Unconfigured Ad

Collapse

Trex- hvor mye bedre er SE enn XL?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

    #1

    Trex- hvor mye bedre er SE enn XL?

    Noen av dere her inne som har prøvd både XL og SE som kan si noe om forskjeller i prestanda osv osv?

    Er prisforskjellen grei sett i forhold til kvalitet, holdbarhet og hva du får igjen for pengene?
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D
  • Psyko-lefse
    • Feb 2004
    • 1438

    #2
    Se er jo ferdig "blinget", det kommer garantert til og spare deg penger etterpå, da lysten på alu-deler kommer til og melde seg ganske fort ;9
    Er du ute etter høye turtall (bedre 3d-ytelse), er ett alu-hode kjekt og ha. Er ikke anbefalt og kjøre plast-hode noe høyere enn rundt 2500rpm, mens gutta med SE ligger ofte på 3000rpm. I tillegg tåler alu-delene mye mer under en krasj.
    Hadde faktisk en krasj fra rundt 20meter for 2 uker siden, da røk kun aksling, feathering shaft og understell. Hadde det vært en xl er jeg sikker på at ihvertfall bladeholderne og kanskje hub'en hadde røke.
    Morten Smøraas

    Comment

    • esmel
      • Dec 2004
      • 2830

      #3
      bling bling er jo en forholdsvis viktig faktor.
      Jeg har uansett ikke planer om å plante den i bakken...hehe men jeg er jo klar over at det kan skje før eller senere.

      Jeg hadde egentlig tenkt meg XL (og fått den innvilget på sommer budsjettet...) men jeg ser fordelen med å kjøpe SE i stede pga. det du sier om holdbarhet og 3d egenskaper (ikke at det vil bli brukt til det i sommer...)

      Med en jr. som ser ut til å sprette ut når som helst så vil det jo bli litt begrenset mulighet for å stikke på flystripa det nærmeste året så jeg regner med at det blir mye flyging i hagen i stede. Da kan det jo være greit å ha noe en er 100% fornøyd med i utgangspunktet, i stede for å kjøpe noe en uansett vil oppgradere etter hvert som den legger igjen litt plastdeler på gresset...

      Vil dere anbefale bruk av bec i tillegg på SE?

      Noen andre som har noen synspunkter?

      Blir det SE så setter i hvert fall det en effektiv stopper for nye flyprosjekter i år men til gjengjeld så får jeg flydd mer...
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment

      • sjaa
        • Feb 2006
        • 601

        #4
        jeg ville

        valgt SE om jeg skulle kjøpe ny rex i dag. Kjøpte XL for noen mnd siden (flyr fint og holder lenge til mitt bruk), men blingtrangen har meldt seg med full kraft. Faktisk så pressende at jeg vurderer å handle meg en SE i tillegg; blir ikke så mye dyrere enn om man skal blinge XLen (i Norge vel og merke).

        Og dette som startet som en billig hobby; skulle ikka ha noe mer en Esky HB cp2
        Mvh
        JoE
        Agder Modellflyklubb

        Comment

        • esmel
          • Dec 2004
          • 2830

          #5
          Originally posted by sjaa
          valgt SE om jeg skulle kjøpe ny rex i dag. Kjøpte XL for noen mnd siden (flyr fint og holder lenge til mitt bruk), men blingtrangen har meldt seg med full kraft. Faktisk så pressende at jeg vurderer å handle meg en SE i tillegg; blir ikke så mye dyrere enn om man skal blinge XLen (i Norge vel og merke).

          Og dette som startet som en billig hobby; skulle ikka ha noe mer en Esky HB cp2
          Huff ja, kjenner til det der. Jeg skulle egentlig selge min rex da motoren og esc'en tok kvelden, men nå så sitter jeg her å sikler på SE... Ny trex blir det uansett, men jeg må bare kunne begrunne overfor meg selv hvorfor jeg svir av 17-1800kr mer enn jeg hadde tenkt... Tipper jeg kan begrunne det med bedre holdbarhet på delene jeg...(= mindre uforutsette utgifter).

          Har funnet ut at daglig sparing er tingen... Samlet opp alt jeg kom over av vekslepenger og 50-lapper som lå å slang i ulike jakkelommer og oppbevaringsskuffer over 2 uker og vips så har jeg bestil meg et batteri som skal ligge å kose seg frem til den nye trexen er i hus....enten det blir xl eller se..

          Som du sier, å blinge XL koster fort ganske mye det også... I tillegg så får en jo med litt sprekere motor og esc som tåler litt mer strømtrekk om en går for se med en gang...

          Som sagt, fortsett å kom med synspunktene deres! Jeg trenger de... i hodet mitt veksler fornuften og vilja på å ha kontrollen for tiden så litt "rettleding" ønskes hjertlig velkommen.
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment

          • sjaa
            • Feb 2006
            • 601

            #6
            Originally posted by esmel
            . Ny trex blir det uansett, men jeg må bare kunne begrunne overfor meg selv hvorfor jeg svir av 17-1800kr mer enn jeg hadde tenkt... Tipper jeg kan begrunne det med bedre holdbarhet på delene jeg...(= mindre uforutsette utgifter).
            Jeg tenkte nøyaktig det samme før min svakere side tok til "fornuft" og bestilte XL; men har vel egentlig angret i det stille siden.. Som sagt, XLen er fin den, men SE er noe mer allikevel..

            Lykke til med valget
            Mvh
            JoE
            Agder Modellflyklubb

            Comment

            • terry
              • Dec 2005
              • 28

              #7
              syns egentlig xl er vel så fin å se på med litt bling som se,men det er jo klart billigere å kjøpe den ferdige blinga utgava
              har vel hørt at se motoren bruker litt mere strøm enn xl,men det er logisk i seg sjølv,siden den har litt større motor.
              men alt er smak og behag, tøffe er dei begge uansett

              Comment

              • Psyko-lefse
                • Feb 2004
                • 1438

                #8
                Originally posted by terry
                syns egentlig xl er vel så fin å se på med litt bling som se,men det er jo klart billigere å kjøpe den ferdige blinga utgava
                har vel hørt at se motoren bruker litt mere strøm enn xl,men det er logisk i seg sjølv,siden den har litt større motor.
                men alt er smak og behag, tøffe er dei begge uansett
                Tror faktisk man kan fint få SE-motoren til og trekke mindre enn hva XL-motoren gjør hvis man går for ett litt lavere turtall (2200rpm f.eks). Også er det kjekt med en motor som kan gi litt power når det trengs, for det gjør ikke XL-motoren, den holder til framoverflyging, loops og rolls.

                Gå for en SE, du kommer bare til og angre på du ikke kjøpte den hvis du kjøper XL
                Morten Smøraas

                Comment

                • esmel
                  • Dec 2004
                  • 2830

                  #9
                  Ut i fra det jeg ser så er det vel også plass til større batteri på SE enn XL(?)
                  Har selv xl ramma på min nåværende trex og der passer så vidt FP evo 20 18000mah....

                  Ser ut til at jeg prøver å spare en mnd eller to ekstra og går for SE først som sist. Det passer egentlig ganske bra mtp. min egen bursdag hehe.

                  Det som er noe drit er at jeg ikke får brukt opp igjen så mange deler fra min gamle trex i tilfelle kræsj... Det var liksom litt av tanken bak å kjøpe en XL. (hater å ikke ha deler liggende når jeg trenger de...) Vel, får vel bare ta det penere og sørge for å ikke kræsje da...

                  ..å så var det det her med batteri igjen da.. hvor stort batteri er det plass til på SE?
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment

                  • Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

                    #10
                    Tviler på at du får pinjong liten nok til å kjøre 2200 med 430 motoren. Å kjøre lavt turtall med den motoren er antagelig ingen god ide. De liker seg best over en ca 85%. Kjører du lavere blir det svært tungt for motoren å dra op turtallet når du vil stige f.eks.
                    11T gir en 25-2600 eller deromkring, hadde ikke satset på å bruke den motoren og lavere turtall. Har dårlig erfaring med de slags, både esc og motor går varmere enn om de får jobbe med høyere turtall.

                    Comment

                    • esmel
                      • Dec 2004
                      • 2830

                      #11
                      Noen med xl som kan si noe om flytid og med hva slags batteri?
                      Noen med se som kan si noe om flytid og med hva slags batteri?

                      Da tenker jeg på ff og hovring ol. Samt kanskje noe om throttelkurver...
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment

                      • Ullteppet
                        • Apr 2006
                        • 391

                        #12
                        Flytid

                        T-rex ccpm med 35A og 430 motor, FP 1800map gir meg sikker flytid på 8min i idel 1 med 85% i mitten og 100% på topp og bunn på throtel kurven.
                        Klarer helt sikkert 10minutter også ,men jeg liker å ha litt margin.

                        Mvh Ullteppet
                        T-rex ccpm (den gule) (solgt)
                        Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
                        Raptor 90se (solgt)
                        Extra 300 . (kontainer mat)
                        Mini funtana ( Peis varme )
                        Protech Cessna 182

                        Comment

                        • Supra25
                          • Sep 2003
                          • 1825

                          #13
                          Originally posted by esmel
                          Noen med xl som kan si noe om flytid og med hva slags batteri?
                          Noen med se som kan si noe om flytid og med hva slags batteri?

                          Da tenker jeg på ff og hovring ol. Samt kanskje noe om throttelkurver...
                          SE med standard motor & regulator + Evo20 1800 pakke gir meg rundt 7 min på Idle 2 (100%). Da er jeg på tider helt på grensa av pakka kan levere (putta inn nesten 1800mah på det ene batteriet i natt).
                          Odd Sundet
                          http://www.imacnorge.no

                          Comment

                          • Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

                            #14
                            XL med 3200 motor, 13T pinjong, 335 treblader, 85-100% i idle 1 flyr jeg 10 min "sportsflying" med, dvs ikke 3D, putter tilbake ca 1500 mah i mine Align 2100 mah batterier. Spenning faller aldri under 3.2 volt. HS rundt 2200-2400.
                            X med 430 motor og 315 treblader gir samme forbruk på 10 min, 11T pinjong og et sted rundt 2500 i HS.

                            Comment

                            • esmel
                              • Dec 2004
                              • 2830

                              #15
                              Ok, tusen takk for svar!
                              (må nok kjøpe inn noen batteripakker nå og da ser jeg hehe)
                              Espen Melby

                              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                              Comment

                              Working...