Unconfigured Ad

Collapse

Lipo med maks 21A ut med 35A regulator

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • retlaw
    • Jan 2007
    • 896

Lipo med maks 21A ut med 35A regulator

Kjøpt meg to stk Lipo på 1800mah 12C ment som ekstra battereier. Altså maks ut er 21.6 A. Disse var ment på min trex 450se med 35A reg. Tenkte at den ville oppføre seg mer rolig. Energiloven sier jo at startkraften er 5 - 8 ganger større en normal verdi. Og 450x tror jeg kommer med en 25A reg. Men har nå blitt advart på å bruke disse på min helli da de vil bli ødelagt. Kan dette stemme.. Bør jeg heller selge de nå som de nye og kjøpe noen andre som klarer 35A.

Trenger råd fra dem som kan dette

Walter
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no
  • lipo
    • Aug 2006
    • 491

Psyko-lefse sier "Du BØR ha batterier som tåler i hvert fall rundt 30A". Det er nok basert på generell bruk hvor 3D inngår. Til hovring med moderat rotorhastighet er det klart strømforbruket er lavere. Jeg har ikke funnet noen enkel måte å måle på så jeg kan ikke kvantifisere bedre enn det.

Skal du kjøre i idle-up og/eller governor-modus må du regne med kort levetid på disse.

Jeg er ikke sikker på hvilken energilov du sikter til, men du kan moderere strømforbruket i starten på flere måter:
    - Sette ESCen i helikoptermodus. Da starter den langsomt opp
    - Velge svakeste throttlerespons-setting
    - Gi gass langsomt når du starter opp
    - Bruke lette blader

Hvis du ikke har begynt å lade eller bruke dem ennå så finn produsentens innkjøringsanbefalinger og følg dem. Det kan hjelpe på egenskapene når du presser batteriene såpass som du tross alt blir nødt til å gjøre.

Selv er jeg fortsatt på hovrestadiet så jeg ville brukt dem etter forskriftsmessig innkjøring. Ikke forvent god pris for dem om du skulle velge å selge. Batterier er noe i alle fall jeg er veldig skeptisk til å kjøpe annenhånds.

Comment

• arvid
      • Nov 2006
      • 1547

hei. ett sånn 12 c batteri. Kunne det passe meg? Flyr lette små elfly, alt på 3 celler. Flystil: kose/søndagsflyging med en roll eller to og en loop og litt sånn. Altså... ingen råtass kjøring her.Kunne kanskje trenge ett par sånne batterier jeg da. Men har hørt at man bør minst ha 20 c batteri. Men etter det jeg skjønner så har vel det litt med flystil og uttak av strøm og gjøre. Med en wingo på flottører og 3 c 2200 pakke flyr jeg innpå tre kvarter.
      Arvid.

Comment

• lipo
        • Aug 2006
        • 491

Originally posted by arvid
        hei. ett sånn 12 c batteri. Kunne det passe meg? Flyr lette små elfly, alt på 3 celler. Flystil: kose/søndagsflyging med en roll eller to og en loop og litt sånn. Altså... ingen råtass kjøring her.Kunne kanskje trenge ett par sånne batterier jeg da. Men har hørt at man bør minst ha 20 c batteri. Men etter det jeg skjønner så har vel det litt med flystil og uttak av strøm og gjøre. Med en wingo på flottører og 3 c 2200 pakke flyr jeg innpå tre kvarter.
        Arvid.
        Hvis dine beregninger eller kvalifiserte råd sier at 20C er passe så bør du med et 12C batteri og samme kapasitet holde deg godt unna full throttle. Hvor mye gasspådrag har du for en loop?

Du sier ikke hva slag kapasitet det er på 12C batteriet ditt. Det er helt avgjørende. Det er strømstyrken du skal være opptatt av. 12C på et stort batteri kan være like mye som 20C på et mindre.

Hvis jeg noen gang limer sammen Wingoen min igjen så skal jeg vurdere å prøve lipo i den.

Comment

• arvid
          • Nov 2006
          • 1547

hei lipo. Batteriet jeg sikter til er 11,1 volt 2200ma og 20 c. Thunder power heter det.Bruker det også litt i en Zaap. I zaapen blir det noen ganger bitte litt varmt, men aldri i flya mine. Bruker b.løs motor i wingo. Har vel full gass ca 4 sek. for en loop. På toppen er gassen nesten av, og for krusing rundt går det litt over tomgang. Det er til denne type flyging man kanskje ikke nødvendigvis må bruke det dyreste? Bruker dette batteriet (har fler av samme type.) og så i en easy glider, og skal bruke det i storch,n.
          hilsen arvid.

Comment

• lipo
            • Aug 2006
            • 491

Originally posted by arvid
            Det er til denne type flyging man kanskje ikke nødvendigvis må bruke det dyreste?
            Enig i det.

Noe annet er det når du merker at batteriet blir varmt. Da skal du kanskje ikke bruker noe snauere.

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

Jeg har 6 stk 1800/12C batterier som jeg har knekt ved å bruke dem i mine Rexer med hhv 400 og 420 motorene som drar mindre strøm enn 430n.
              Du kan hovre og fly FF med dem men skaff en lipoalarm slik at du ikke kjører dem for langt ned i spenning.

Comment

• arvid
                • Nov 2006
                • 1547

lippo alarm høres fornuftig ut. Jeg innbiller meg vel også at heli trekker masse mer strøm enn mine flyvende rariteter. Har fått en slags innebygd alarm i kroppen, som forteller meg når jeg bør lande. Den har ikke svikta meg enda, men har cut off på esc. Men de har enda ikke trått i funksjon. Har bestandig masse amp. igjen etter flyturen.
                hilsen arvid.

Comment

• retlaw
                  • Jan 2007
                  • 896

Betyr det med andre ord at Lipo batteriene ikke blir ødelagt om jeg stopper før volten synker betraktelig?
                  Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

Lipoer varer lenge om du
                    - ikke lader dem ut hardere enn du skal ihht spesifikasjonen, da blir de for varme og tar skade.
                    - ikke lader dem ut for mye. Absolutt grense sies å være 3 volt per cell (dvs 9 volt for et TRex batteri) Et minimum på 3.2-3.3 volt eller mer gir større sjans for at de skal klare mange turer.
                    - ikke lader dem opp til mer enn 4.2 volt per celle.

Grunnen til å ha litt margin til minimum er også at man da har mindre risk for at f.eks. en av cellene i pakken detter under 3 volt. Ubalanse er ikke helt uvanlig og vanligere når pakkene eldes.
                    Balanserer bruker jeg primært for at dritten ikke skal ta fyr og sekundært for at ingen av cellene skal få mer enn 4.2 volt.

Comment

Working...