Unconfigured Ad

Collapse

T-rex cutoff/statisk nok en gang

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sjaa
    • Feb 2006
    • 601

Kjedelige greier dette her..

Siden du har jordet halebom på begge sider, begynner jeg å mistenke at de ESCene med kjøleribben utenpå krympeplasten har et varmeproblem. Kan naturlivis være glitch også; men har du kontroll på servoene når du får cutoff?

Leverandøren byttet den ESCen jeg sendte inn; med samme problem som du beskriver her... Venter fremdeles på erstatning som jeg ble lovet sendt forrige uke; men har heldigvis fått låne en av en kompis i tilfelle flyvær i påsken. Har bare testet såvidt, men ingen ting med den andre ESCen (kjørte med ekstern BEC)..

Håper du finner ut av det!
    Lykke til
    Mvh
    JoE
    Agder Modellflyklubb

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

Jaha gutter, da kan dere ønske meg velkommen i "glitche" klubben. Tok en sving ut i det fine været for å teste begge Rexene etter litt reparasjoner. XL'en dro i snøen på fjellet pga fomlefingre og en overivrig pilot som ikke lot seg stoppe av litt vind. Tipset er fly med vinden i ryggen så kommer den ikke overraskende fort mot deg. X'en hadde fått nytt blått drev og reduksjonsdrev til halen etter at skaren brast for et par uker siden da det gamle røyk.

Nåja, X'en har fått 430 motoren som sitter i den første SE'n. Har første generasjons 35A Align esc som har funket feilfritt siden høsten 2004. Jeg har hatt den ute et par små runder med den motoren før men vært svært forsiktig ettersom halen gikk med en sinnsvak hastighet uten reduksjonsdrevet. Den hovret nå helt nydelig etter at jeg byttet de siste "dårlige" X delene, dvs jeg byttet til en XL pitch og elevator arm som har litt mindre slark. Utrolig presis og fin. Så etter å ha flydd noen slappe 8-ere, sjekket litt temp osv og rolig flyging ca 5 min tenkte jeg jeg fikk teste motoren litt så jeg forsøkte meg på en rask climb-out. De første gikk fint men jeg hadde ikke full pitch. Så forsøkte jeg meg igjen med full pitch hvilket resulterte i at det la seg over mot høyre, pitchet forover og jeg mistet motorkraft. Jeg dro raskt stikka ned og fikk igjen kraften. Ettersom jeg ikke har noen softstart dro den raskt i gang igen så jeg gikk ikke i bakken. Jeg er jo den litt sta typen så jeg tenkte jeg fikk teste en gang til og eksakt det samme skjedde. Klarte å hente meg inn igjen. Hovret litt forsiktig rundt, noen litt mer forsiktige climb-outs og alt var ok.
      Så testet jeg igjen med full thr/pi fra lav høyde hvilket resulterte i full kutt, heliet dumpet ned på understellet og jeg hørte escen initialisere.

Jeg har kun 1 ting dette evt kan skyldes som ikke er motorrelatert og det er om pitchservoen hindres ved full pitch slik at becen overbelastes. Den har ikke gjort det før men jeg har ikke sjekket vandringen på den etter at jeg satte på den nye pitcharmen så det skal jeg se på. Om den ikke butter så kan jeg ikke se annet enn at her skjer det et eller annet ved full pitch som gjør at spenningen dropper brutalt slik at esc reinitialiseres. Det hadde vært interessant og visst om den gjør det som følge av bec kutt eller om det kreves kutt i strømtilførselen, dvs dårlig lodding eller lignende.

Nåja, her lukter det litt av at jeg må tilbake til den gode gamle 2800 kv'en om jeg ikke finner ut hvorfor dette skjer og siden jeg er langt fra den første som skal prøve å finne ut hvorfor dette skjer så er jeg ikke super optimistisk...

Jeg tror jeg må bestille nedlastingskabelen for lipo-alarmen min slik at jeg kan får se om det er en strømspik rett før den kutter.

to be continued....

btw om jeg klarer å lære meg litt videoredigering så kanskje jeg får til en snutt av 2 litt for tette fly-by's og deretter en XL som gjør en kylling-dans. Fruen festa det på film...

før kræsjen...ja det snødde....litt flydesp.

btw2 - dette er ikke en glitch - om jeg har samme problem som så mange SE flygere så handler dette ikke om et radioproblem.
      Attached Files
      Last edited by Tintin; 18-04-06, 19:27.

Comment

• sjaa
        • Feb 2006
        • 601

Velkommen skal du være

Dette høres veldig likt ut som problemet som startet denne tråden i utgangspunktet, og det er et irriterende problem for å si det mildt.
        Jeg har ikke funnet ut stort siden sist, og venter fremdeles på at den nye ESCen fra X-mode skal smyge seg gjennom brevsprekken. Har inntrykk at det har vært mye å henge fingrene i for x-mode oppunder påske, men det var jo blitt opplyst her på forumet at alle varer som er bestilt før påske blir sendt ut før han stenger ut april; så jeg antar at dette også gjelder ESCen min. Får smøre på et lite lag med tålmodighet igjen, og håpe det ordner seg.

I mellomtiden har jeg lånt en 3-4 år gammel 30A ESC av en kompis som jeg har kjørt sammen med 4,8v BECen som elefun har. Har hatt tre svært rolige turer (kleint påskevær på Sørlandet ), stort sett hover med et par moderat+ climb outs; uten antydninger til cut off. Med Align 25A ESCen hadde jeg jevnlige småkutt i hover; men denne fikk jeg aldri testet med BEC (grunnet godkjent reklamasjon), så om det er den som gjør det skal være usikkert.
        Har også jordet halebommen til rullehjulet (?) i halen, dette kan også være en årsak til at rexen min tilsynelatende har sluttet å hikke.

Venter i spenning på ny ESC, og kommer tilbake med fyldig rapport på hva jeg finner ut.

En ting er sikkert: jeg MÅ løse dette problemet, ikke så greit for en halvfersk stakkar å føle seg trygg i lufta når man ikke vet hvor lenge motorkraften finner det passende å være med meg..

Lykke til med testingen Tintin, spent på å høre om du finner ut av det!
        Mvh
        JoE
        Agder Modellflyklubb

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

Originally posted by sjaa
          En ting er sikkert: jeg MÅ løse dette problemet, ikke så greit for en halvfersk stakkar å føle seg trygg i lufta når man ikke vet hvor lenge motorkraften finner det passende å være med meg..

Lykke til med testingen Tintin, spent på å høre om du finner ut av det!
          For å sitere en klassiker (om jeg husker rett): "May the force be with you"

Om jeg finner ut noe lurt så skal jeg helt klart si i fra.

Comment

• sjaa
            • Feb 2006
            • 601

Hehehe.. Good one!
            Så ikke den koblingen i det hele tatt
            Mvh
            JoE
            Agder Modellflyklubb

Comment

• sjaa
              • Feb 2006
              • 601

Piniong?

Velkommen i klubben
              Hvilken piniong bruker du? Hva ligger throttlekurven din på?

Jeg kjørte min opp fra 80-90-100-90-80 til 100-95-90-95-100 uten at dette hjalp i det hele tatt. Kan være denne kan fikse problemene, men det er jo ikke optimalt å henge på 14g for å fikse noe som burde fungere i utgangspunktet.. Har du jording mellom halebom og main axis/ hale?

Det er også en mod for å bedre kjølingen på ESCen, liken er nevnt tidligere i denne tråden ett sted..

Du får gi lyd om du finner en løsning; lykke til!

Edit// Grundig testing det der ja, PCM vil vel bare glatte over eventuelle glitcher..
              Edit2// Rettet opp throttlekurven :P
              Last edited by sjaa; 20-04-06, 07:55.
              Mvh
              JoE
              Agder Modellflyklubb

Comment

• Lorents
                • Mar 2006
                • 348

Hei Pål,

Det virker for meg som om det er mottakeren din som glitcher. Det er jaggu ikke alltid lett å finne ut hva som er problemet da gitt.

Det er mange som har slitt litt med Electron mottageren på småelektrisk. Har selv et par av disse i en bøtte i kottet Det er også mange som har fått den til å virke bra. Prøv den PCM mottageren så får du antageligvis eliminert at det er ESC som er problemet.

Hvis problemet plutselig har oppstått kan det jo være noe så banalt som et slitt lager eller noe metall-metall eller metall-carbon hvis du har noe sånt som gnisser.

Det som ofte hjelper er å tvinne ledningen fra esc til mottager noen ganger rundt en ferrit ring. Det må være en ferrit ring som er laget for det samme frekvensbåndet som mottageren din bruker, så det er greiest å få tak i en slik fra en eller annen hobby sjappe (tyskerne liker sånne).

Jeg syntes antenneledningen din går ganske nærme ESC, men det er ikke sikkert det er noe problem.

Ellers så er vel cluet med RFI fra halebeltet at denne forstyrrer mottageren, ikke ESC. Slik jeg har oppfattet det så er dette problemet størst når man har CF halebom og masse metalldeler. Det komiske er at for kanskje et halvt år siden så var det ikke mange som snakket om jording av halebeltet, men nå har det blitt litt trendy å gjøre det
                Last edited by Lorents; 20-04-06, 07:53.
                Hvor er lipoen din a?

www.airheads.no
                www.bmk-rc.com/

Comment

• Ullteppet
                  • Apr 2006
                  • 391

Glitch/motor stopp

Heisan

skulle ønske jeg leste denne tråden for 1 mnd siden. masse flott info her.
                  jeg hadde akkurat samme problemet som deg og det var skikkelig irriterende.

jeg ruta antenneledningen inn gjennom skiden fra baksiden og fram. derfra med en langt antennerør langs utsiden av skiden og helt bak til halefinnen.

Voila. problemet var borte

jeg bruker samme motaker som deg. det er viktig at krystallen sitter godt festet og sikkret mot vibrasjoner. spesielt på denne motakrern da den er ganske slarkete i festet.

Et annet spørsmål som kanskje noen kan svare på. jeg har blitt tipset om at man ikke skal bruke silikon på beltet men i stedet benytte seg av mineralbasert smøring slik som WD40.
                  Noen komentarer på det?

har du fått regulatoren av Xmode ?
                  jeg har desverre ikke så veldig god erfaring med xmode på reklamasjons fronten. Han lover og sende, men du får det aldrig.

Mvh Ullteppet
                  T-rex ccpm (den gule) (solgt)
                  Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
                  Raptor 90se (solgt)
                  Extra 300 . (kontainer mat)
                  Mini funtana ( Peis varme )
                  Protech Cessna 182

Comment

• sjaa
                    • Feb 2006
                    • 601

Ingen regulator

Hei Ullteppe..
                    Nei jeg har fortsatt ikke fått noen regulator fra xmode, har ringt i hele dag uten svar. Har sendt en mail også, så får jeg håpe det er svar å få på den.

I går fikk jeg endelig flydd litt med rexen med lånt regulator, det var moro i en og en halv tur. Etter et par roller på andre turen (første rollene med dette kopteret) mistet jeg fullstendig kontrollen over maskinen. Plutselige pitchendringer (flaprelyd) og kun tidvis kontroll over de andre kanalene, gav meg en hard kamp for å få den ned. Ned kom den, men ikke akkurat slik jeg håpet på Vi diskuterte litt i ettertid om hva som kunne forårsaket dette, uten å komme til noen klar konklusjon. Mulig årsaker kan være radioforstyrrelser (enten fra andre sendere i nærområdet, motor/esc eller annet?), jeg må med skam melde at jeg har rerutet antennen og i forglemmelsen glemt å rekkeviddeteste på nytt (jeg vet at dette er tåpelig, det kommer ikke til å skje igjen og det er heller ingen behov for noen pekefingre; jeg har lært) eller kanskje noen andre gode forslag?
                    Har jordet halebom, ferritring og ekstern BEC, mottaker Graupner M700.

Helikopteret hoppet og kastet på seg og jeg hadde bare tidvis kontroll over ferden. Fikk kuttet motor når jeg skjønte at jeg ikke ville få det ned kontrollert, og skadeomfanget var ikke så hakkende galt:
                    - bladegrips
                    - spindel
                    - aksling
                    - canopy
                    - skids
                    - main rotor housing
                    - flybar seesaw holder
                    - carbonbladene fikk seg en liten sprekk (tar ingen sjanser, så de er historie)
                    - Flybar control set
                    - Flybar

Må handle noen deler, og håper at ESCen er på plass snart; så er jeg snart i lufta igjen. Ikke helt utenkelig at det kommer en Hyperion eller Schultze mottaker inn i delebestillingen

Ikke den rapporten jeg ønsket å komme med, men sånn ble det..

God flyhelg alle sammen
                    Mvh
                    JoE
                    Agder Modellflyklubb

Comment

• esmel
                      • Dec 2004
                      • 2830

Det her begynner å gi mitt planlagte trex-innkjøp til sommeren noen stygge riper... Frister lite å kjøpe heli du garantert kommer til å plante i torva, å så uten at det er din egen feil en gang...

Er det noen her inne som flyr trex med andre enn align sine regulatorer og hvordan er erfaringene deres?

(syntes forøvrig det er litt synd at det ikke selges sett uten motor og esc her i landet)
                      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Psyko-lefse
                        • Feb 2004
                        • 1438

Kan ihvertfall si at jeg flyr med Align sin ESC uten problemer, og mest sannsynlig gjør flere tusen det også

Hadde noen småglitch med Electron 6 og Align 25A ESC, men det var mottakerrelatert, siden de forsvant da jeg byttet Electronen ut med en Hyperion-mottaker. Har siden oppgradert til Align 35A ESC, og ikke opplevd noen problemer med denne enda (flydd ca. 15 pakker på den regulatoren).
                        Morten Smøraas

Comment

• Ullteppet
                          • Apr 2006
                          • 391

Synd

Håper at det ikke var tipset du fikk av meg som gjorde at du mista sendingen.
                          Som jeg skrev tidligere så fungerte alt fint etter at jeg ruta om antennen.
                          brukte Align 25A esc til den tok fyr og jeg planta helien i isen. skifta til 35A esc med en align 430motor og har ingen glitch problemer med denne kombinasjonen heller.

Det er foresten den 25A esc'n som jeg reklamerer til xmode på. Egentlig skulle jeg krevd erstattning ødelagt rotorhode også da kræsjen var direkte relatert til motor stopp.
                          Bare et lite spørsmål... hvor har du plassert Esc'n på helikopteret?

Mvh Ullteppet
                          Raptor 90se (solgt)
                          Protech Cessna 182

Comment

• sjaa
                            • Feb 2006
                            • 601

Originally posted by phammers
                            En fattig trøst får være at du ikke er alene...
                            En fattig trøst er bedre enn ingen trøst, kjedelig å høre at det gikk den veien for deg

Jeg hadde også en fin flytur i går, inntil noe glitchet for meg. Og denne gangen fikk det konsekvenser......
                            Som jeg skulle sagt det selv

-1 canopy mounting bolt (hvor får man tak i denne?)
                            Hvis det er til XL mener jeg det er TR-HS1104T BRACKET ACCESSORIES du er på jakt etter. Tipper elefun har/kan skaffe den; jeg har funnet den på rotordisc.dk, fine priser har de også

Originally posted by esmel
                            Det her begynner å gi mitt planlagte trex-innkjøp til sommeren noen stygge riper... Frister lite å kjøpe heli du garantert kommer til å plante i torva, å så uten at det er din egen feil en gang...

Er det noen her inne som flyr trex med andre enn align sine regulatorer og hvordan er erfaringene deres?

(syntes forøvrig det er litt synd at det ikke selges sett uten motor og esc her i landet)
                            Det er jo langt flere som ikke har disse problemene da; så ikke la de mest uheldige av oss gi intrykk av hva som er standarden

En kompis av meg kjører en Hyperion 30A ESC på en modifisert Xv2 (så godt som XL nå), han har ikke rapportert om noen slike problemer.

Mener han var i kontakt med Elefun som skulle få inn barebone, men ikke før 14 dager etter hans siste krasj. Det er en stund siden, så det skulle ikke overraske om elefun har sett uten motor/esc på lager. Evt så har rotordisc.dk dette..

Originally posted by Ullteppet
                            Håper at det ikke var tipset du fikk av meg som gjorde at du mista sendingen.
                            Som jeg skrev tidligere så fungerte alt fint etter at jeg ruta om antennen.
                            brukte Align 25A esc til den tok fyr og jeg planta helien i isen. skifta til 35A esc med en align 430motor og har ingen glitch problemer med denne kombinasjonen heller.

Det er foresten den 25A esc'n som jeg reklamerer til xmode på. Egentlig skulle jeg krevd erstattning ødelagt rotorhode også da kræsjen var direkte relatert til motor stopp.
                            Bare et lite spørsmål... hvor har du plassert Esc'n på helikopteret?

Mvh Ullteppet
                            Hehe Ullteppet, ta det helt med ro; det var ikke ditt tips som førte til reruting av antennen
                            Godt å høre at 35A+L430 ikke har gitt deg glitch; for det er dette oppsettet jeg kommer til å kjøre fremover..

Jeg har plassert ESCen på høyre side (sett bakfra) helt nederst omtrent fra motoren og bakover. BEC ligger/lå utenpå ESC. Mottaker inni ramma, helt bakerst på motsatt side av ESC og Gyro på siden av halebomfestet. Vurderer å legge ESC noe lenger bak og flytte mottaker helt frem til forkant av servofestet under canopyen. Håper dette funker bedre.

Lykke til folkens..
                            Last edited by sjaa; 22-04-06, 07:32.
                            Mvh
                            JoE
                            Agder Modellflyklubb

Comment

• Tintin
                              • Jan 2005
                              • 4631

Man kan ikke helt dømme ut Rexen pga rapportene om problemer. Husk den er en Golden Retriever i mini heli markedet.

Mine var uten problemer til jeg byttet pitch arm og til 430 motoren, vet ikke hvilken av komponentene som er problemet men så langt har ikke glitch eller teknisk svikt gitt meg skade bare overraskelser.

Min eldste Rex flyr fortsatt med Align motor/esc/rx/servoer. 1 Align servo er blitt pensjonert i etterkant av en kræsj ellers funker det utmerket.
                              Fløy 3 pakker i går med XL'en med CF ramme, Align motor og esc. Den er bare helt super å fly.

Plassering av komponenter må være en gjettelek. Min ene har rx/gyro inni ramma bak, den andre gyro i ramma bak og rx fremme over batteriet. Begge fikk en ferrit ring etter 2 uforklarlige glitcher som kanskje sånn i etterkant antas skyldes at jeg pekte rett på heliet med tx antenna og hadde doblet rx antenna.

Det virker unektelig som om problemer kom med escen med ribbene utenpå plasten og/eller SE modellen med CF ramme og 430 motoren. CF er for å si det rett ut, noe drit om man tenker glitchproblemer som alle vet. Jeg tror fortsatt manges problemer ligger her for plutselig har man en ramme som i stedet for å isolere komponenter fra hverandre faktisk kan binde dem sammen.
                              Jeg har jordet halebommen på XL'en og har konduktivitet fra halekassa til ramma dvs helt frem til esc og rx, det hadde jeg ikke med plastramma.
                              Da jeg først monterte CF ramma så danset alle servoene mine samba fordi rx'en hadde for nær kontakt med cf. Skum i mellom og problemet forsvant.

Det er nok rapporter om andre esc'er som svikter og brenner, både CC, Quark, Kontronik (Hei Lorents ) har hatt ulike problemer og vi er mange som flyr med Align saker uten motor/esc problemer. Husker jeg rett så er det en på RCGroups som har svidd av en Hyperion esc eller 2 også.

Nåja. Jeg er i alle fall rimelig sikker på at mine cut'off problemer nå ikke skyldes esc'en da denne har fungert feilfritt i mer enn 1,5 år så jeg leter andre steder..

Comment

• Ullteppet
                                • Apr 2006
                                • 391

Dømme ut T-rex???

Heisan!

Det har aldrig vært meningen å fremstille t-rex som et problem heli.
                                Vil i stedet påstå at blant alle helier i denne størrelsen så er vel t-rex'n blant de aller beste. Den danker i allefall ut E-sky, walkera og zoom ganske betraktelig allerede før man monterer bling og heftigere motor på den. Det er ikke uten grunn at den har blitt så populær.
                                Sammenlignet med rappyen min så er det betydelig mindre skruing og justering på rex'n. Problemer med glitch og andre ting gjelder alle helikopter. Det blir gjerne slik når man har en maskin med massevis av bevegelige deler som ristes med en frekvens av blad hastigheten. Sån omentrent 30-40 ganger i sekundet.
                                Hvis man ikke passer på så ryker ett eller annet til helvete.
                                Det er ikke om det ryker, men når. For det kommer til og skje. garantert!

Sammenligningen med golden retriver skjønte jeg ikke... Søt hund foresten.

Ellers så må jeg bare nevne at jeg har fikset mine første stationary backwards flipps og rolls i dag. Klarte 5 stykker før jeg rota meg vekk fra ryttmen.
                                Det er rart med det, Jeg klarer slike ting, men Nose in hover gir meg nerver fortsatt og jeg har kontrollen der i omlag 2 sekunder før jeg bailer ut.
                                Noen tips?

Mvh Ullteppet
                                Raptor 90se (solgt)
                                Protech Cessna 182

Comment

Working...