Announcement

Collapse
No announcement yet.

T-Rex SE og ekstern BEC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • T-Rex SE og ekstern BEC

    - Er det nødvendig med ekstern BEC når man bruker 3stk HS-65, Futaba S9650, 401 Gyro og Futaba R146 mottaker?
    - I så fall bør jeg velge 4,8V eller 6V utgave? (så vidt jeg ser tåler alle komponentene jeg har 6V)
    - Hvordan merker jeg at jeg virkelig trenger ekstern BEC?
    Terje Fagermoen
    Phoenix RC Club - AHMHK - OHK
    Rave ENV Nitro VBar - Rave ENV Nitro VBar - JR DSX9 - Depron tjafs

  • #2
    Nei, du trenger ikke ekstern BEC med det oppsettet. Bare sørg for at ting går glatt og ikke bunner ut så holder den innebygde BEC'en i regulatoren (regner med du har Align-regulator?) fint.

    Men hvis du vil ha litt raskere, sterkere servoer gjør en 6V BEC underverker. Har selv ikke prøvd dette, men utifra folk på forum rundtomkring er forskjellen ganske stor. Foreløpig er det nok fingrene mine som er tregest da, så har ikke sett behovet for å oppgradere enda.
    Morten Smøraas

    Comment


    • #3
      Ja, jeg har Align sin regulator. Har nå opplevd 2 ganger at jeg mister kontakten med heliet (servoene bare fryser). Siste gangen dette skjedde var heliet bare 4-5 meter unna meg og det dundret i asfalten. Har fått tips om at ekstern BEC antakelig vil løse problemet med det servo oppsettet jeg har. Så kommer du (Psyko-lefse) å sier at det ikke er nødvendig. Da ble jeg jammen forvirret
      Terje Fagermoen
      Phoenix RC Club - AHMHK - OHK
      Rave ENV Nitro VBar - Rave ENV Nitro VBar - JR DSX9 - Depron tjafs

      Comment


      • #4
        Hmm, det høres ikke ut som ett BEC-problem. Og med tanke på hvor mange som bruker samme oppsett som deg uten BEC tror jeg heller ikke det er det.
        Var helikopteret under stor belastning når det dundret i bakken? Eller hovret du bare?
        Hvilken mottaker har du?
        Morten Smøraas

        Comment


        • #5
          har selv opplevd at det er veldig forskjell ifra mottaker til mottaker hvor mye strøm de trekker. hadde en hyperion mottaker i en easy glider og opplevde at bec en kuttet så fort det ble litt heftig rorbruk på hang. men satte inn en hitec mottaker og ikke noe problem med bec en. gjorde forsøk med de forskjellige mottakeren på bakken og med hyperion mottakeren så kuttet bec etter 30sek hvis jeg viftet vilt med stikkene. med hitec mottakeren fikk jeg ikke bec en til å kutte. dette var da med gws ics300 regulator. men det er jo tydelig forskjell på mottakeren så hvis man er i grense land i utgangspunktet så kan det vel være avgjørende.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Kan nevne mitt oppsett mens vi er igang:
            -3x HS-65
            -Hyperion DPS 6ch
            -GY401 med HS-81 på halen
            -Align 35A regulator (med govenor)

            Flyr rimelig hardt nå, og har ikke hatt noe problem med hverken motorkutt eller servostopp.
            Morten Smøraas

            Comment


            • #7
              Jeg har Futaba R146iP mottaker. Jeg stod i utgangspunktet å hovret. Så tok jeg å tiltet helikopteret hurtig frem og tilbake noen ganger for å kjenne på hvor raskt det var i beveglsene. Rakk å gjøre dette 5-6 ganger før servoene låste seg når heliet helte fremover. Da var veien til asfalten kort for å si det slik.
              Terje Fagermoen
              Phoenix RC Club - AHMHK - OHK
              Rave ENV Nitro VBar - Rave ENV Nitro VBar - JR DSX9 - Depron tjafs

              Comment


              • #8
                Har du sjekket om noen av servoene står og bunner ut?
                Morten Smøraas

                Comment


                • #9
                  Jeg er ganske sikker på at ingen av servoene gjør det.
                  Terje Fagermoen
                  Phoenix RC Club - AHMHK - OHK
                  Rave ENV Nitro VBar - Rave ENV Nitro VBar - JR DSX9 - Depron tjafs

                  Comment


                  • #10
                    Hmm, rart. I utgangspunktet skulle det ikke vært noe problem med BEC'en utifra hva andre kjører, men sånn som du beskriver det virker det som det er det ja.

                    Er jo ikke værre enn å prøve, en BEC koste ikke allverden
                    Kjøp en på 6v
                    Morten Smøraas

                    Comment


                    • #11
                      enig med Psyko lefse. det er vel vært å prøve. evt hvis det går for vekta så kan man jo henge på ett lett motaker batteri og koble ut bec for å se om den oppfører seg bra da.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Har allerede bestilt en 4,8V BEC fra ELefun men får prøve å gjøre om den bestillingen til 6V. Har jo litt tvil om det hjelper siden det er mange som har samme oppsett som meg uten at de har problemer.

                        Jeg har mottaker lengst bak i kroppen og regulatoren foran motoren under batteriet.

                        Hvordan har dere montert utstyret i heliet?
                        Terje Fagermoen
                        Phoenix RC Club - AHMHK - OHK
                        Rave ENV Nitro VBar - Rave ENV Nitro VBar - JR DSX9 - Depron tjafs

                        Comment


                        • #13
                          Fungerte radioen etterpå, eller måtte du "resette" ved å koble fra/til batteriet?
                          Dersom det siste er korrekt kan du være rimelig trygg på at BEC kretsen gikk varm og kuttet? Hvor mange Ampere skal BEC'en takle? Det sier ikke all verden, men en som er oppgitt til 3A tåler noe mere enn en på 1,5A.
                          Fred Larssen

                          Comment


                          • #14
                            Jeg likte ikke tanken på å kjøre 4 servoer, "fullsize" mottaker, OG gyro fra en innebygget BEC på regulatoren, så jeg har kjørt på ekstern BEC fra starten av.

                            Jeg bruker denne: Siden finnes ikke

                            Selv om 3 AMP kanskje ikke er allverden, fungerer den fortreffelig. Den gir 6v regulert spenning så man får maks ut av servoene. Merk at ALT utstyr uansett "merking" vil gå fint på regulert 6v, også utstyr som "skal ha 4,8v". Dette fordi de er laget for å tåle inntil et fuladet 4,8v batteri som er mellom 5,9 og 6,0v. Det de IKKE tåler er et fulladet 5-cellers ("6v") batteri som blir ca. 7,5v fulladet.

                            Skal man først ha BEC eller annen form for regulert spenning er det så vidt jeg kan se ingen grunn til å ha annet enn 6v.
                            Anders Hauge

                            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                            www.JetsOfBergen.no
                            rc.andersh.com

                            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                            Byggeblog for Eurosporten
                            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                            Comment


                            • #15
                              En i samme RC klubb som meg med de samme problemene jeg har, har i helga testet en av sine SE'r med ekstern BEC.......... problem borte (han gikk ned med begge sine SE'r i løpet av en helg pga radio svikt under roll uten ekstern BEC)
                              Så nå ser jeg frem til å komme hjem fredag kveld å montere min 6V BEC som ankommer postkassa i begynnelsen av denne uka. Da er alt er klart til helgas flyging.
                              Terje Fagermoen
                              Phoenix RC Club - AHMHK - OHK
                              Rave ENV Nitro VBar - Rave ENV Nitro VBar - JR DSX9 - Depron tjafs

                              Comment

                              Working...
                              X