Unconfigured Ad

Collapse

T-Rex 450X2 - Tracking og løfte problemer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fmeland
    • Nov 2005
    • 50

T-Rex 450X2 - Tracking og løfte problemer

Heisann, håper ikke dette gikk å søke seg til, jeg fant iallefall ikke noe etter et kjapt søk.

OK, saken er den at etter et kræsj (pga toppen av haledrevet gikk av slik at reima hoppet av) så har jeg ikke fått tracket bladene skikkelig og får heller ikke noe særlig løftekraft.

Jeg knakk de 325 Karbon bladene mine, bladegripene og bøyde hovedakslingen, så disse ble byttet, men istedet for de 325 karbonbladene jeg hadde så ble det satt på de bladene som følger med T-rexen (de som ikke egner seg til annet en malingsrøring ) jeg får ikke disse til å tracke skikkelig selv om de er balanserte, jeg prøvde også med noen fiberblader jeg hadde liggende, men samme problemer.

Regner da med at det er noe mekanisk feil et sted, men har sjekket alt jeg kan komme på, slik som at de o-ringene er greie og at det ikke er for mye slark opp og ned på bladegripene, og akslingen byttet jeg. Jeg får heller ikke noe løft, fullt utslag på stikka og det er såvidt det letter. (Har sjekket at jeg har samme T.C. og P.C. på senderen)

Jeg har sjekket alle lenkearmene og de er så lange som de skal være ifølge manualen. Har dere noen gode tips? Begynner å gå tom for ideer

P.S. har ikke pitchmåler så jeg har ikke anelse hva jeg har i pitch, men det har nå fungert greit nok tidligere
    Hadde bestilt fra rotordisc.dk, men har ikke fått noe ordrebekreftelse eller fått svar på mail av de, så jeg vet ikke hva som skjer der.

Takker for all hjelp jeg kan få.
    Last edited by fmeland; 04-07-06, 21:26.
    ( ) T-Rex 450 SE
    (X) T-Rex 450X v2
    (X) Nexus 30
    (X) E-Sky Honeybee FP
  • walkera 36#
    • Apr 2006
    • 429

kansje dette http://www.trextuning.com/bladebalancing.php hjelper

Comment

• fmeland
      • Nov 2005
      • 50

Originally posted by walkera 36#
      Heisann, dette var blader som tracket fint før, og jeg har balansert bladene, men da på den måten som de på den linken du ga meg brukte på halebladene. Har foresten vært der inne før, snadder side

Nå er ikke akuratt trackingen jeg bekymrer meg mest for (selv om jeg mister litt energi der), jeg vil ha løft i helikopteret, kjedelig å subbe langs bakken. (Som jeg gjorde idag fordi jeg bare måtte fly og kunne ikke vente til jeg fikk til heliet )
      Last edited by fmeland; 04-07-06, 21:39.
      ( ) T-Rex 450 SE
      (X) T-Rex 450X v2
      (X) Nexus 30
      (X) E-Sky Honeybee FP

Comment

• walkera 36#
        • Apr 2006
        • 429

det kan då vere no med pitce justeringe. men eg har ikkje eit sant sjøl så eg er ikkje siker!?

Comment

• fmeland
          • Nov 2005
          • 50

det kan då vere no med pitce justeringe. men eg har ikkje eit sant sjøl så eg er ikkje siker!?
          Meget mulig, kan være de lange linkene fra swash og opp. Men de er alle etter målene i manualen. Begynte å bli litt lei av å fikle med det, derfor spør jeg her om kanskje noen har vært borte i det før, så slipper jeg å sitte flere timer og ikke få flydd

Men takker så hjertelig for tips og hjelp
          ( ) T-Rex 450 SE
          (X) T-Rex 450X v2
          (X) Nexus 30
          (X) E-Sky Honeybee FP

Comment

• esmel
            • Dec 2004
            • 2830

Har du noen vibrasjoner i heliet ditt?
            Har du byttet spindel?
            Syntes du at du har mindre headspeed nå en før?
            Har du nok headspeed..?
            Sitter bladene riktig vei?
            Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• kim_andre
              • Jan 2006
              • 144

T-rex

Originally posted by fmeland
              Heisann, håper ikke dette gikk å søke seg til, jeg fant iallefall ikke noe etter et kjapt søk.

OK, saken er den at etter et kræsj (pga toppen av haledrevet gikk av slik at reima hoppet av) så har jeg ikke fått tracket bladene skikkelig og får heller ikke noe særlig løftekraft.

Jeg knakk de 325 Karbon bladene mine, bladegripene og bøyde hovedakslingen, så disse ble byttet, men istedet for de 325 karbonbladene jeg hadde så ble det satt på de bladene som følger med T-rexen (de som ikke egner seg til annet en malingsrøring ) jeg får ikke disse til å tracke skikkelig selv om de er balanserte, jeg prøvde også med noen fiberblader jeg hadde liggende, men samme problemer.

Regner da med at det er noe mekanisk feil et sted, men har sjekket alt jeg kan komme på, slik som at de o-ringene er greie og at det ikke er for mye slark opp og ned på bladegripene, og akslingen byttet jeg. Jeg får heller ikke noe løft, fullt utslag på stikka og det er såvidt det letter. (Har sjekket at jeg har samme T.C. og P.C. på senderen)

Jeg har sjekket alle lenkearmene og de er så lange som de skal være ifølge manualen. Har dere noen gode tips? Begynner å gå tom for ideer

P.S. har ikke pitchmåler så jeg har ikke anelse hva jeg har i pitch, men det har nå fungert greit nok tidligere
              Hadde bestilt fra rotordisc.dk, men har ikke fått noe ordrebekreftelse eller fått svar på mail av de, så jeg vet ikke hva som skjer der.

Takker for all hjelp jeg kan få.
              Heia:

Har du sjekket at alle bladene er paa riktig vei..?
              selv om trakingen er draarlig vil helien/ skal den ha looft men mindre og ookt inndusert mottstand..

Naar helien gaar i baken, saa blir delene utsatt for store krefter, som igjen foorer til at du kan faa kast i akslingene. Det kan veere saa lite at du ikke ser det, men er nok til gjoore det teknisk umulig aa faa trakingen paa plass, du faar kansje trakingen bra paa forsiden av helien og daarlig paa baksiden av helien. Dette er et resultat av kas i akslingen.

Sjekk bladene. det har du jo gjort som du sa
              Bytt hoved aks.
              Bytt spindel aks (akslingen som holder bladegripen)
              sjekk paddel aks, om det er i senter og stemmer overens med veerandre.
              (tviler sterkt paa at huben er gaaen, saa glem den..m )
              sjekk spindel aks som gaar igjenom huben, at den har riktig torqe paa o-ringene.

Gjoor du dette, saa ordner det seg nok skal du se...

(maa bare beklage, men skriver med engelsk tastatur, noe dritt.. hehe.)

Lykke til..
              M.V.H
              Kim-Andrè
              Kimvag@hotmail.com

Alt Flyr.....Det trenger bare stor nok motor

Comment

• fmeland
                • Nov 2005
                • 50

Originally posted by kim_andre
                Heia:

Har du sjekket at alle bladene er paa riktig vei..?
                selv om trakingen er draarlig vil helien/ skal den ha looft men mindre og ookt inndusert mottstand..

Naar helien gaar i baken, saa blir delene utsatt for store krefter, som igjen foorer til at du kan faa kast i akslingene. Det kan veere saa lite at du ikke ser det, men er nok til gjoore det teknisk umulig aa faa trakingen paa plass, du faar kansje trakingen bra paa forsiden av helien og daarlig paa baksiden av helien. Dette er et resultat av kas i akslingen.

Sjekk bladene. det har du jo gjort som du sa
                Bytt hoved aks.
                Bytt spindel aks (akslingen som holder bladegripen)
                sjekk paddel aks, om det er i senter og stemmer overens med veerandre.
                (tviler sterkt paa at huben er gaaen, saa glem den..m )
                sjekk spindel aks som gaar igjenom huben, at den har riktig torqe paa o-ringene.

Gjoor du dette, saa ordner det seg nok skal du se...

(maa bare beklage, men skriver med engelsk tastatur, noe dritt.. hehe.)

Lykke til..

Bladene er riktig vei.
                Hovedaksling er byttet.
                Spindelaksling ser grei ut, men har ikke sjekket den så nøye, så den skal jeg ta å se nærmere på.
                Paddel akslingen måtte jeg bytte, og det ser greit ut.
                Det med riktigt rourqe på o-ringene visste jeg ikke om, jeg stremmer som regel det jeg klarer Har også prøvd dobbelt med o-ringer for å tighte det til etter tips på trextuning.com.

Hmmz...jeg må ta å gå over det en gang til med lupen Nå har jeg ihvertfall en sjekkliste jeg kan gå ut ifra. Takker så mye for hjelpen

BTW, kim_andre, er det Windows XP du kjører kan du enkelt bytte mellom språkene på tastaturet med tastekombinasjonen: venstre alt og shift tasten. Dersom du fremdeles har Norsk tastaturoppsett inne da, du kan også sjekke på Kontrollpanelet og Tastatur (Klassisk visning av kontrollpanel)
                ( ) T-Rex 450 SE
                (X) T-Rex 450X v2
                (X) Nexus 30
                (X) E-Sky Honeybee FP

Comment

• fmeland
                  • Nov 2005
                  • 50

Originally posted by esmel
                  Har du noen vibrasjoner i heliet ditt?
                  Har du byttet spindel?
                  Syntes du at du har mindre headspeed nå en før?
                  Har du nok headspeed..?
                  Sitter bladene riktig vei?
                  Ingen vibrasjoner nei, headspeed høres OK ut (har ikke noe å måle med)
                  Bladene sitter riktig vei (tykke siden med retningen rotorene går) så står det også bokstaver på toppen.

Takker så mye for tips

Generellt sett så høres det ut som jeg må få kjøpt meg litt utstyr som RPM måler og pitch måler Er mulig headspeed er noe lavere enn normalt, synes nå den både bråker og snurrer rundt like fort som før Har faktisk enda enn T-rex X2 med samme problem, og den har jeg også skrudd på, hehe. Justerte servoen på den, han hadde ikke satt kontrollen på 50%(0 pitch) og så sentrert servohornet så han fikk ikke full vandring på pitchslider saken. Fungerte i begynnelsen men så begynte han sin også å bare sveve 5-10cm over bakken. Kan jo være batteri eller ESC. Vi har begge samme hardware, Hyperion 30A ESC og Wamma 2500 mah batteri. (Ja veit det er stoort og tungt )
                  Last edited by fmeland; 04-07-06, 23:15.
                  ( ) T-Rex 450 SE
                  (X) T-Rex 450X v2
                  (X) Nexus 30
                  (X) E-Sky Honeybee FP

Comment

• kim_andre
                    • Jan 2006
                    • 144

Bare hyggelig..
                    Men eg laaner en engelsk fyr sin pc, han har ikke alle norske boksatver
                    Men takker for tanken

Fly T-rex selv om en masse annet..
                    det er bare til aa kjoore paa saa masse pitch du faar

Lykke til
                    M.V.H
                    Kim-Andrè
                    Kimvag@hotmail.com

Alt Flyr.....Det trenger bare stor nok motor

Comment

• walkera 36#
                      • Apr 2006
                      • 429

siter motor for hard inntil geare? det kan gjera at motorn mister rpm så. det gjor det på min rc bil og på dragonflyen var helie mer stilegånde. vist eg husker rett så er at du skal ha ein papir bit mulom piniong geare og geare.

Comment

• fmeland
                        • Nov 2005
                        • 50

siter motor for hard inntil geare? det kan gjera at motorn mister rpm så. det gjor det på min rc bil og på dragonflyen var helie mer stilegånde. vist eg husker rett så er at du skal ha ein papir bit mulom piniong geare og geare.
                        Det vet jeg faktisk ikke helt, trodde det var sånn noenlunde, men skal prøve metoden din Har ikke gjort noe med det etter kræsjet, men kan jo ha beveget seg da på ett eller annet vis.
                        ( ) T-Rex 450 SE
                        (X) T-Rex 450X v2
                        (X) Nexus 30
                        (X) E-Sky Honeybee FP

Comment

• walkera 36#
                          • Apr 2006
                          • 429

kom inn med korleis det virka

Comment

• fmeland
                            • Nov 2005
                            • 50

kom inn med korleis det virka
                            Hehe...skal gjøre det, skal fikle med heliet senere idag etter jobb Håper jeg får det til å fly skikkelig igjen, klør veldig etter å få flydd skikkelig igjen.
                            ( ) T-Rex 450 SE
                            (X) T-Rex 450X v2
                            (X) Nexus 30
                            (X) E-Sky Honeybee FP

Comment

• walkera 36#
                              • Apr 2006
                              • 429

skal snart fly sjøl men mit heli (ikkje t-rex) virker

Comment

Working...