Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honey Bee CP2 - en nybegynners erfaringer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Batteri og ladding!!

    TinTin, du nevner her også Ni-MH batterier her og at en ikke skal fly dem tomme forsto jeg deg rett??
    Har til eskyen min et 8,4v og et 9,6v.
    Har lest litt rundt omkring at desse batteriene skal tømmes helt innimellom og da langtidladdes for å opprettholde levetiden på dem.
    Er dette helt feil??
    Det på 8,4v fungerer stort sett fint den dag i dag hurtigladder en 10 ganger så langtidsladding etter hel tømming av batteriet.
    Det på 9,6v ga seg etter knapt 8-9 turer tenker jeg og hadde da knapt 1 min flytid etter dette.
    Raptor 50
    Trex 500 esp
    JR 3810 ADT

    Comment


    • #32
      Ingen batteripakker skal tappes til 0 volt. NiMh celler skal ikke tappes under 0.9 volt per celle, NiCd ikke under 0.8 volt/cell og lipo ikke under 3 volt per celle.

      Mange mener nok at i alle fall nixx tåler mer og det er sikkert mulig om man tapper en og en celle. Tapper du pakker til de er tomme så har du nesten garantert reversert spenningen i en eller flere celler da spenningen nesten aldri er helt lik på alle cellene i pakken. Celler som har fått polariteten reversert har en tendens til å dø.

      NiCd batterier blir ansett for å ha et minne slik at de helst alltid skal lades helt opp og helt ut (og her vil helt ut si at man lader ut til 0.8 volt/celle). Personlig tror jeg de fleste som opplever minneeffekt har ladet ut til 0 volt og dermed skadet en eller flere celler i pakken som ikke klarer å holde på spenning under belastning.
      Jeg har splittet et antall slike pakker som har dødd og finner stort sett alltid 1 eller 2 celler som ikke funker og resten er fortsatt helt ok og har ikke fått noen minneeffekt.

      Så ingen pakker skal tømmes helt, dvs til 0 volt. En Lipo pakke som har 3 volt anses som utladet, likeså nimh med 0.9 osv.

      Langtidslading er bra fordi det gir cellene i pakken en bedre mulighet til å bli jevne i spenning.
      Seriøse rc racere som bruker nicd/nimh ,bruker pakker der cellene kan lades ut 1 og 1 til 0.8/0.9 volt slik at de får jevn spenning.

      En del av disse batteriene som leveres med de små billige heliene er søppel for å si det rett ut, har 4 slike søplepakker hjemme der det stå 750-800 mah men de tar sånn omtrent 250-600 mah etter lett misbruk

      Comment


      • #33
        Takk for svar Tintin, heretter blir det ikke noen full utladning på mine batterier!
        Raptor 50
        Trex 500 esp
        JR 3810 ADT

        Comment


        • #34
          Bare hyggelig.

          Husk hard opplading "sliter" på batteriene det også (når de blir for varme).

          Utladet batteri=0.9 vlt på Nimh. En god computerlader som kutter på denne spenning er som regel en god inverstering i langsiktig batteriøkonomi.
          De kan ha godt av å cycles men ikke lades ut til 0 volt...

          Comment


          • #35
            min cp2

            Ser bra ut den, kjøpte den på elefun.no
            Har ikkje flydd ennå pga. at han velta under ein test og bøyde akslingen!

            Men har bestilt nye deler og simulator.
            Blir kjekt når eg i tilleg har lest mye positivt om det!

            Men det er sant at li-po batterier skal ikkje under 9volt, har lest det!

            Comment


            • #36
              Det er sant så pass på å slutte å fly umiddelbart om du merker at det har mindre krefter, helst før det.

              Comment


              • #37
                ok, det skal eg huske!
                grunnen var at eg skulle teste idle-up bryteren med det eg ikkje visste var att throttelen og blei "reversert" så sellom stikka sto på "av" så var jo motoren egentlig på fullt.
                Dette resulterte i at eg fekk grasat vont i tommelen og cp-en velta og akslingen blei litt bøyd.

                Comment


                • #38
                  Jeg er også nybegynner når det gjleder det kopteret her. Men jeg må si jeg har en helt annen opplevelse av det enn du har...

                  Å hovre er umulig, sikkert delvis fordi jeg er fersk, men relativt ofte så får jeg noen forferdelige utslag med halerotoren. Den kan svinge 90-130 grader helt uten videre! Og når det da drifter litt hit og dit i tillegg, så er det ikke akkurat dét jeg trenger i tillegg... Er ikke sikker på om det bare skjer en retning, men mener å huske at det har skjedd begge veier.

                  I tillegg, når jeg ser på rotor-bladene fra siden(bladene står i ro), så "henger" det ene bladet ganske godt ned. Og hvis jeg tar tak, for å prøve å rette det opp, så forandres bare vinkelen til siden, i stedet for ned.

                  Noen som har noen erfaringer ala det her?

                  Takker for alle gode svar.

                  Mvh, Sirandrew214

                  PS. Mulig dette blir veldig feil i forhold til topic. Please ikke flame, men si ifra, så flytter jeg det til egnet sted. Takk.

                  Comment


                  • #39
                    Det du beskriver her høres for meg ut som ein gyro som er feil innstilt, gyroen skal holde halerotoren stabil.
                    Eg og hadde problemer med det, men bare litt.
                    Vri på "gain" skruen på gyroen mot + (altså med klokka) helt til den er stabil.
                    Slik du sier det er det nok dette som skal til.
                    Hvor lenge har du hatt ditt helikopter?
                    Lykke til!
                    Husk at flyving er som alkohol, har du først begynt klarer du aldri å slutte!

                    Du har plassert "meldinga" di på rett plass, dette er tross alt om honey bee cp2!
                    Don`t worry be happy.
                    Last edited by laffen1990; 07-12-06, 19:41.

                    Comment

                    Working...
                    X