Unconfigured Ad

Collapse

Zoom/Zap400 problem med overføring til halerotor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Garamond
    • May 2006
    • 18

Zoom/Zap400 problem med overføring til halerotor

Er sikkert noen av dere som har slitt med dette: Overføringen fra halerotoren slites ut etter kort tid og helikopteret spinner vilt rundt i lufta.

Noen som har funnet ut noe lurt for å hindre dette? Vet det er mulig å konvertere til beltedrift bl.a....

Problemet er det drevet/tannhjulet som sitter på overføringen nærmest hovedrotoren. For at dette drevet skal få tak på overføringen er det små hakk både i overføringen og på drevet. Den på overføringen slites ut etter veldig kort tid slik at drevet ikke får feste.

Satte på ny overføring og nytt tannhjul og flydde ca. 5 minutter, så var den ødelagt. Klarte å berge helikopteret, men bare så vidt

Gode forslag mottas med takk!
  • arvid
    • Nov 2006
    • 1547

kan det være for stor "slark" eller for liten mellom plastdrevet og piniong?
    juster dette slik at det er kun mellomrom som ett smørpapir.Har hatt det samme problemet. Det viste seg at halebommen også var noe skjev,kanske pga, ett par harde landinger.hilsen arvid

Comment

• Garamond
      • May 2006
      • 18

Jeg var ganske nøye da jeg justerte dette før siste flyforsøk. Merket meg at den ikke kunne være for "trang" for da gikk det for tungt, men hadde vel omtrent sånn avstand som du beskriver, dvs "smørpapir".

Er akkurat som om hele greia får for stor hastighet og at drevet ikke klarer å henge med slik at festesporene blir "frest" opp.

Har ødelagt to sett med overføringer/tannhjul nå. Den første var metall (aliminium?), mens den andre var carbon. Festeområdet for tannhjulet på carbon-overføringen ble helt oppsmuldret.

Var inne på tanken at det beste ville vært hvis man hadde fått en stopper eller noe gjennom tannhjulet og overføringen, men dette er den jo alt for tynn til.

Comment

• arvid
        • Nov 2006
        • 1547

jeg hadde som sagt samme problem, men etter jeg fant ut at bommen var skjev og fikk skiftet denne fungerer det nå ok.Min formelig "åt" drev.Du har ikke no tregheter i overføringen bakover da? Drevene bak må også justeres på samme måte. Vurderes selv og konvertere til beltedrift. Hold meg orientert a, når du får løst problemet? Arvid

Comment

• Garamond
          • May 2006
          • 18

Skal sjekke litt ekstra om bommen er skjev osv. Jeg er jo nybegynner så vet ikke om jeg er helt klar for så veldig mange flere flyginger uten halerotor

Har allerede begynt å vurdere om jeg skal kjøpe T-Rex. Lurer på om jeg heller vi bruke penger på det enn å investere i beltedrift. Vi får se. Kommer tilbake med nærmere rapport.

Comment

Working...