Unconfigured Ad

Collapse

Handleliste T-rex 450 SE

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lipo
    • Aug 2006
    • 491

Handleliste T-rex 450 SE

Jeg er takknemlig for råd og tips for hva (og hvor) jeg skal kjøpe for å komplettere min T-rex 450 SE. Jeg liker ikke å betale mer enn fornuftig, men tar gjerne en utgift nå for å spare kostnad på sikt.

Gyro:
    Ser ut som GY401 er det eneste riktige. Eller?

Sender:
    Optic 6 er muligens det billigste som duger. Er det gode grunner til ikke å gå for den? Hva får jeg igjen for å bruke mer penger, og hva bør jeg i så fall kjøpe? Burde jeg ha ekstra kanaler (for governor, betjening av ekstrautstyr eller hva vet jeg)?

Mottaker:
    Hyperion DSP har fått god omtale her. Ser at Elefun er utsolgt for 6-kanalsversjonen, men den med 8 kanaler er vel like bra?

Batterier:
    Hva er det fornuftige valget for en Trex 450 i dag? Jeg tar gjerne i mot oppdaterte råd.

Lader for LiPo:
    Forslag mottas. Jeg har en enkel LiPo lader med innebygget balansering, men den lader med bare 800mA, så det kan være kjekt med en raskere lader når jeg har hastverk.

Er det noe av dette det er lurt/dumt å kjøpe brukt?
  • _Bonus_
    • Mar 2005
    • 96

Jeg er en nybegynner selv, men fulgte en del råd, som viser seg å være gode:

1. Gyro: Jeg fikk med en MS-044 gyro med heliet jeg kjøpte...funker greit...har ikke prøvd 401 enda..

2. Har Hyperion 6 channel...fungerer finfint

3. Har 1800 mAh Hyperion 3S batterier...flyr ca 6,5 minutt med ett slikt...neste er 2200 mAh. Mer futt, lenger flytid.

4. Har en 4 veis lader. Savner informasjon under lading om hva man putter tilbake. Fordelen med min lader er at jeg kan lade 4 batterier samtidig...ulempen er at jeg ikke ser hva som puttes inn i batteriene. Jeg bruker Hyperion LBA10 balanserer, så jeg føler meg trygg på at ting går rett for seg under lading.

5. Kjøpe brukt...der kan man være heldig og uheldig. Jeg kjøpte T-rex 450 SE'en min brukt (uten servoer og mottager), samt selve senderen. Så kjøpte jeg nye batterier og servoer...kom billigere unna det totalt sett...men jeg fikk ikke testert heliet før jeg kjøpte det, og det viste seg at diverse akslinger var skjeive. Første turen var en nedtur...hadde til og med brukt tiden til andre for å hjelpe meg, men siden akslingene var skjeive ble det ikke noe. På den annen side kostet det ikke all verden å fikse det, men jeg måtte vente på deler, samt enda en gang "plage" de samme til å hjelpe meg.
    Nå var disse to (de vet nok hvem de er selv her på forumet...og får gi seg til kjenne selv om de vil ) skikkelige hyggelige karer og hjalp meg. Kjøper du brukt, be om å få testa heliet. Om du ikke flyr det selv, så kan iallefall eier fly det en runde for deg så du ser at alt er i orden...

Bare noen råd/tips fra en annen nybegynner...

_Bonus_

Comment

• lipo
      • Aug 2006
      • 491

Takk for svar! Bra å høre fra en som nettopp har vært i samme prosess

Det er vel en del penger å spare på MS-044 så det får jeg tenke på. Hører gjerne fra noen som har prøvd begge deler.

Ekstra flytid vil jeg veldig gjerne ha. Det jeg vet lite om er hvorvidt 2200mAh pakker blir for tunge.

Comment

• Mr_Nils
        • Apr 2003
        • 146

Originally posted by lipo
        Det er vel en del penger å spare på MS-044 så det får jeg tenke på. Hører gjerne fra noen som har prøvd begge deler.
        Det er litt å spare, men man kan få testet tålmodigheten...
        Har prøvd både ms-044 og futaba 401. Jeg fant ut at dette ikke er et område å spare på. Prøvde å få ms'en til å funke i to måneder før jeg ga opp. Jeg fikk den til å virke greit i rate-mode, men HH var det ikke snakk om at den ville. Futabaen var satt opp på 5min, og har ikke slått et feilslag siden.
        Nils

Comment

• Holger
          • Feb 2006
          • 734

Jeg er takknemlig for råd og tips for hva (og hvor) jeg skal kjøpe for å komplettere min T-rex 450 SE. Jeg liker ikke å betale mer enn fornuftig, men tar gjerne en utgift nå for å spare kostnad på sikt.

Gyro:
          Ser ut som GY401 er det eneste riktige. Eller?

Sender:
          Optic 6 er muligens det billigste som duger. Er det gode grunner til ikke å gå for den? Hva får jeg igjen for å bruke mer penger, og hva bør jeg i så fall kjøpe? Burde jeg ha ekstra kanaler (for governor, betjening av ekstrautstyr eller hva vet jeg)?

Mottaker:
          Hyperion DSP har fått god omtale her. Ser at Elefun er utsolgt for 6-kanalsversjonen, men den med 8 kanaler er vel like bra?

Batterier:
          Hva er det fornuftige valget for en Trex 450 i dag? Jeg tar gjerne i mot oppdaterte råd.

Lader for LiPo:
          Forslag mottas. Jeg har en enkel LiPo lader med innebygget balansering, men den lader med bare 800mA, så det kan være kjekt med en raskere lader når jeg har hastverk.

Er det noe av dette det er lurt/dumt å kjøpe brukt?
          Hei!

Går ut fra at du har ambisjoner på lengre sikt, og utfra den tolkningen vil jeg si følgende:

Gyro: Gå for 401 slik det antydes lengre opp i tråden. Du trenger noe å kunne vokse med!

Sender: Jeg ville gått for en Futaba 7C. Den har nok kanaler for evt. governor senere. Den koster ca 600 kroner mer enn Opticen!

Mottager: Bruker selv nevnte Hyperion i Samme maskin du nevner og har aldri hatt noe tull. Gå gjerne for den!

Batteri: Det nevnes 2100-2200 mah batteri. De gir som nevnt over her mere punch. Litt usikker, men tror differansen på hyperion sine 1800mah og 2200mah pakker er i underkant av 40 gr. Gå gjerne for 2200mah.....bruker selv 1800mah og er ikke spes fornøyd...mangler det siste for skikkelig futt!

Lader: Bruk mest mulig penger for å få best mulig lader.....Swallow er det jeg bruker selv, og er fornøyd med den! Har der Advance modellen uten nettdel. Kan fåes både med og uten det!

Lykke til
          Last edited by Holger; 29-09-06, 03:27.
          Anders Bruneberg
          Raufoss

Comment

• lipo
            • Aug 2006
            • 491

Takk for svar!
            Originally posted by Holger
            Hei!

Går ut fra at du har ambisjoner på lengre sikt, og utfra den tolkningen vil jeg si følgende:
            Jeg tenker ikke konkurranse, men har ambisjoner om å få til ting. Hadde vel valgt et billigere helikopter ellers
            Gyro: Gå for 401 slik det antydes lengre opp i tråden. Du trenger noe å kunne vokse med!
            Jeg trenger ikke utsette kostnader, så hvis 401 er "uungåelig" på sikt har jeg ingen problemer med å bruke pengene nå.
            Sender: Jeg ville gått for en Futaba 7C. Den har nok kanaler for evt. governor senere. Den koster ca 600 kroner mer enn Opticen!

Mottager: Bruker selv nevnte Hyperion i Samme maskin du nevner og har aldri hatt noe tull. Gå gjerne for den!
            Virker som den Hyperion er et trygt valg. Kikket på 7C hos elefun nå. Ser de selger den med mottaker og servoer. Jeg kunne jo tenkt meg å kjøpe bare senderen da. Noen som selger det?

Noen sendere koster veldig mye mer (for 9C legger man på 1860,-. JR9X2 er enda dyrere). Er det noe mer enn ekstra kanaler som kan rettferdiggjøre det prispåslaget?
            Batteri: Det nevnes 2100-2200 mah batteri. De gir som nevnt over her mere punch. Litt usikker, men tror differansen på hyperion sine 1800mah og 2200mah pakker er i underkant av 40 gr. Gå gjerne for 2200mah.....bruker selv 1800mah og er ikke spes fornøyd...mangler det siste for skikkelig futt!

Lader: Bruk mest mulig penger for å få best mulig lader.....Swallow er det jeg bruker selv, og er fornøyd med den! Har der Advance modellen uten nettdel. Kan fåes både med og uten det!

Lykke til
            "futt"? Får jeg mer enn lenger flytid av å gå opp til 2200mAh?

Comment

• Lorents
              • Mar 2006
              • 348

Hei,

Kan virkelig anbefale Elefun når du skal kjøpe sakene dine. Gode priser + rask og hyggelig service!

Som de andre sier så syntes jeg også det er lurt å legge noen ekstra kroner inn nå å få den 401'en. MS gyroen på _bonus_ sin trex funket helt greit den, men for litt mer avansert flyging er 401 mye bedre.

Hvis du først har lyst til å satse litt på denne hobbyen kan det være lurt å gå for en litt mer avansert radio. Med 6 kanaler er jo alle brukt opp (med remote gain på gyro) og det er ikke noe mer å gå på. Skal du ha et nitro helikopter senere trenger du kanskje en ekstra kanal for governor - eller kanskje en dag ønsker du å gjøre noe så tullete som å sette inn en lysdiode i canopyen som du kan slå av og på med radioen for nattflyging ... Tror også de litt dyrere radioene er litt enklere å programmere enn de billigere, og har litt mer funksjoner som kan bli aktuellt senere.

Det er ikke bare batteriene som gjør at helikopteret går bra, regulator og motor må henge med også. På papiret skal de Hyperion 1800 20C pakkene ha mer enn nok futt for en trex. Bruker selv ThunderPower 2100 15C pakker som skal levere 5 amp mindre enn disse og er veldig fornøyd med det. Har ikke prøvd disse Hyperion pakkene så jeg skal ikke si for mye om de.

Kongeladeren for opp til 4S er jo FMA sin Cellpro 4, men den selges vel ikke i norge. Hyperion lader og balanserer skal jo være bra men har ikke prøvd de selv.
              Hvor er lipoen din a?

www.airheads.no
              www.bmk-rc.com/

Comment

• sjaa
                • Feb 2006
                • 601

har ingen kommentarer utover dette som går på radiovalg.
                Graupner MX-12 kan være et godt alternativ til Optic6 hvis ikke du ønsker å legge ekstra kroner i flere kanaler "til senere". Jeg har satt opp både optic6 og mx12 på t-rex, og må si at jeg liker grensesnittet på Mx12 mye bedre enn optic (men smaken er som......) Jeg handlet min mx12 hos Thorbjørn og Kåre, og betalte 1690 med mottaker og servo. Ellers stemmer jeg i av full hals på at Elefun er en super sjappe å handle fra... Utmerket service og hyggelige folk..
                Mvh
                JoE
                Agder Modellflyklubb

Comment

• andersh
                  • Apr 2003
                  • 1734

Har akkurat satt opp min Trex SE selv, og var gjennom samme prosessen som deg. Jeg HADDE allerede en MS-044 gyro, men valgte allikevel å gå for en 401. Den er mye mer presis, og HH funksjonen er også mye bedre. Det skal mye mindre til før 044 begynner å drifte. 044 er bra på mindre modeller som krever kjappere processor, mens på modeller fra Trex 450 og oppover hadde jeg ikke vert i tvil.

Jeg bruker JR R900 PCM mottaker i min (den som følger med JR 9x). Det er en "full størrelse", full range PCM mottaker, men den er så liten og lett at den passer perfekt inni rammen bak på modellen. Har ikke hatt et eneste glitch.

Her er hele mitt oppsett: http://rc.andersh.com/html/trex_450_se.html

Kan vel tilslutt si at SE'en er en "makaløs manick". Ufattelig presis, stødig og med masse power. Utrolig bra i forhold til størrelsen.
                  Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                  Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                  Byggeblog for Eurosporten
                  Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• _Bonus_
                    • Mar 2005
                    • 96

Angående drift på halen med MS-044, så kan jeg bekrefte det. Har justert og justert, men det blir ikke 100% så lenge man prøver å kun hovre helt stabilt. Men under flyging fram og tilbake, så er det ikke noe problem.

Kan jo selvsagt være jeg som ikke får det helt til, eller at det er noe annet som roter det til for gyroen. Har iallefall bytta aksling og blader, og da ble det bedre...men fortsatt ikke 100%...

Skal gå til anskaffelse av GY401 jeg også...

_Bonus_

Comment

• Psyko-lefse
                      • Feb 2004
                      • 1438

Angående batterier så selger Helidirect noen billige pakker jeg er meget imponert over. De yter mye mer og har holdt seg mye bedre enn Flightpower EVO 20 pakkene jeg hadde før, så er ikke alltid kvalitet henger sammen med pris.

HeliDirect has a huge selection of RC helicopters, helicopter toys and remote control helicopter. Get ultra fast shipping times direct to your door.

Av mottakere er Hyperion 6 dps uslåelig til en Trex, den er virkelig verdt sin vekt i gull. Har aldri hatt en glitch med denne, og antennen min har vært godt snurret sammen. Har riktignok hatt en krasj hvor mottakeren låste seg i luften, men det var min feil og ikke mottakeren. Burde sett ledningen som lå og gnisset mot motoren (har outrunner), og lagde støy som bare f....

GY401 er ikke ett spørsmål engang, den fungerer helt ypperlig, du trenger ikke vurdere enn MS-044 engang.

Optic 6 er en flott radio det. Kanskje litt knotete og programmere første gangen, siden det er ett tekstbasert system, og ikke grafisk som mange andre radioer. Men menyene er meget godt bygd opp, og du har mange gode mikser for både fly og helikoptre (i langt større grad enn en mx-12 hvis jeg ikke tar feil). Den har også langt flere funksjoner enn hva MX-12 har (utifra hva jeg har funne av informasjon på nettet). I tilegg følger det med en manual som holder meget høy kvalitet, er lettfattelig og forklarer det gjennom oppsettet av både helikopter og fly.

Men klart, skal du ha fuel-heli senere, gå for noe dyrere
                      Morten Smøraas

Comment

• lipo
                        • Aug 2006
                        • 491

Litt oppsumering og noen tilleggspørsmål

Gyro:
                        GY401 er visst nesten bankers. Jeg har fått tips om GY240 privat. Hvordan bruker man remote gyro gain i praksis? Jeg vet ikke helt hvorfor jeg ønsker å endre på den under flyging. Men det skjønner jeg kanskje når ferdighetsnivået økes. Vil jeg angre hvis jeg ikke har den muligheten?

Sender:
                        Jeg gjetter at mitt neste helikopter også blir elektrisk, men kan jo ta feil. Uansett har jeg tenkt tanken på at en ekstra kanal kan brukes til noe skøy. F.eks. fallskjermslipp, kamera eller lys som Lorents foreslår. 7-8 kanaler kan derfor være kjekt. Futaba 7C er foreslått og prisen kan vel svelges. Hva med Hitec Eclipse 7? Ser også at noen bruker Futaba 9C eller JR 9X2 til sine heli. De koster jo betydelig mer. Hva får man for de ekstra pengene utover flere kanaler? Enkelhet i programmering er selvsagt bra, men jeg tåler å bruke litt tid på å sette meg inn i det. Tekst i stedet for grafikk skremmer meg ikke. Da legger jeg mer vekt på hvordan senderen er å bruke under flyging, og hvilken funksjonalitet den tilbyr.

Mottaker:
                        Hyperion ser ut til å være et godt valg.

Batterier:
                        Vekten av 2200mAh batterier er tydeligvis ikke noe problem i forhold til fordelene. Det kan virke som det er betydelig forskjell på merker. Tar gjerne i mot flere tips og advarsler.

Lader:
                        Swallow får god omtale her. Er det noen merker/modeller jeg bør styre unna? Hva skiller en god og en dårlig lader?

Comment

• lipo
                          • Aug 2006
                          • 491

To tilleggspørsmål

Hvordan transportere en T-rex? Så en aluminiumskoffert som var skreddersydd for T-rex et eller annet sted. Prisen var så høy at jeg tenkte man kanskje kunne kjøpe noe annet. Kikket litt hos Clas Ohlson, men fant ikke noe som passet. Noen som har funnet en god løsning?

Er JR 10X et godt radiovalg? Prisen er sinnsykt høy. Er den sinnsykt bra også? Lurer på om en brukt slik en kunne være et alternativ. Jeg har lest artikkelen til Theodor Bastberget (http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=17) men den er litt gammel så jeg tar gjerne i mot litt oppdatert synsing.

Comment

• andersh
                            • Apr 2003
                            • 1734

Hvordan transportere en T-rex? Så en aluminiumskoffert som var skreddersydd for T-rex et eller annet sted. Prisen var så høy at jeg tenkte man kanskje kunne kjøpe noe annet. Kikket litt hos Clas Ohlson, men fant ikke noe som passet. Noen som har funnet en god løsning?
                            Jeg har alukofferten til Elefun og den er intet mindre enn genial. Ja, den koster vel borti 1000-lappen, men det sørger for at rex'en ligger der og koser seg i bagasjerommet klappet og klar til jeg får tid til å ta en runde. Rommer perfekt modellen, radioen, og batteriene.

Er JR 10X et godt radiovalg? Prisen er sinnsykt høy. Er den sinnsykt bra også? Lurer på om en brukt slik en kunne være et alternativ. Jeg har lest artikkelen til Theodor Bastberget (http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=17) men den er litt gammel så jeg tar gjerne i mot litt oppdatert synsing.
                            Jeg kjenner folk som har 10x som sier rett ut at om 9x hadde fantest når de kjøpte, hadde de valgt den foran 10x'en. Nå tramper jeg sikkert i salaten til noen 10x tilhengere, men siden jeg ikke selv har brukt 10x tillater jeg meg å bare sitere noen uten å måtte ta følgende av uttalelsen..

Jeg har JR 9x og det er etter mitt syn en kanonradio i forhold til pris. Alle muligheter man skulle ønske, både for fly og heli (jeg flyr mye begge deler), oversiktlig grensesnitt med blant annet grafisk visning av throttle-/pitch kurver og expo/dualrates og plenty modell minner. Jeg kan ikke huske å ha savnet noe på 9x'en min til mitt bruk.
                            Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                            rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                            Byggeblog for Eurosporten
                            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• _Bonus_
                              • Mar 2005
                              • 96

Føyer meg inn i rekka angående kofferten...super greie både for transport og lagring.

Angående radio, så kjøpte jeg en brukt 10X. Den har grafisk grensesnitt for throttle og pitch, og andre greier. Jeg har ikke prøvd 9X...men her er det nok smak og behag hva du velger. Noen liker JR, andre Futaba...noen vil ha høy dingsefaktor, andre vil ha det enkelt.
                              Jeg er nybegynner inne heli, og grua meg litt til å programmere radioen, men ved å lese manualen og prøve litt...banne litt...og få litt hjelp, så gikk det veldig bra!

_Bonus_

Comment

Working...