Unconfigured Ad

Collapse

Antenne ledning

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vegabond
    • Jun 2006
    • 1921

Antenne ledning

Noen har fortalt meg at hvis man lodder/klipper og endrer lengden på antenne ledningen.. så blir Hertzen feil? noen som kan gi meg et bra og kurrant (Sant) svar på dette?

Tror det er mange som lurer på det.

Mvh Robert.
    ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
    ~Min Cnc byggetråd #2~
    ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~
  • Torstein
    • Nov 2005
    • 344

Endrer du lengden på mottakerantennen blir den mindre effektiv. Det betyr at maksimal rekkevidde blir mindre.

Det betyr også at muligheten for å få inn uønskede sendere reduseres. Dette kan være spesielt interessant i tettbygde strøk hvor det kan tenkes at noen benytter din kanal innenfor normal dekningsradius med full antennelengde.

For noen kan det være interessant å redusere antennelengden for å beholde en skalalikhet, samtidig som følsomheten til modellen fremdeles er "god nok".

Torstein

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

Lengdem på antennen er avstemt etter bølgelengden på den frekvensen du sender på. T=1/f T=tiden til en bølgelengde f=frekvens. så kan du regne ut bølgelengden hvis du vet hastigheten(huker ikke tallet i hodet ops ) men det gjør at en antenne for 40mhz er kortere en en for 35mhz
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• RS
        • Dec 2004
        • 312

Hei
        Jeg fant dette på f3j.com. Tror det er skrevet av Jo Grini.

Antenna length:
        Antenna length is important for our receivers.
        Common knowledge have been that it needs to be exactly as delivered by manufacturer. This is in many ways wrong. Best antenna length at 35mHz is around 9m long. Since this is impossible in a model airplane the receiver is electronically changed so that shorter antennas can be used. Normally the antenna of a typical receiver on 35mHz is 80-90cm long and a bit shorter for 40mHz.
        Lengthening the antenna by 30-100cm is no problem and only increases reception quality.
        There are a few length that one should avoid because of the wavelength we are using. 100-110cm and 200-220cm antenna length is not good length. Other length is no problem.
        Since most of our antenna length is inside the carbon housing of the fuse we always lengthen the antenna that is outside the fuse.

Håper det kan være til hjelp.

Mvh
        RS
        Ronny Sundbye
        Young man, was that a landing or were you shot down?

Comment

• Olavjoergensen
          • Jun 2005
          • 2208

Hei

Som Jo grini har skrevet på f3j sidene så forlenges ofte antenne ledningene i seilflykropper for å komme ut bakerst og i tillegg så skal det henge en god lengde utenfor flyet. Jeg har selv gjort dette mange ganger og har aldri hatt noe problem med det. Har da brukt Graupner mc-24 og Graupner smc19ds mottaker med SPCM modulasjon.

Mvh OJ
          Olav Jørgensen
          Low & fast

Comment

• Vegabond
            • Jun 2006
            • 1921

Hmm.. var mye rare svar... hehe.. men kan ikke noen som har en rcd3500 hitec qpcm motaker.. måle hvor lang antenna må være.. ? hva vis jeg river den av ved et krasj.. kan jeg da lodde på en ny bare lengden er lik den samme?
            ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
            ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
            ~Min Cnc byggetråd #2~
            ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• strutings
              • Oct 2006
              • 442

Det er bare å lodde i vei Robert! Er vel en fordel å bruke noenlunde samme dimensjon på ledning, men dette har ingen betydning for rekkevidde etc.
              -=-Trondheim Mfk-=-
              * Raptor 50 Titan (SE)
              * T-Rex 450SE
              * E-Sky CP2 (Solgt)
              * Vortex
              * E-Starter
              * Slow Stick
              * Spektrum DX7

No helicopters were harmed in the creation of this post

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

ikke noe problem å bytte antenne ledning.. bare få den like lang som den gamle. Står ellers en del i denne tråden http://www.modellflynytt.no/showthre...lengde+antenne
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• Minibønna
                  *****istrator
                  • Oct 2005
                  • 390

Noen som kan fortelle meg orginal antennelengde på 5014DPS?
                  Det er da altså snakk om den nye 3G mott til Futaba.
                  Tor Henrik Hernes

Comment

• lipo
                    • Aug 2006
                    • 491

Originally posted by Vegabond
                    Hmm.. var mye rare svar... hehe.. men kan ikke noen som har en rcd3500 hitec qpcm motaker.. måle hvor lang antenna må være.. ? hva vis jeg river den av ved et krasj.. kan jeg da lodde på en ny bare lengden er lik den samme?
                    Desverre kan jeg ikke svare deg eksakt, men oddsene taler for at du (eller noen andre) kan måle antennelengden på en hvilken som helst Hitec 35MHz mottaker og regne med at det også er riktig for din modell. I alle fall har Hitec samme lengde på antennen for mottakere i hvert av båndene 27MHz, 72MHz og 75MHz.

Det er ok å sette på en ny antenne av samme lengde.

Comment

• lipo
                      • Aug 2006
                      • 491

Generelt om antennelengder for RC-mottakere

Mottakerantenner for RC lages som kvartbølgeantenner. En kvart bølgelengde på 35MHz er mer enn to meter. Det er for langt til å være praktiskt for de fleste modeller. Mottakeren leveres derfor med en kortere antenne og har innebygget litt induktans for at antennen allikevel skal være sånn noenlunde i resonans. Bruker man en antenne som er vesentlig kortere eller lengre vil den være i resonans på en annen frekvens enn den ønskede.

Fordi det er flere forhold som påvirker resonansfrekvensen enn det produsenten har kontroll over (bøy på antenna, ledende objekter i modellen m.m.) så lages mottakeren med en såkallt "løs kobling" (ikke å forveksle med dårlig kontakt) til antennen. En løs kobling gjør at eksakt resonansfrekvens blir mindre kritisk men har andre ulemper som vi aksepterer. Dette er en medvirkende årsak til at de fleste vil oppleve fortsatt akseptabel rekkevidde etter at antennen ble kuttet.

For mottakereantenner (i motsetning til senderantenner) så gjelder at fysisk utstrekning har betydning for signalstyrken. Lengre antenner fanger inn mer signal enn korte. Men bruk ikke det som påskudd for å bruke lengre antenne enn mottakeren ble levert med. Har du kompetanse til det kan du selvsagt endre på induktansen i inngangstrinnet for å få det til å passe med antennelengden du ønsker.

Tykkelse på antennen har noe å si for resonansfrekvensen, men så lenge vi holder oss til tynne ledninger er små forskjeller neglisjerbare for vårt formål.

Jeg forstår ikke hvilket resonnement som ligger bak når 9 meter oppgis som beste lengde for 35MHz. Det ville bli en helbølgeantenne, med betydelige ulemper for vårt formål (direktivitet, høy fødeimpedans, høy selektivitet, uhånterlig størrelse). Hvis noen har en forklaring er jeg lutter øre (eller øye elns).

Comment

Working...