Unconfigured Ad

Collapse

Fallskjerm, noen som har erfaring med små fjernstyrte?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wavesearcher
    • Dec 2006
    • 85

Fallskjerm, noen som har erfaring med små fjernstyrte?

Godt nytt år også
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Har en sånn paraglider/paracopter sak om det er det du tenker på.
    Ikke så enkel som reklamen sier. Litt ubrukelig om vinteren for skjermen blir så stiv at den ikke folder seg ut som den skal og har dermed ikke nok løft.
    Ikke verdt pengene så langt...

Comment

• Wavesearcher
      • Dec 2006
      • 85

nei, jeg skal skal montere fallskjerm på et vanlig rc heli... lurer bare på om de funker

Comment

• tema95
        • Aug 2002
        • 977

Originally posted by Wavesearcher
        nei, jeg skal skal montere fallskjerm på et vanlig rc heli... lurer bare på om de funker
        Du kan ta kontakt med Gunnar Rokseth. Send meg en PM så skal du få e-post adressen hans.
        Gunnar har en fjernstyrt fallskjermhopper som han demonstrerte bl.a. på Øvrevoll i 2003 og 2004.
        Mvh Terje Martinsen
        leder Modellflyseksjonen/NLF
        www.modellfly.info

Comment

• Joakim
          • Mar 2004
          • 20

R/C fallskjermhopper

Hei
          Jeg har en IHL-junior r/c fallskjermhopper. Bestilt fra tyskland.
          http://www.freescale.de/html/ihl-junior.html for mer info (ikke produsentens egen side).

Den fungerer greit. Kan styre høyre/venstre og bremse. Klarer fritt fall og løser ut skjermen først når den ene armen beveges nedover. IHL-Junior er så liten og lett at den enkelt kan brukes på mindre elektrofly. Minuset er at hopperen liker seg best i vindstille eller lite vind.

Da jeg bestilte var hopperen utsolgt, så jeg fikk et slags byggesett basert på reservedeler til redusert pris. Kostet ca 99 euro. Bestilte rett fra produsenten.

Andre alternativer er hopperne fra http://www.rcskydiving.com/
          Det finnes en del forskjellige fabrikater. Også noen tyske som skal være veldig bra, men prisen er i høyeste laget.

Comment

• lipo
            • Aug 2006
            • 491

Jeg har desverre ingen erfaring med RC-fallskjerm. Men jeg har masser av erfaring med de man henger under og styrer selv

Er tanken at helikopteret skal komme ned i fallskjerm, eller skal du slippe noe fra helikopteret?

I det første tilfellet har du en utfordring når det gjelder å hindre at linene henger seg opp i noe. I det andre tilfellet må du passe på at det du slipper har et lite fritt fall før fallskjermen åpnes slik at luftstrømmen under helikopteret ikke lager kluss for åpningen.

Dette høres litt spennende ut. Forteller du hvordan det går?

Comment

• Wavesearcher
              • Dec 2006
              • 85

Hei.
              Takk for alle svarene! Er fallskjerm til selve helikopteret jeg tenkte på. Lurer på hva som skjer med et heli om man brå stopper rotorene? noen som har noen tanker?

Klarte min første baklengs loop i realflight idag Må si jeg elsker det programmet selv om det går hard utover mitt sosiale liv

Comment

• Lorents
                • Mar 2006
                • 348

Sosialt liv??? Hva er det
                Hvor er lipoen din a?

www.airheads.no
                www.bmk-rc.com/

Comment

• Wavesearcher
                  • Dec 2006
                  • 85

Håper jeg ikke kommer så lang at jeg glemmer det

Comment

• lipo
                    • Aug 2006
                    • 491

Hei.
                    Takk for alle svarene! Er fallskjerm til selve helikopteret jeg tenkte på. Lurer på hva som skjer med et heli om man brå stopper rotorene? noen som har noen tanker?
                    1) Du mister kontrollen på det.
                    2) Det begynner å falle mot bakken, initielt med en akselrasjon på 9,8m/s/s. Etter en stund vil nok helikopteret orientere seg med halen opp hvis du har effektive finner.
                    3) Hvis du stopper rotorene fort nok bøyer du flybaren

For å legge til rette for korrekt åpning av en fallskjerm gjør man:
                    A) Sørge for å falle stabilt
                    B) Se til at fallskjermen og linene kommer ut i motsatt retning av fartsretningen.

A) passer dårlig med 1). Her har du en utfordring. Du kan vente med å utløse skjermen til helikopteret (formodentlig) stabiliserer seg selv. Men da trenger du mye høyde.

Comment

• NiteEye
                      • Dec 2006
                      • 20

Hei.

Klarte min første baklengs loop i realflight idag Må si jeg elsker det programmet selv om det går hard utover mitt sosiale liv
                      En servo som styrer en rotorbrems? Og en servo til for å løse ut en fallskjerm? Evt bruke litt pyroteknikk for å blåse opp skjermen på kortere tid (før vertikalhastighet er stor nok til å dra opp skjermen, som kan ta noen verdifulle høydemeter), og muligens mer kontrollert. For en relativt myk landing på bena må festet til fallskjermen plasseres nært rotorhodet, som kan bli vanskelig. Sånn umiddelbart kan gyroplattormen virke som et godt alternativ.

Comment

• Wavesearcher
                        • Dec 2006
                        • 85

Det kan gaa, vi faar se. Noen som har en link til en video hvor rotoren laaser seg?

Comment

• lipo
                          • Aug 2006
                          • 491

Noen ESCer har innebygget bremsefunksjon (som man vanligvis ikke bruker for helikopter). Du kan ønske å bremse slik at rotorbladene stopper i en forhåndsbestemt possisjon.

Skal du lande stabilt på bena trenger du fire festepunkter for linene rundt rotorhodet. Muligens kan du greie deg med to punkter plassert optimalt i forhold til tyngdepunktet etter at fallskjermen er utløst.

Minimum for å styre og ha mulighet for flare i landingen er to festepunkter med hver sin servo.

Comment

• Lorents
                            • Mar 2006
                            • 348

Tror ikke det er realistisk å stoppe rotoren, for så å løse ut skjermen. Da må man installere en veldig kraftig brems på hovedakselen siden helikoptere har et enveislager som kobler fra motoren. Når du bremser rotoren på et litt større helikopter for hånd så merker du at det er mye energi i disken som skal stoppes.

Kanskje ville det teoretisk være mulig å ha et sprenglegme som kutter hovedakselen slik at disken flyr av gårde og deretter løser man ut skjermen. Ulempen er at fallskjermer trenger litt fallhastighet for å løse seg ut.

Tror faktisk det aller enkleste du kan gjøre er å lære autorotasjon eller installere en eller annen autopilot som kan ta over hvis du brainlocker
                            Last edited by Lorents; 15-01-07, 15:07.
                            Hvor er lipoen din a?

www.airheads.no
                            www.bmk-rc.com/

Comment

• Propepperell
                              • Jun 2005
                              • 1093

Originally posted by Lorents
                              Sosialt liv??? Hva er det
                              Er ikke sikker, men tror det var det jeg hadde før jeg begynnte med RC-fly.

Peter
                              Peter Rahm
                              Siggerud
                              Cirrus RCFK

Comment

Working...