Announcement

Collapse
No announcement yet.

Halen til Twister Bell 47 snurrer bare rundt:(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Halen til Twister Bell 47 snurrer bare rundt:(

    Har en liten twister Bell 47 som ikke vil stå stille med halen.. det er ikke slik at det er bare å trimme.. det er jo kontraroterende blader på den .. så ettersom jeg gir throttle.. så blir bare halen med rotorene lissom.. i en innmari til fart.. noen som har vært borti dette?

    Mvh Robert
    ~Futaba 10C~


    ~T-Rex 500 v-bar~
    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

    ~Min Cnc byggetråd #1~
    ~Min Cnc byggetråd #2~
    ~Min Cnc byggetråd #3~


    ~Trondheim Modellflyklubb~

  • #2
    Du har trim på halen som kan brukes for å bremse dette + at du har en justeringsskrue på/esc/mottakerboksen som kan være merket prop. Prop=proportional og den regulerer forholdet mellom de 2 motorene. Denne kan justeres så den ikke snurrer.

    Det er normalt for disse små kontrasakene at de snurrer litt ene veien ved fulladet og andre når det går mot tomt batteri.

    Comment


    • #3
      har prøvd å justere den.. med ingen forskjell.. kan den ene motoren være utslitt
      ~Futaba 10C~


      ~T-Rex 500 v-bar~
      ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

      ~Min Cnc byggetråd #1~
      ~Min Cnc byggetråd #2~
      ~Min Cnc byggetråd #3~


      ~Trondheim Modellflyklubb~

      Comment


      • #4
        Absolutt mulig. De børste motorene har begrenset levetid, særlig om de går varme.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Vegabond
          Har en liten twister Bell 47 som ikke vil stå stille med halen.. det er ikke slik at det er bare å trimme.. det er jo kontraroterende blader på den .. så ettersom jeg gir throttle.. så blir bare halen med rotorene lissom.. i en innmari til fart.. noen som har vært borti dette?

          Mvh Robert
          Høres ut som en motor sliter mer enn den andre. Kan du merke mer friksjon om du dreier den ene rotoren enn om du gjør det med den andre? Er kopteret mye brukt? Kan en motor være utslitt? Har motorene blitt veldig varme en gang? Er det betydelige skader på en rotor?

          Er du sikker på at batteriet er i orden? Har du et annet batteri å prøve med? Kan du måle tomgangsspenningen på batteriet, helst per celle? Når batterispenningen blir lav pleier disse helikoptrene å begynne å dreie. Det er normalt. Om du har et veldig dårlig batteri kan det alltids tenkes at situasjonen blir så ille som du beskriver.

          Comment


          • #6
            ja... den er jo snart ett år gammel.. å kostet jo lissom 2000 kroner.. så.. heh.. kan vell ikke regne med alt.. har litt lyst på twister cp noen erfaringer med den ?
            ~Futaba 10C~


            ~T-Rex 500 v-bar~
            ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

            ~Min Cnc byggetråd #1~
            ~Min Cnc byggetråd #2~
            ~Min Cnc byggetråd #3~


            ~Trondheim Modellflyklubb~

            Comment


            • #7
              heh.. lipo.. mange sp.mål.. faktisk så er det litt forskjell når jeg dreier på rotorene.. så det er vell kanskje motoren som er gåen.. vurderer å kjøpe twister cp istede.. to motorer til bell 47 koster 250 /stk ... litt dyrt.. heh.. mye og mye brukt.. det stod stille i ca 1/2 år.. så det er ikke så alt for mye brukt nei.. hvordan måler jeg tomgangs spenningen?
              ~Futaba 10C~


              ~T-Rex 500 v-bar~
              ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

              ~Min Cnc byggetråd #1~
              ~Min Cnc byggetråd #2~
              ~Min Cnc byggetråd #3~


              ~Trondheim Modellflyklubb~

              Comment


              • #8
                Har du sjekket sett-skruene på tannhjulet (det underste)
                Vidar

                Div.

                Comment


                • #9
                  du får de motorene til 180,- pr. stk. hos geir på impx.fikk det samma problemet selv idag. Den ene motoren blir skikkelig varm etter 2 minutter, og batteriet holder bare 4 min. = må skifte motor.det er ikke mer enn ett par uker siden jeg måtte skifte 4til1 modulen til 750,- kr. og nå kanskje 2 motorer. Kunne like gjerne kjøpt nytt helikopter. Men mitt er mye, mye brukt,

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Free2fly
                    Har du sjekket sett-skruene på tannhjulet (det underste)


                    de sitter godt ja.... er det ingen måte å "forsikre" seg på at det er motoren(e) som har tatt kveld..
                    ~Futaba 10C~


                    ~T-Rex 500 v-bar~
                    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                    ~Min Cnc byggetråd #1~
                    ~Min Cnc byggetråd #2~
                    ~Min Cnc byggetråd #3~


                    ~Trondheim Modellflyklubb~

                    Comment


                    • #11
                      Jeg vil ikke ta for gitt at en motor er gåen helt enda. Kan godt være noe mekanisk. Se litt over og se om du kan finne en kilde til friksjon/ujevnhet.

                      Du kan ta ut motorene og dreie på de hver for seg for å kjenne etter om de er forskjellige. Når du dreier en elektromotor vil du oppleve at den går i myke hakk. Helst vil motoren forbli i et av disse hakkene. Hvis en magnet er blitt for varm vil "hakkene" bli litt mindre tydelige. Dersom det er børstene som er utslitt merkes nok ikke det så tydelige. Mulig du da vil kunne måle forhøyet motstand i motoren? Forskjellig temperatur etter bruk kan også være tegn på at en av dem er utslitt, men kan alternativt bety at den møter for mye motstand et annet sted.

                      Du kan måle spenningen på batteriet med et voltmeter. Pass på å unngå kortslutning! Bruk gjerne en spiss probe på en pol av selve strømkontakten (den røde) og en annen pol på balansepluggen (den hvite). Da har du mulighet til å måle både en celle og hele pakken. Ikke gjør dette hvis du ikke er sikker på at du kan unngå kortslutning!

                      Jeg vil tro du kan få de motorene billigere enn 250,-. Ny twister kan du nok også få langt under 2000,-. Men det er jo ofte fristende med noe nytt da

                      Comment


                      • #12
                        Har en sånn der den begynte å bli umulig å trimme på samme måten etter noen måneder. Bytta motorer, men det hjalp null. Er sannsynligvis de berømte dårlige 4-1-boksene som tar hvelden i mange tilfeller.
                        Søpla er stedet, så kjøpe en ny lekesak. Stor sjanse for at du kaster bort penger på motorbytte du også, bare for å finne ut at du må handle enda mer for å prøve å få det til å virke...
                        Eller: jeg tror sjansen er større for at det er boksen som er død og ikke motorene.
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Det er lettere å sjekke enn det antydes. Bytt bare plass på motorene, om det da snurrer andre veien så er det motoren...

                          Kjøleribber på disse motoren gjør underverker for levetiden. Dog er det vel dårlig med plass til slikt på en Bell

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Tintin
                            Det er lettere å sjekke enn det antydes. Bytt bare plass på motorene, om det da snurrer andre veien så er det motoren...
                            Har du prøvd? Jeg tenkte at det ikke var så lett ettersom det er forskjellige motorer. De har forskjellige delenummer, så de kunne være laget for å gå hver sin vei. Men det kan jo hende eneste forskjell er plasseringen av pinionen. Den kan sikkert flyttes.

                            Comment


                            • #15
                              De er sikkert ment å rotere kun en vei ja, men du burde få lik forskyvning på timingen på begge, om det er noen forskyvning på den.

                              Comment

                              Working...
                              X