Unconfigured Ad

Collapse

skrueproblem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mathias
    • Feb 2007
    • 1122

skrueproblem

Hei!

Har et Walkera 22e V2 som jeg holder på å skifte aksling på. Men det er en umbrakoskrue som sitter noe så inn i granskauen hardt igjen. Har prøvd å varme opp en umbrakonøkkel på en annen skrue som satt hardt igjen og det hjalp. På denne skruen har jeg også forsøkt det, men uten hell, har også forsøkt å klippe av en ende på umbrakonøkkelen slik at jeg får en fersk ende, men uten hell det også. Hva må jeg gjøre?

Alle svar mottas med stor takk!

Mvh Mathias.
    Last edited by Mathias; 12-02-07, 12:28.
    Mathias
    Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8
  • Lorents
    • Mar 2006
    • 348

Hvis du har en loddebolt med spiss tupp kan du prøve å varme opp skruen med spissen på den (hvis du kommer til da). Hvis skruen står i plast er det kanskje ikke så lurt, .

Ellers er det bare å anbefale å kjøpe et sett med bra umbrakotrekkere - de IKEA variantene bare ødelegger skruene
    Hvor er lipoen din a?

www.airheads.no
    www.bmk-rc.com/

Comment

• Mathias
      • Feb 2007
      • 1122

Det gikk ikke, dessuten glir bare umbrakonøklen, skruen er helt slitt ut etter all skruingen. Eneste jeg kommer på er å ødelegge skruen og sette inn en ny, hvordan jeg får til det, det vet jeg ikke. Det er vel ingen som har noen tips igjen? Hvilke umbrakojern anbefaler dere? Hva med disse:

http://www.brapris.no/index.php?main...roducts_id=445 eller disse:

Trenger skikkelig verktøy uansett siden jeg ganske sikkert kommer til å gå til innkjøp av T-rex 450SE eller Thunder Tiger Mini Titan.

Mvh Mathias.
      Mathias

Comment

• Rune
        • Feb 2003
        • 38

Det er vel litt sent nå men Biltemas umbrako nøkler 10-997 er geniale de de ørlite større en de andre og holderen kan brukes til håndtak. Hvis du varmer opp skruen utvider du den og bare forsterker problemet

Rune

Comment

• Mathias
          • Feb 2007
          • 1122

Ingen som har forslag til hvordan jeg kan ødelegge den da? Hehe.
          Mathias

Comment

• kjella
            • Feb 2007
            • 1030

Originally posted by Mathias
            Hei!

Har et Walkera 22e V2 som jeg holder på å skifte aksling på. Men det er en umbrakoskrue som sitter noe så inn i granskauen hardt igjen. Har prøvd å varme opp en umbrakonøkkel på en annen skrue som satt hardt igjen og det hjalp. På denne skruen har jeg også forsøkt det, men uten hell, har også forsøkt å klippe av en ende på umbrakonøkkelen slik at jeg får en fersk ende, men uten hell det også. Hva må jeg gjøre?

Alle svar mottas med stor takk!

Mvh Mathias.
            kommer du til med en låsetang ville jeg prøvd det
            TREX 700N FBL beast X,reactor x,
            TREX 700N FBL beast X ,reactor x
            TREX 600N FBL 3G align.
            jr11x:--))

http://sokndal-modellfly.com/

Comment

• arvid
              • Nov 2006
              • 1547

kommer du til med dremel kutteskive kan du skjære ett spor til en vanlig skrutrekker? men jeg vet ikke hvor god plass du har der.
              arvid.

Comment

• tailbait
                • Aug 2006
                • 117

Viss du kommer til kan du bore den opp med skruens gjenge bor dimmen finner du i gjenge tabellen for så renske opp gjengene med en bunntapp (en gjenge tapp med skjær helt ut til enden) en bunntapp er den letteste å treffe gjengene med og få rensket ut restene etter skruen
                A good friend will bail you out of jail... A true friend will be sitting by your side saying, Sorry ....We fucked up!

Comment

• Mathias
                  • Feb 2007
                  • 1122

Bare så dere er klar over det, så er det som sagt en umbrakoskrue, en bitte, bitte liten.
                  Mathias

Comment

• martin_hjelseth
                    • Oct 2006
                    • 29

umbraco skrue

Det er ofte vanskelig å borre ut umbraco skruer. Hvis det er en ekte umbraco skrue har den en strekkfasthet på 87 Newton pr. mm2 til forskjeld til konstruksjons stål som bare er 37 Newton pr, mm2. Med andre ord skruen er jævlig hard.
                    Det finnes spessielle ekstraktorer for umbraco skruer men dette er sikkert en liten dimensjon, og da er det er kansje ytligere vanskelig å få tak i.
                    Det er klart en fordel å varme skruen. Eventuel loctite brennes vekk, samt at skruen utvides for så å krympe igjen når den blir kald.
                    Jeg har inntrykk at det liksom gjør at skruen får rugget på seg.
                    Det er ofte ikke noe lett problem du har for deg.
                    Lykke til.

Martin

Comment

• Lorents
                      • Mar 2006
                      • 348

Hvis du varmer opp skruen utvider du den og bare forsterker problemet
                      Det er sant, men varmen myker vist opp locktiten. Det er vel drill&dremel som gjelder her nå
                      Hvor er lipoen din a?

www.airheads.no
                      www.bmk-rc.com/

Comment

• arvid
                        • Nov 2006
                        • 1547

bittelien ja. du må jo komme til på hodet på den på en eller annen måte. Fjerne godset (plastikk, visst det er det). skulle da være mulig og lage ett spor til skrutrekker, eller bruke en avbiter eller noe for og få tak. Legg inn ett bilde! lettere og uttale seg da.
                        arvid

Comment

• bad scientist
                          • Oct 2006
                          • 1506

hva med å dyppe umbrakoen i epoxy, sette den på plass, la det herde skikkelig, og så se om det går an å vri den ut?
                          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

Comment

• flarssen
                            • Jan 2005
                            • 1842

Prøv å beskrive hvor skruen sitter, og i hva, så er det lettere å få fornuftige forslag. Siden det er snakk om å skifte aksling regner jeg med at det er snakk om en set skrue som sitter i en låsering (collar). Da hjelper det hverken med tang eller dremel. Hvis jeg gjetter rett er det bare å bore ut skruen. Fordelen med umbrako er at den allerede har en fordypning slik at det er lettere å bore midt i skruen.
                            Fred Larssen

Comment

• speikey
                              • Jan 2006
                              • 38

Opvarmning af metal.

Det med at varme en skrue som sidder fast virker som regel fint. Man skal bare huske dette når man opvarmer metal. Metallet som opvarmes utvider sig som tidligere nævnt i denne tråd, MEN når det køles af igen krymper det en anelse mere end det var oprindeligt. Altså, har man en bolt som sidder fast, kan man varme det gods som bolten er skruet i. Da skal bolten helst løsnes når godset er varmt, når godset omkring bolten køles af trækker det sig sammen enda hårdere omkring bolten. Varmer du bolten op, er det lurt at vente med at løsne den til bolten er kølet af igen, da denne har trukket sig sammen en anelse mere end den var i utgangs punktet. Men vi taler om skikelig varme her, ikke noget lunken greie for at få en effekt med at løsne ting.
                              MVH Speikey

Comment

Working...