Unconfigured Ad

Collapse

Vibrasjon i stratus med 91 sz...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heliman
    • Mar 2006
    • 1254

Vibrasjon i stratus med 91 sz...

Nå har jeg tatt knekken på en futaba 9256 og en hs6965 antageligvis pga vibrasjoner i helikopteret.
    Jeg har sjekket om det er kast i viften med måleklokke, og finner at den er 0.05mm ut av senter men får den ikke bedre...
    Når det står på tomgang så vibrerer det så mye at tuppen på halerotorbladene vibrerer ca 5-6 mm fra side til side.
    Er dette normalt med sz motoren? Har lest litt på RR om at sz motoren vibrerer en del mer enn de andre 91 motorene....
    Mvh
    Bjørn Tore Espevik

Team Visa...
  • Tom Erik
    • Feb 2004
    • 1601

Hei, jeg har samme motor og helikopter som deg og har også opplevd problemer med vibrasjoner i form av at understellsboltene har gått av. SZ-motorene vibrerer noe mer enn de tidligere 91-motorene fra OS. Det har vært problem med at veiva er litt skjeiv og i tillegg så vibrerer motoren mer grunnet avbalanseringen av veiva som er tilpasset ett høyere turtall enn tidligere motorer. Og dette passer dårlig med kombinasjonen av det relativt tvilsomt konstruerte motorfeste som er på Stratus`n og det faktum at servoene er montert rett i den stive ramma. Her går vibrasjonene rett fra motor og inn til servoer uten større hindringer. Derfor er det viktig å være nøye med avbalansering. 0.05mm på vifta høres mye ut, jeg har 0.02mm på min egen Stratus og selv da opplever jeg at understells-boltene ryker innimellom. Nå har jeg byttet de originale 3mm ut med 4mm bolter og det ser ut til å holde. Les mer her.

Til tross for litt kritikk av både motor og helikopter så er ytelsene på denne Stratus/OS- pakka helt i toppskiktet! Lav vekt, bra rotorhode og en motor som aldri blir sliten er oppskriften på mye moro og rock`n & roll
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

Comment

Working...