Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balansering av LIPO

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balansering av LIPO

    I dag da jeg skulle lade mitt JP 3S batteri viste laderen 4,15,3,8 og 3,8 V på de forskjellige cellene i batteriet. Er dette mye feil, eller er det bare å kjøre på.

    Er litt usikker fordi det ser ut som laderen fortsetter å lade når den har kommet til 4,2V på den ene cella. Har en Swallow AC/DC 2 med LCB-6C balanserer
    -=-Trondheim Mfk-=-
    * Raptor 50 Titan (SE)
    * T-Rex 450SE
    * E-Sky CP2 (Solgt)
    * Vortex
    * E-Starter
    * Slow Stick
    * Spektrum DX7

    No helicopters were harmed in the creation of this post

  • #2
    Det er for mye feil. Uten at jeg kjenner laderen og balansereren i detalj antar jeg den fortsetter å lade for å bringe de to minst ladde cellene opp på riktig nivå. Du kan jo følge med på om det skjer noe mer med den mest ladde cellen.

    Comment


    • #3
      Så lenge det ikke er noe galt med batteripakken din så skal balansereren takle dette.Om det f.eks er noe feil på batpakka eller att det er STOR ubalanse,vil du merke att balansereren blir veldig varm.så det er bare å starte ladinga og følge litt med hva som foregår.Man har ikke så mange andre valg
      Alt som kan fjernstyres.
      ---------------------------------------------
      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
      Steinar Kvarme.

      Comment


      • #4
        Er det en type ballanserer som du lader via, og som kutter ladingen før en celle får farlig høy spenning? Hvis ikke bør du balansere pakken før du lader den!
        Den uballansen du har tilsvarer at en celle er fulladet mens de to andre er under halvfull og det er alt for mye.
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          Du kan jo prøve å balansere ut batteriet uten å lade det noe mer, for så å lade videre nå alle cellene er balansert.
          Dette forutsetter jo selvfølgelig at balansereren di kan brikes "passivt".
          Mvh
          Bjørn Tore Espevik

          Team Visa...

          Comment


          • #6
            Det står i manualen at den skal kutte selv når spenningen når et faretruende høyt nivå, men har problemer med å overlate dette til elektronikken. Ser ut til at den greide å balansere den ene pakken bra etter at jeg lada den ut en gang ivertfall.

            Den blir ofte passe varm hvis det er litt forskjell på spenningen på de forskjellige cellene, men det er vel bare helt normalt ut i fra at den holder igjen litt vil jeg tro.

            Edit: Hvor mye spenning tåler en Lipo-celle før den tar kveld?
            Last edited by strutings; 13-11-06, 21:18.
            -=-Trondheim Mfk-=-
            * Raptor 50 Titan (SE)
            * T-Rex 450SE
            * E-Sky CP2 (Solgt)
            * Vortex
            * E-Starter
            * Slow Stick
            * Spektrum DX7

            No helicopters were harmed in the creation of this post

            Comment


            • #7
              Max er vel 4,2V. Det spørs om man mener hva den tåler før den svekkes, før den blir ødelagt eller før den smeller. Har lest at spenninger over 4,25V vil svekke cellene over tid. Min ballanserer fra Graupner kutter ved 4,26V og skulle være rimelig safe. Er du usikker lønner det seg å ballansere mens man lader med lavere strøm enn 1C. Ballansererne klarer bare å trekke 300-500mA fra cellene så dersom man har større pakker kan man risikere at den ikke klarer å ballansere pakkene dersom det er stor uballanse. Har du noen ide om hva den ekstreme uballansen skyldes?
              Stole på elektronikken må man vel uansett... Det fine med lader/ballanserer kombinasjonen er at man har en backup dersom laderen eller brukeren svikter
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Det kan se ut som den kutter ved 4,23V. Det er ivertfall litt mer betryggende. Skjønner ikke helt hvorfor batteriene er sånn. De er helt nye da, mulig det har noe å si. Har fortsatt en liten ubalanse i den ene cella, men denne er så liten at det har vel strengt tatt ingen ting å si, tror jeg.

                Virker som det retter seg selv hvis man lader ut noen ganger
                -=-Trondheim Mfk-=-
                * Raptor 50 Titan (SE)
                * T-Rex 450SE
                * E-Sky CP2 (Solgt)
                * Vortex
                * E-Starter
                * Slow Stick
                * Spektrum DX7

                No helicopters were harmed in the creation of this post

                Comment

                Working...
                X