å lærer meg å fly, derfor er det ikke så alt for viktig med ekstrem stabilitet i 3D-flyving.

"Main rotor housing" var en av delene som røk, blade gripene overlevde, samme gjorde miksearmene nedover. Holderen til flybar-paddlene knekte.

Hvordan er det med styrke på aluminiumsdeler i forhold til plastdelene til XL? Er det sjans for at "rotorhuset" ville overlevd om det var i aluminium?

Og, ja. det ble et aldri så lite blåmerke på leggen der helikoptret traff, er bare glad for at det ikke kom en halv meter høyere, jeg!
    -
    Jan-Ove Sandnes

Modeller:
    Align Trex 600E Pro (Vbar)
    Align Trex 450 Pro (Vbar)
    MPX Funjet
    MPX Dogfighter
    Hotliner i bestilling...
  • Psyko-lefse
    • Feb 2004
    • 1438

Etter å ha lest mye (alt for mye) på Rcgroups sitter jeg igjen med intrykket om at alu-delene tåler det meste. Men, ett komplett alu-hode som tåler alt overfører bare kraften videre til andre ledd. Siden du har 450X vil nok overføringen fra swashplate til servoene ta endel av støyten, og spare både hode og servogir. Hvis du senere skal oppgradere til direkte ccpm vil servogirene ta støyten, noe som kan være dyrere og mer irriterende enn at deler i hodet knekker.

Jeg ville kjøpt Main rotor housing (følger med washout i samme pakke) og flybar seesaw holder i Alu, og kjøpt resten i XL-deler. Det koster litt, men de ryker ikke igjen, hvis du da virkelig ikke går inn for det.

edit: Også ser det jo mye bedre ut med alu da
    Last edited by Psyko-lefse; 11-01-06, 12:17.
    Morten Smøraas

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

Alu delene tåler veldig mye mer enn plast, har en helt oppgradert V2 og i en smell så går bare blader evt spindel/aksling.
      Rotortoppen hadde uten tvil klart en slik smell, flybar holderen også.

Var bra du begynte med Rex og ikke Raptor da

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

hehe kjedelig med en raptor som hadde truffet en halvmeter høyere.

Hvordan er vekten på alu delene i forhold til plast da
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

Har ikke så nøyaktig vekt men de er lette. Ikke noe problem å fly med full bling pakke. Fikk faktisk lengre flytid med full bling pakke sammenlignet med stock V2.

Comment

• Isak
            • Apr 2004
            • 680

Jeg ville vært forsiktig med å anbefale alu og slike harde stive materialer. Grunnen til det er at ved en smell så vil du fortsatt gi de samme kreftene til utstyret, og da dermed hvis det som før røyk ved belastning holder, vil nye deler få belastningen. Dermed utsetter du skaden lenger ut i konstruksjonen og da vil kanskje servo, ramme eller andre ting som kanskje koster mer samt er mer jobb + kostnad å skifte.

Spesielt til nybegynnere anbefaler jeg ikke å kjøpe "bling" pga at det er tøft og øker flybarheten så og så mye.. det blir feil. Kjøp standar plastikk som er billig å erstatte og som du har lett tilgang til. Det kommer maaaaange smeller påtur til å bli en erfaren (helikopter)pilot.
            Runar Isaksen
            risaksen@bluezone.no

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

Jeg har mye krasj erfaring med Rex med og uten bling.
              Det du sier om at andre dyrere ting ryker i stedet stemmer ikke for mine Rexer i allefall. Brakk flere sett mixerarmer, bladholdere etc før jeg kjøpte alu, etter det har jeg ikke brukket noe og ikke noe annet heller og det er det Rex flygere med bling melder ellers også, alu delene brekker ikke og ikke noe annet som følge av at aludelene ikke brekker.

Skulle si de 2 beste tingene med bling er holdbarhet og selve blingeffekten.

Servogearene er i utgangspunktet ikke sterkere enn f.eks. mixerarmene så får du en smell der de blir belastet så ryker de uansett hva slags armer du har, dessuten er de ikke dyrere og ikke vanskeligere å skifte.

eCCPM/CDE versjonen og de med direkte linking swash/servo "eter" servogear i en krasj. Har nok byttet 3 sett på CDE'n min som var helt std inntil den dro i bakken fra god høyde. På V2en har jeg kun tatt 1 sett på over 1 år og den er helt blinget.

Det er forsåvidt helt riktig at om noe som vanligvis brekker ikke gjør det fordi man har byttet med en sterkere del så vil en større belastning fordeles til øvrige deler. Men i alle fall Rexen er ikke sammenlignbar med f.eks. en rc bil med/uten stål hoved drev.
              Det er så enkelt at jo mere alu jo mindre skade i en krasj, leser på f.eks. RCGroups så vil man finne svært mange med Rex som sier det samme og jeg tror ikke jeg har lest om noen som sier det motsatte. XLen ser det ut til at er noe sterkere i plasten enn den gamle grå forøvrig.

Så er det prisen selvsagt, man kjøper en del plast for prisen av en alu del...

Comment

• sskogen
                • Feb 2005
                • 403

Er nesten enig med tintin om at det var godt det var med en t-rex og ikke med en raptor dette skjedde.

Hadde du prøvd det eksperimentet der med en raptor, hadde nok benet også vært på "skadelisten" din... ;/

//Svein
                Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• Explorer
                  • Jun 2004
                  • 139

Må nok si at jeg heller mot aludeler nå, blingfaktoren liker jeg!

Dette er min første krasj med Rexen, og den skyldes vel mest uaktsomhet, ikke manglende pilot-skills. Blir nok i fremtiden å være mer forsiktig når jeg er ute å flyr. Av den grunn tror jeg at det ikke kommer til å bli flere sånne krasjer med det første (jepp! Jeg er optimist! ).

Og. Jeg takker meg lykkelig for at det ikke var en Raptor dette! Uten å ha kjennskap til slagkraften til en Raptor, så vil jegtro den ville greid å skade foten ganske merkbart..
                  -
                  Jan-Ove Sandnes

Modeller:
                  Align Trex 600E Pro (Vbar)
                  Align Trex 450 Pro (Vbar)
                  MPX Funjet
                  MPX Dogfighter
                  Hotliner i bestilling...

Comment

• sskogen
                    • Feb 2005
                    • 403

Nah, et 600mm carbonfiberblad, som veier 140 gram, og drives frem av nesten 2 hester giret ned 8,5 til 1 kan da vel på ingen måte kalles farlig?

Dette er slik halebommen på en Caliber 30 så ut etter møte med 550mm blader... og legg også merke til at
                    eneste skadene på bladene var der de traff hverandre...

//Svein
                    Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

er glad jeg bare har en dragonfly jeg
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

Er faktisk ikke mer enn et par dager siden jeg leste om en "dude" som mekka på Rexen hjemme på stuebordet. Var litt kjapp og reverserte throttlekanalen på radio'n hvilket resulterte i tur på akutten og sying.....

Moralen i historien er fly ikke naken (det var en kroppsedel uten klær som fikk gjennomgå...)

Comment

• kim_andre
                          • Jan 2006
                          • 144

Farlig,, nææ..

Originally posted by sskogen
                          Nah, et 600mm carbonfiberblad, som veier 140 gram, og drives frem av nesten 2 hester giret ned 8,5 til 1 kan da vel på ingen måte kalles farlig?

Dette er slik halebommen på en Caliber 30 så ut etter møte med 550mm blader... og legg også merke til at
                          eneste skadene på bladene var der de traff hverandre...

//Svein
                          Hei Svein..

Er sant det du sier, er utrolig mye krefter ute å går med sånne blader, selv med lille Hornet med carbon blader er det mye krefter.. Man kjender det bra når det treffer i arm eller bein.. Meg å Morten (Psyko-lefse) har mye efaring angående sånne krasj... blir sånn når man skal fly inne og prøver å fly igjenom hele huset og igjen om dører og sånt... hehe
                          M.V.H
                          Kim-Andrè
                          Kimvag@hotmail.com

Alt Flyr.....Det trenger bare stor nok motor

Comment

Working...