Unconfigured Ad

Collapse

Tanker om antenneruting

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lipo
    • Aug 2006
    • 491

Tanker om antenneruting

På min T-rex blir mottakeren bak. Det er montert et rør på venstre side for antenneledningen. Jeg ser to ulemper ved å la antenneledningen gå gjennom det røret.

1) Det blir en 180 grader bøy på antenneledningen der strømmen er sterkest (nærmest mottakeren). Dvs. en kanselering av signalene på minst gunstig plass.

2) mye av antennen vil i noen situasjoner komme i skyggen av kroppen som består av mye aluminium og carbon, begge deler gode ledere og gode skjermer for radiosignaler.

Hadde det vært lurere å trekke antennen rett fra mottakeren til halefinnen på helikopteret? Da blir den mye rettere der det gjelds mest og skyggevinklene blir mindre. Dessuten kommer den faktisk også lengre unna ESCen.

Ulempen er at den blir mer utsatt ved landing i ujevnt terreng.

Noen tanker?
  • Lorents
    • Mar 2006
    • 348

Hei,

På min har jeg rutet antennen bakover og det har fungert glimrende. Veldig bra rekkevidde og den går unna alt det som lager støy.
    Attached Files
    Hvor er lipoen din a?

www.airheads.no
    www.bmk-rc.com/

Comment

• Lorents
      • Mar 2006
      • 348

Ja, det var litt feil.
      Sånn skal det være
      Attached Files
      Hvor er lipoen din a?

www.airheads.no
      www.bmk-rc.com/

Comment

• lipo
        • Aug 2006
        • 491

Takk for godt svar Lorents!

Stemmer det at du har dratt antenna til halen og så tilbake? Stemmer det også at du har brukt to antennerør?

Jeg hadde tenkt meg å feste den litt høyere (eller blir det lavere i ditt bilde?) opp på halefinnen for å gjøre den mindre sårbar ved "landinger". Tenkte også å feste den med noe som lett gir etter slik at festet ryker før ledningen.

Originally posted by Jon-Arne
        Men hvorfor har du lagt inn bildet opp ned da Lorents ?
        Han er sikkert bare en nybegynner som ikke vet opp og ned på et helikopter. Men ikke si det så han hører det

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6935

Legge hele antenna fram og tilbake? Hvis du virkelig vil ha minimalt med rekkevidde er jo det et godt valg... Bedre kansellering enn det du kan oppleve i verste fall fins ikke.

Kanskje ikke interessant, men når leverandørene leverer bobbin og sier man skal winde opp den delen av antenna som er nærmest mottakeren er det nok noe i det. Stemmer forresten greit med min ringe viten om antenner...
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• mortki
            • Apr 2006
            • 43

Så det er ikke noe særlig å legge den frem og tilbake igjen??
            Da må jeg legge om gitt....
            TZ50
            Raptor 50 se
            T-rex 450 se

Comment

• limvingen
              • Jan 2006
              • 210

Har antennen fra mottaker direkte til horisontal halefinne uten rør (festet i gummistrikk), og frem gjennom antennerøret.
              Synet blir et problem flere lysår før rekkevidden. Bruker en futaba shortrange pcm mottaker (husker ikke navnet)
              Knut Eirik Lyngmo

Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6935

Antenneteori og praksis er to ting...

Mange korter inn antennene sine og flyr helt feilfritt med det og har det som trengs av range for å handle chopperne sine. Systemene er jo laget for å ha en range på kilometervis under ideelle forhold.

Jeg har ingen betenkeligheter med å gjøre det "enkleste" som er å rett og slett ta avbiteren fatt og kutte vekk det som er for mye av antenne!
                Å la antenna ligge fram og tilbake er verre.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• elektrodude
                  • Sep 2006
                  • 1342

Er enig med joo.Det er mye snakk om dette med mottaker antenner,og alle har sin teori som dei utfører i praksis.Har dere lagt merke til disse setningene>>> Eg har antenna slik og slik og har aldri noe problem med mottaker signala p.g.a att eg har antenna akkurat slik.Har sikkert sett 50 forskjellige forklaringer å ha mottaker antenna på og ALLE fungererhar tilgode å se noen skrive att eg har antenna slik,og det fungerer svært dårlig.
                  tror eg har prøvd det meste med mottaker antenner,og det har aldri vert plasseringen av denne som har gjort att ting ikke har fungert.
                  Alt som kan fjernstyres.
                  ---------------------------------------------
                  The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                  Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                  Steinar Kvarme.

Comment

• Lorents
                    • Mar 2006
                    • 348

Stemmer det at du har dratt antenna til halen og så tilbake? Stemmer det også at du har brukt to antennerør?
                    Jada, stemmer det.

Å la antenna ligge fram og tilbake er verre.
                    Mulig du har rett i det, men på et lite elektro helikopter foretrekker jeg å få antennen lengst mulig vekk fra motor og regulator og det er ikke så mye plass å gjøre av den på. Ønsker ikke å kappe den heller da den kanskje skal brukes i en annen modell senere. Rekkevidden er mer enn god nok for et såpass lite helikopter
                    Hvor er lipoen din a?

www.airheads.no
                    www.bmk-rc.com/

Comment

Working...