Unconfigured Ad

Collapse

Problemer med Turtall på T-Rex 450 SE

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Holger
    • Feb 2006
    • 734

Problemer med Turtall på T-Rex 450 SE

Hei

Skulle prøve å hovre nybygd T-Rex 450 SE i dag, men støtte på problemer tvert.
    Har ikke satt opp trottle kurver enda, men ved litt over halv throttle stikke så "fiser" motorkraften totalt vekk. Batteripakken (Hyperion LiteStorm vx 1800mah 20c) ar mer eller minre toppladet. Kun Gjort siste justeringer på cyclic før jeg testet. Hva kan dette skyldes? BEC=hypeion titan 50a

Oppdatering: Har balansert lipo pakken nå....og med fulladet pakke var jeg i lufta kanskje 1 minutt, før det dabbet av.....holder på å sette pakken på lading nå, for å se hvor mye strøm som ble borte
    Last edited by Holger; 07-09-06, 19:00.
    Anders Bruneberg
    Raufoss
  • Christen

#2 Unapproved
    Hei Holger,
    Du har da selfølgelig sett etter at kurvene dine er er riktige? Stopper motoren helt?

Comment

• Holger
      • Feb 2006
      • 734

Hei Christen

Joda, de er sjekket.....og kurvene skal ikke utgjøre dette problemet, mener nå jeg da.
      Da dette skjedde nå, så merker jeg at motoren mister kraft....setter helien ned og drar ned thottletil midtstikke (0 grader pitch). Så fort jeg prøver å øke turtallet fiser den av igjen.
      Har sjekket klaring mellom motor drev og hoved drev....klaringen er kaaaaanskje en smule "trang" der, men jeg er livredd for å renske drevet for tenner. Har prøvd å justere slik at drev på motoren akkurat ikke "henger etter" når jeg snurrer hoved drev.
      Er litt usikker på om titan reglatoren er riktig konfigurert, så det kunne vært kjekt med info om hva andre har satt de forskjellige trinnene til
      Anders Bruneberg
      Raufoss

Comment

• Christen

#4 Unapproved
        Høres kanskje ut som et regulator problem, ikke bli sint på meg nå.... men prøv å sett deg ned å les bruksanvisningen en gang til og prøv å sette opp regulatoren på nytt. Det er det jeg gjør når ting ikke vil det jeg vil at det skal gjøre......huff blei mye rar skriving nå.....
        Når det gjelder glapp mellom drev, så skal det være det. Legg til en liten glapp og drei 10min på hoved drevet å skjekk glappen, gjør dette hele runden for det er veldig skjelden at disse hjulene er helt rette. Det må være glapp for at drevene ikke skal tygge seg i stykker.

Comment

• Holger
          • Feb 2006
          • 734

hehe......blir da aldri sint jeg Christen!?

Til opplysning aller først, så fyllte jeg på ca 360 mah etter at rotoren hadde snurret på 50% i ca 4 minutter totalt.
          Dessverre fikk jeg ikke noen manual fra elefun, så jeg må klistre meg foran pc'n mens jeg holder på med regulatoren.
          Skal sette meg ned nå, så får vi se hvordan det går

Regulatoren er nå programmert til følgende:
          Brake mode changed to OFF
          3S Lithium
          Soft Auto-Cut (reduce rpm)
          Soft start enable
          Timing Advance i auto
          8khz freq. switching
          Active RPM Control off
          Last edited by Holger; 07-09-06, 20:03.
          Anders Bruneberg
          Raufoss

Comment

• Lorents
            • Mar 2006
            • 348

Hei,

Sjekk at pinjongen på motoren ikke glipper på motorakslingen. Hadde en gang noe tilsvarende og var sikker på at lipo pakka hadde tatt kvelden men det var bare pinjongen som glapp
            Hvor er lipoen din a?

www.airheads.no
            www.bmk-rc.com/

Comment

• sjaa
              • Feb 2006
              • 601

Har hatt lignende problemer som skyldtes at enveislageret glapp.
              Dette oppstod relativt raskt etter jomfrutur.. Husk å få tak i bårde foring og enveislager hvis det er her problemet ligger

Lykke til!
              Mvh
              JoE
              Agder Modellflyklubb

Comment

• Holger
                • Feb 2006
                • 734

Var ute og hadde en liten test tur i går kveld....ble ikke lenge, da moder natur holdt på å slukke lyset. Men merket heller ikke noe til det foregående problemet.
                Men uansett.........Det første jeg gjorde var å bruke ett ark som shims mellom pinion og hoveddrev. Var nok litt i trangeste laget her tror jeg.
                Og så gikk jeg gjennom alt å esc'n en gang til. (lurer på om de alltid er i de default verdier som det skrives at de skal være i, fra fabrikk??)
                Jeg har ihvertfall en mistanke om at de kanskje ikke er det. Jeg gjorde f.eks ikke noe med batteritype og governor mode før jomfruturen....sistnevnte ville kanskje ikke hatt en sånn innvirkning som nevnt i starten på tråden!?
                En annen ting....soft start, skal ikke den fungere slik at hvis du mot formodning skulle få vært litt kjapp på throttle stikka i oppstart, ja så skal den allikevel ikke jobbe hardt for å øke turtallet fort?
                Anders Bruneberg
                Raufoss

Comment

Working...