Unconfigured Ad

Collapse

kortslutning i trex :(

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj_maz
    • Aug 2006
    • 295

kortslutning i trex :(

i dag har bare alt gått i surr.. i dag har jaggu meg alt jeg har av eletrisk kortsluttet har INGEN ide hvorfor. men det har nå skjedd.. nå må jeg ha meg ny regulator til heliet (tror ikke motoren har gått) men .. så sitter jeg og leter etter disse fordømte esc'ene MEN når jeg sitter her og leter blir jeg en del forvirra,,, den esc'en jeg har heter ALIGN RCE-BL25T når jeg sitter og kikker på esc'er på http://www.rs-hobbyimport.no/ her finner jeg noen som heter RCE-BL25G kan jeg bruke denne fordi om det står en G bak istedenfor T ? hmm.. ikke min dag i dag
    Magne 20 År
    www.airfreaks.no

JR PCM 9XII Synth

Raptor 50 V2
    Trex 450XL
    Walkera 22E *solgt*
  • andersh
    • Apr 2003
    • 1734

Du kan vel strengt tatt bruke en hvilken som helst børsteløs regulator for 25-30 AMP motorer med innebygget BEC. Feks. Hyperion, Jeti, Hacker osv. Har ikke akkurat hørt så mye lovord om den Apache regulatoren så det blir sikkert ikke noe stort tap...
    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• dj_maz
      • Aug 2006
      • 295

ja okay. men da er det jo bare og handle den 25A regulatoren da men det står at det er sånn governor mode på den

RCE-BL25G 23gr, 45X24X11mm, 2-4Li-poly / 6-12 NC, 25A kon (35A 15 sek). Governor mode for helikopter (konstant turtall)

hva er det for noe ? den burde vel holde for fl420 motoren til align ? siden det er 25A jeg har fra før ?
      Magne 20 År
      www.airfreaks.no

JR PCM 9XII Synth

Raptor 50 V2
      Trex 450XL
      Walkera 22E *solgt*

Comment

• andersh
        • Apr 2003
        • 1734

Vil tro den holder i styrke ja, men som nevnt - disse Align kontrollerene har ikke bare fått skryt. Skal du først kjøpe ny så kan du jo gjerne se på en annen? Jeg personlig bruker fortsatt den som fulgte med min Trex SE, men jeg bruker ekstern BEC. Hadde den røket hadde jeg nok kjøpt en Castle Creations eller en Hyperion.

Governor mode vil si at regulatoren kan holde konstant turtall. Dersom du belaster motoren ved å pitche skal den øke på med motoren slik at turtallet på rotoren skal være konstant. Min erfaring med slike modus i "rimelige" regualtorer er dårlig, så jeg bruker ikke governor mode selv om jeg har det på kontrolleren.
        Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
        rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
        Byggeblog for Eurosporten
        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• dj_maz
          • Aug 2006
          • 295

tror ikke jeg kommer til og bruke den governor mode greia.. nå har ikke jeg sånn kjempe fartstid i dette greiene. men har fått en forståelse av at disse er lett og sette opp osv.. men jeg tror jeg vil gå for den regulatoren. er jo det ene batteriet mitt sin feil at den kortsluttet i dag har jeg misstanke om. aner ikke hva som egentlig har skjedd i dag. men alt som kan gå galt har gått galt
          Magne 20 År
          www.airfreaks.no

JR PCM 9XII Synth

Raptor 50 V2
          Trex 450XL
          Walkera 22E *solgt*

Comment

• Tintin
            • Jan 2005
            • 4631

Det er riktig at Align kontrollerne ikke har fått bare skryt men jeg tror man skal ta med i regnestykket hvor mange det er ute av den. CC regulatorene er langt fra feilfrie i T-Rex finner man lett ut av om man leser på RCGroups/RR/Helifreak. Jeg har lest svært mange tråder angående feil ved begge og det er gjengangere i de fleste av dem. Fersk pilot og lavt throttle % er 2 av dem.

Align har vel bare 2 typer regulatorer ute til Rex 450 om dagen nemlig G versjonen med Governor og X versjonen med Governor og throttle response.
            Align gjorde en rar ting for litt siden og det var å plassere kjøleribbene utenpå krympeplasten på regulatorene hvilket selvsagt reduserer dens effektivitet.
            Governor mode på Align sine regulatorer funker etter sigende ikke spes bra og mange rapporterer kortere flytider med governor men det er ikke noe problem å fly uten å bruke denne.
            Jeg har 5 Align regulatorer i drift nå og har aldri hatt det minste problem med noen av dem foruten at den første ble en smule varm da jeg var helt fersk fordi jeg kjørte for lav throttle %. De funker utmerket i Rexene og i 2 fly både med Align, Eflite og Hyperion motorer. Jeg kjører 2 av den første A varianten uten governor/soft, jeg har T varianten med soft start (og kjøleribbe utenpå krympeplasten) og G varianten med soft og governor.

Jeg kan ikke annet enn å føle at all hetsen mot Align controllerne er basert på en smule tynt grunnlag fra brukere. Selv Kontronik regulatorer som vel anses å være blant de beste tar jo fyr en gang i mellom.

Jeg hadde i alle fall ikke nølt med å kjøpe enda en Align kontroller (men en CC kommer jeg ikke til å kjøpe ). Om noen har en fungerende liggende i skuffen fra en Rex som de vil kvitte seg med for en billig penge så tar jeg den mer enn gjerne.

Dog vil jeg sterkt anbefale å kjøpe en 35A selvom 25A holder til den nevnte motor. En 35A tåler også 430 motoren og andre tilsvarende, etterhvert som man blir bedre så vil man nok ha mer futt enn det det går å få ut av 420n og da er det fint å slippe å kjøpe ny kontroller igjen. Enda verre ville det være å finne ut at 25An ikke klarer en 430 motor mens man flyr...

Comment

• dj_maz
              • Aug 2006
              • 295

jeg bestemte meg for og prøve noe nytt så jeg kjøpte meg en Hyperion Titan 30A jeg hadde jo den gamle versjonen som du sier. med kjøleribbene på utsiden av krympestrømpen. jeg ble anbefalt og kjøpe 35A regulatoren hvis jeg skulle kjøpe ny align kontroller. men så ble det hyperion istedenfor.
              denne: http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...194-195-196-42
              får håpe jeg blir fornøyd med den
              Magne 20 År
              www.airfreaks.no

JR PCM 9XII Synth

Raptor 50 V2
              Trex 450XL
              Walkera 22E *solgt*

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

Det er faktisk de nye som har ribbene utenpå.
                Align lagde først A versjonene uten soft/gov/thr response
                Så T versjonen med soft start (tror denne hadde rett montert ribbe)
                Så G versjonen med soft/governor og rett montert ribbe
                Så kom G (og T mener jeg) med feil montert ribbe
                og nå til slutt, X versjonen med soft//gov/thr response

De første G versjonene hadde riktig monterte ribber, jeg har en slik + at jeg har en T versjon med feilmonterte ribber.

Comment

• Mr_Nils
                  • Apr 2003
                  • 146

Har brukt Hyperion Titan 30A i T-rex litt over et år, både på 400lf og 430l. Har ikke prøvd governor, men throttle-kurver funker utmerket. Den står fremdeles med orginalinstillinger (plug and play).
                  Det ligger også en liten test av denne på trextuning.com (ikke testet med Align motorer).
                  Nils

Comment

• dj_maz
                    • Aug 2006
                    • 295

å takk for den linken den var kjekk. leita litt etter en sånn. tror jeg blir fornøyd med den regulatoren
                    Magne 20 År
                    www.airfreaks.no

JR PCM 9XII Synth

Raptor 50 V2
                    Trex 450XL
                    Walkera 22E *solgt*

Comment

• dj_maz
                      • Aug 2006
                      • 295

en ting til.. den regulatoren. følger det med interface og program til pc ? eller må man kjøpe dette utenom ?
                      Magne 20 År
                      www.airfreaks.no

JR PCM 9XII Synth

Raptor 50 V2
                      Trex 450XL
                      Walkera 22E *solgt*

Comment

• TapZ
                        • Oct 2005
                        • 711

Originally posted by dj_maz
                        en ting til.. den regulatoren. følger det med interface og program til pc ? eller må man kjøpe dette utenom ?
                        Følger ikke med interface og program, men jeg mener å huske at man kan programmere den med stikka. Har den i et fly.
                        Frank Thingelstad
                        2050 Jessheim

Comment

• dj_maz
                          • Aug 2006
                          • 295

ja vet at jeg kan programere den med stikka. barer lurte på om dette fulgte med. men da er det jo greit da bruker jeg jo bare stikka
                          Magne 20 År
                          www.airfreaks.no

JR PCM 9XII Synth

Raptor 50 V2
                          Trex 450XL
                          Walkera 22E *solgt*

Comment

• Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

Hyperion escene skal man sjekke. De skal etter hva jeg har sett komme programmert for 3S lipo men av hva jeg har sett i det siste så er det langt fra alltid tilfelle. Om man vil bruke cutf off etc så sjekk programmeringen.

Comment

• joo
                              MFN Skribent
                              • Nov 2002
                              • 6936

Originally posted by dj_maz
                              Kabelen må kjøpes, softwaren kan du laste ned gratis fra f.eks Aircraft-World. Dessverre er det serie-kabel, har ikke Pesen din det må du ha serie-USB-overgang.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...