Unconfigured Ad

Collapse

Lader og batterier Trex

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raptordude
    • Jan 2006
    • 49

Lader og batterier Trex

Blir helt svimmel av alle trådene her inne anngående trex. Har forsøkt å finne litt kjøpsinfo anngående batterier og ladere.
    Som jeg har skjønt så trenger man også en balanserer mellom batteri og lader for sikkerhets skyld. Riktig?
    Ønsker gjerne kommentarer på mest mulig egnet batterier og Lader evt balanserer. Post gjerne link til hvor man får kjøpt det. Inn som utland. Regner med jeg må ha minst 2 brukbare batteri pakker og en god lader som ikke bruker all min flytid til å lever strøm til disse.
    Kom med forslag dere.
  • northwood
    • Nov 2005
    • 588

Det eneste merket jeg bruker er FlightPower - av den enkle grunn av at jeg synes det er de desidert beste batteriene på markedet i dag. Du skal lete lengre etter batterier som holder spenningen like godt som disse.

Bruker selv 3S 1800 mAh på min T-Rex. Gir i overkant av 8 minutter basic 3D @ 100% throttle. Strømleveranse er svært jevn over hele flyturen. Det kan være verdt å kikke på 3S 2150 mAh også, samme dimensjoner som 1800, men skal i teorien holde høyere spenning da du trekker lavere C.

Flightpower slipper i disse dager en ny balaseringsenhet kalt V-Balance. Kort sagt en charge-through balansering (forsåvidt lik alle andre på markedet). Du må kjøpe adapter for å balansere eventuelle "gamle" pakker da de legger om balanseringspluggen ved lanseringen. Har ikke hørt om adaptere fra FlightPower-plugg til f.eks. Hyperion, men jeg vet at TPPacks.com skaffer EVO20-pakker med ThunderPower "taps" hvis du har disse fra før.

Alt i alt tror jeg FlightPower nærmer seg det ultimate batteri/balanseringsløsning/ytelse for dags dato. V-Balance gir enda tryggere overvåkning av pakker og støtter i tillegg (sammen med batteriene) opptil 3C lading (pakker ferdigladet på under 30 min )

Av ladere kan en Swallow Advance eller Hyperion EOS5 (samme lader, annen innpakning) være et greit og billig alternativ som tar opptil 5S og 5Ah. Krever 12-15 volt strømforsyning.

Comment

• andersh
      • Apr 2003
      • 1734

Husk naa paa at vi har brukt lipo i 3-4 aar uten balanseringskretser. Det er bra for pakken aa bli balansert innimellom, men ikke noe must, og iallefall ikke hver gang. Den fungerer som en sikkerhetskrets, noe som er kjekt, men fortsatt ikke noe must.

Jeg bruker E-Tec 1800 3s 20c pakker i min Trex SE, og det funker fortreffelig! Jeg har Apache balanserer som jeg kobler inn mellom laderen og pakken iblandt men ikke alltid. Kanskje hver tredje gang, og naar jeg lader batteriene uten at jeg er i rommet.

Baade batteriene og balansereren har jeg kjöpt paa Moss Hobby.
      Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
      rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
      Byggeblog for Eurosporten
      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Raptordude
        • Jan 2006
        • 49

Noen som erfaringer med Align TR-KX850137TA LI-POLYMER BATTERY 11.1V 2200mAh 16C ???

De er ihvertfall brukbart billige på http://www.rotordisc.dk/frames.asp?sp=da

Ellers så ser jo ikke 1800mAh 3S 11.1V 36/54A ETEC på http://www.mosshobby.no/pd1130755287.htm?categoryId=34 avskrekkende ut heller da.

Hva ville dere gått for?

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

Husk at vi har ladet lipo batterier uten balanserer i 3-4 år med et antall garasjebranner som resultat også.

Igjen, balansering er så utrolig misvisende, poenget er ikke balanseringen i seg selv, poenget er å kontinuerlig kontrollere at ingen celler i pakken kommer over 4.2 volt noe som både skader cellen og gir mulighet for brann om man kommer oppover i volt.

Tror ikke du finner en eneste bærbar pc uten denne teknikken. Å lade uten kontroll celle for celle burde ærlig talt anses som steinalder. Det er en fullstendig unødvendig risiko å ta når man enten kan kjøpe en lader som gjør dette celle for celle til samme pris som hvilken som helst annen lader eller får en balanserer for noen skarve hundrelapper. Hvorfor i all verden skal man da ta noen risiko i det hele tatt?

Å kjøpe en lader eller batterier uten balanserer når det finnes så mye bra er for meg helt ubegripelig. Før i tiden kjørte man vel hele året på de samme dekkene, neppe mange av dere som gjør det nå om dagen bare fordi man hadde gjort det og klart seg...
          Beklager utbruddet men å prate om lading uten balanserer til en som skal kjøpe nytt nå er som å be folk kjøre uten bilbelte for det går stort sett bra.

Batteripakkene er gode. De er ikke 2200 mah som det står men 2100 mah. Jeg har 4 av dem og de har kjørt noen runder og holder godt, jeg flyr 10 min på timer uten at lipoalarmen går av og den står på 3.2 og 3.3 volt i de 2 Rexene mine. Det skal være samme cellene i disse som TP sine tilsvarende pakker og de anses for å være blant markedets beste.

En rimelig lader som vel passer disse pakkene er FMA sin Cellpro lader som Lorents har.

Tror det er noe av det bedre du kan få om du vet du ikke skal over 4S.
          Om du har større el maskiner i tankene så kan det være en ide å få noe som takler 6 eller 10-12S og da er vel TP 1010 den mest ansette men den + balanserer koster $ 300,-

Ellers kan du i prinsipp bruke hvilken som helst lader med lipo program som gir 2,5-3 A og f.eks. en Hyperion balanserer eller en av de andre som leverer samme sak.

Comment

Working...