Unconfigured Ad

Collapse

Plassering av gyro på T-rex 450 SE

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lipo
    • Aug 2006
    • 491

Plassering av gyro på T-rex 450 SE

Skal nå til å sette på en GY401. I følge manualen til T-rex side 15 plasserer man gyroen oppå festet for halebommen. Der er det en fin flate som passer bra til den dobbeltsidige tapen som følger med gyroen.

Men så mener jeg å ha sett at noen vil ha den under festet for halebommen i stedet. Hvorfor det? Og i så fall, hvordan fester man den? Jeg ser noen småutfordringer med det:
    - Det er for lite flate å feste tapen i
    - Jeg antar tapen som følger med er så tykk og myk som den er for at den skal dempe visse vibrasjoner som ellers ville forstyrre gyroen. Da skal jeg kanskje være forsiktig med bruke andre festemetoder uten å vite hva jeg gjør?
    - Det blir jo vanskeligere å se lyset på gyroen når det vender nedover mot bakken. Jeg regner med jeg vil være mest opptatt av lyset mens jeg tester ut ting når helikopteret står på bakken.

Takknemlig for innspill.
  • northwood
    • Nov 2005
    • 588

Det er greit å sette gyroen oppå halebomblokka, der er den lett tilgjengelig (jeg har den der, det har gått fint til nå). Grunnen til at noen setter gyroen under er at sjangsen for at flybaren knuser gyroen i en eventuell kræsj er relativt stor. Du kan jo vurdere å sette gyroen bakerst på bunnplata i rammen.

Du kan jo lage deg en liten plate som "fyller" undersiden av halebomblokka hvis du finner ut at du vil montere den der.

Du nevnte den dobbelsidige tapen som følger med gyroen. Et lite tips er enten å skaffe ny tape eller stroppe den fast med litt borrelåsbånd rundt. Futabas gyrotape har rykte på seg for å dele seg og det kan føre til en litt morsom kræsj hvis det skjer i lufta. Har sett noen bruker strips, men jeg tror du kan bli plaget med vibrasjonsoverføringer da (det er jo det tapen skal hindre).

Elefun har foresten nye deksler på lager hvis du skulle ha så mye hell i uhell at kun dekselet ryker og ikke elektronikken.

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

En del har opplevd at at paddlerne treffer gyroen i en kræsj om den står oppå.
      Du trenger ikke lyset annet enn for å se at den er i HH og det sjekker du bare 1 gang, første gang du setter det opp.

Det finnes en på Helifreak som har laget og selger en liten plexiglass greie til å feste gyroen opp ned med. MJP har karbonplater som passer i plastrammene slik at den kan stå inne ramma eller du kan bare plassere den inni ramma nede om du har mottakeren fremme.

Futuba tapen er ikke spes bra. Biltema har dobbeltsidig skumtape som er svært bra. 3-4 lag av den kan være nyttig. Mange som henger den oppned fester den med borrelås. Personlig liker jeg ikke det da det må overføre mer vibrasjoner enn bare skum. Jeg hadde den opp ned en stund med Biltema tape, datt aldri av selv i kræsj.

Comment

• lipo
        • Aug 2006
        • 491

Takk for gode svar!

Mottakeren blir nok bak, festet med borrelås. Det er egentlig god plass til gyroen oppå mottakeren, men det blir neppe stabilt. Det er en del ledig plass mellom mottakeren og motoren, rett under drevene. Kunne gyroen være der, eller er den følsom for støy fra motoren? Der er det store hull så noe sikrere enn tape måtte brukes.

Jeg ser det er god klaring fra en flybar i lavest mulige posisjon til normalplassering av gyroen. Det skal kanskje en litt spektakulær krasj til før de treffes? Krasj er vel uungåelig? Jeg har i alle fall en eske med reservedeler

Comment

• dj_maz
          • Aug 2006
          • 295

jeg monterer alltid gyroen under halebommen.
          her er montert under på min SE

her er montert under på en xl

så slipper jeg problemet at jeg ødelegger gyroen. for det har jeg nesten gjort en gang før. paddlene slo av lokket på gyroen. heldigvis ble ikke elektronikken skadet
          Magne 20 År
          www.airfreaks.no

JR PCM 9XII Synth

Raptor 50 V2
          Trex 450XL
          Walkera 22E *solgt*

Comment

• lipo
            • Aug 2006
            • 491

Takk for bilder dj_maz!
            Originally posted by dj_maz
            her er montert under på min SE
            Har du gjort noe for at tapen skal få godt feste? Har du laget en ekstra flate eller noe sånt?

Er du også nøye på at det ikke blir elektrisk kontakt mellom gyrohuset og karbonet/metallet?
            Originally posted by dj_maz
            paddlene slo av lokket på gyroen. heldigvis ble ikke elektronikken skadet
            Du hadde kanskje flaks der . Eller er det vanlig at det bare er huset som går?

Northwood foreslår å sikre gyroen med borrelås. Høres fornuftig ut, men lager ikke borrelås elektriske forstyrrelser når den blir mekanisk stresset? Jeg tenker at strikker er et alternativ hvis man finner et sted å feste dem. De må selvsagt byttes en gang i blant. Fordelen er at de er dårlige ledere både for vibrasjon og strøm.

Comment

• dj_maz
              • Aug 2006
              • 295

jeg hadde nok bare flaks der med den gyroen ja.du kan igrunn bruke hva soim helst mellom gyrohuset og halebommen. plexiglass. papp. tre.. bare fantasien som setter grenser for hva du kan lage en spacer av. jeg lager bare en spacer slik at gyroen går fri i fra rammen slik at jeg bare kan hive en strips rundt og stramme. og der henger den som støpt. har aldri hatt noen problemer med innfestningen på gyroene.
              Magne 20 År
              www.airfreaks.no

JR PCM 9XII Synth

Raptor 50 V2
              Trex 450XL
              Walkera 22E *solgt*

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

Iflg manualen skal en 401 stå 10 ca fra en motor..så inni ramma under drevene er ingen bra plass.

Comment

• dj_maz
                  • Aug 2006
                  • 295

ville ikke anbefalt og satt den nærme motoren. den burde stå bakpå halen nærme servoen
                  Magne 20 År
                  www.airfreaks.no

JR PCM 9XII Synth

Raptor 50 V2
                  Trex 450XL
                  Walkera 22E *solgt*

Comment

Working...