If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Har en liten twister Bell 47 som ikke vil stå stille med halen.. det er ikke slik at det er bare å trimme.. det er jo kontraroterende blader på den .. så ettersom jeg gir throttle.. så blir bare halen med rotorene lissom.. i en innmari til fart.. noen som har vært borti dette?
Du har trim på halen som kan brukes for å bremse dette + at du har en justeringsskrue på/esc/mottakerboksen som kan være merket prop. Prop=proportional og den regulerer forholdet mellom de 2 motorene. Denne kan justeres så den ikke snurrer.
Det er normalt for disse små kontrasakene at de snurrer litt ene veien ved fulladet og andre når det går mot tomt batteri.
Har en liten twister Bell 47 som ikke vil stå stille med halen.. det er ikke slik at det er bare å trimme.. det er jo kontraroterende blader på den .. så ettersom jeg gir throttle.. så blir bare halen med rotorene lissom.. i en innmari til fart.. noen som har vært borti dette?
Mvh Robert
Høres ut som en motor sliter mer enn den andre. Kan du merke mer friksjon om du dreier den ene rotoren enn om du gjør det med den andre? Er kopteret mye brukt? Kan en motor være utslitt? Har motorene blitt veldig varme en gang? Er det betydelige skader på en rotor?
Er du sikker på at batteriet er i orden? Har du et annet batteri å prøve med? Kan du måle tomgangsspenningen på batteriet, helst per celle? Når batterispenningen blir lav pleier disse helikoptrene å begynne å dreie. Det er normalt. Om du har et veldig dårlig batteri kan det alltids tenkes at situasjonen blir så ille som du beskriver.
ja... den er jo snart ett år gammel.. å kostet jo lissom 2000 kroner.. så.. heh.. kan vell ikke regne med alt.. har litt lyst på twister cp noen erfaringer med den ?
heh.. lipo.. mange sp.mål.. faktisk så er det litt forskjell når jeg dreier på rotorene.. så det er vell kanskje motoren som er gåen.. vurderer å kjøpe twister cp istede.. to motorer til bell 47 koster 250 /stk ... litt dyrt.. heh.. mye og mye brukt.. det stod stille i ca 1/2 år.. så det er ikke så alt for mye brukt nei.. hvordan måler jeg tomgangs spenningen?
du får de motorene til 180,- pr. stk. hos geir på impx.fikk det samma problemet selv idag. Den ene motoren blir skikkelig varm etter 2 minutter, og batteriet holder bare 4 min. = må skifte motor.det er ikke mer enn ett par uker siden jeg måtte skifte 4til1 modulen til 750,- kr. og nå kanskje 2 motorer. Kunne like gjerne kjøpt nytt helikopter. Men mitt er mye, mye brukt,
Jeg vil ikke ta for gitt at en motor er gåen helt enda. Kan godt være noe mekanisk. Se litt over og se om du kan finne en kilde til friksjon/ujevnhet.
Du kan ta ut motorene og dreie på de hver for seg for å kjenne etter om de er forskjellige. Når du dreier en elektromotor vil du oppleve at den går i myke hakk. Helst vil motoren forbli i et av disse hakkene. Hvis en magnet er blitt for varm vil "hakkene" bli litt mindre tydelige. Dersom det er børstene som er utslitt merkes nok ikke det så tydelige. Mulig du da vil kunne måle forhøyet motstand i motoren? Forskjellig temperatur etter bruk kan også være tegn på at en av dem er utslitt, men kan alternativt bety at den møter for mye motstand et annet sted.
Du kan måle spenningen på batteriet med et voltmeter. Pass på å unngå kortslutning! Bruk gjerne en spiss probe på en pol av selve strømkontakten (den røde) og en annen pol på balansepluggen (den hvite). Da har du mulighet til å måle både en celle og hele pakken. Ikke gjør dette hvis du ikke er sikker på at du kan unngå kortslutning!
Jeg vil tro du kan få de motorene billigere enn 250,-. Ny twister kan du nok også få langt under 2000,-. Men det er jo ofte fristende med noe nytt da
Har en sånn der den begynte å bli umulig å trimme på samme måten etter noen måneder. Bytta motorer, men det hjalp null. Er sannsynligvis de berømte dårlige 4-1-boksene som tar hvelden i mange tilfeller.
Søpla er stedet, så kjøpe en ny lekesak. Stor sjanse for at du kaster bort penger på motorbytte du også, bare for å finne ut at du må handle enda mer for å prøve å få det til å virke...
Eller: jeg tror sjansen er større for at det er boksen som er død og ikke motorene.
Det er lettere å sjekke enn det antydes. Bytt bare plass på motorene, om det da snurrer andre veien så er det motoren...
Har du prøvd? Jeg tenkte at det ikke var så lett ettersom det er forskjellige motorer. De har forskjellige delenummer, så de kunne være laget for å gå hver sin vei. Men det kan jo hende eneste forskjell er plasseringen av pinionen. Den kan sikkert flyttes.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment