Unconfigured Ad

Collapse

valg av governor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • royalevo
    • Oct 2004
    • 177

valg av governor

Har siden 2003 brukt Futaba GV1 sin turtallsreg, og har vært fornøyd med denne,. Bortsett fra at en må bore hull i viften for å få plass til magneter, for deretter å avbalansere viften.

Kunne tenke meg en sak som har optisk sensor. Men det er kommet så mye snask på markedet, er det noen som har efaringer og anbefalinger å komme med? Den må også kunne brukes med en rask digitalservo.feks 9255.

Nevner opp noen merker jeg har lest litt om, men vet ikke hva en ska ta i betrakting for å velge den riktige. Kom gjerne med noen for eller i mot argumenter for hva som passer best.
    -Rev Max,
    -Trottle Jokey Pro.
    -RL20
    -Revlock
    ------------------

PA Bad Boy med ASP46
    H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
    E-Flite Taylorcraft
    T-rex 450Sport
    Cessna Cardinal on floates (EPP)
  • Whz
    • Nov 2005
    • 190

Hei Geir!
    Ikke brukt optisk sensor på noen av mine modeller, men har prøvd Futaba GV-1, og har nå RevMax og CY ATG i mine heli, alle med magnet-sensor. Vet at du får tak i optisk sensor til RevMax og GV-1, kjenner ikke til om ATG kan leveres med optisk sensor.

Sett bort fra hvor godt optisk sensor vs. magnet fungerer, er mine subjektive pro/cons på de jeg har erfaring med:

GV-1:
    • + Velprøvd governor
    • + Du har "alle" muligheter for justeringer
    • + Leser rotorturtall direkte ut på displayet
    • + Menystyring, velkjent grensesnitt hvis du er vant med GY601/611
    • - Noe treig throttle-respons
    • - Relativt dyr...

RevMax:
    • + Kjapp!
    • + Enkel - ikkeno dilldall
    • + Rimelig
    • + ...og så er den kjapp.
    • - Du må lese bruksanvisninga(!), ingen menystyring for å sette opp
    • - Ingen display for rotorturtall. Tar du ikke rotorturtallet "på øret, er en Skytach et must.

CY ATG:
    • + Ca like kjapp som RevMax
    • + Enkel, men likevel noe mer funksjonalitet enn RevMax
    • + Rimelig
    • + Har en enkel visning for rotorturtall, basert på LEDs (+/- 50 rpm)
    • - Bruksanvisning et must her også
    • - Ny på markedet - har ingen langtidserfaring med denne

En vesentlig forskjell å merke seg er at GV-1 er en ren governor og tar full kontroll over throttle-servoen når aktiv. RevMax er en limiter, eller turtallsbergenser på godt norsk, og er kun aktiv og reduserer turtallet hvis turtallet er høyere enn ønsket.
    ATG er både governor og limiter (valgmulighet). Jeg har bare prøvd governor-modus og konstatert at det fungerer som normalt, og deretter kjørt i limiter-modus. Med en flat throttlekurve på 100% i idleup på RevMax og ATG, er morrofaktoren merkbart større enn på GV-1.

Skal ikke komme med noen fasit på hva som du bør velge, som du nevner er det mer enn disse tre på markedet. Mange har gode erfaringer med RevMax, og det begynner å bli flere erfaringer med ATG som gjør at disse vil være de to jeg vil anbefale.

Crap. Hvorfor må jeg skrive så langt... hmf.
    -//\_____________
    // Steinar Forshaug
    / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
    www.mikronor.no
    Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

Comment

• Dr.Phil
      • Jul 2004
      • 322

Fint sammendrag, Steinar!

Kan legge til :
      Revlock 10
      + liten og lett. Enkel å montere
      + Trenger ikke tach for å sette opp (vises ved hjelp av LED)
      + Bra bruksanvisning
      - Liker ikke rik motor, og er litt for avhengig av motorjustering (mener jeg)

Revlock 20 skal visstnok komme med både limiter og gov funksjon og har fått mye positiv omtale. Men denne har jeg ingen erfaringer med.

Kjører selv RevMax på mine helier
      Philip
      www.airheads.no
      Hobby24.no

Comment

• royalevo
        • Oct 2004
        • 177

Takker for bra inlegg. Da skal jeg studere de forskjellige variantene, finner nok noe som faller i smak.

Mvh Geir.
        ------------------

PA Bad Boy med ASP46
        H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
        E-Flite Taylorcraft
        T-rex 450Sport
        Cessna Cardinal on floates (EPP)

Comment

• Christen

#5 Unapproved
          Det er mange som bruker 9254/53 som throttleservo til Rew-max`n, og jeg mener å huske at du får optisk sensor som ekstrautstyr til den

Jeg har kun erfaring med Rew-max, og jeg må si det funker bra. Må bare forholde meg til det andre sier, og det er at GV-1 er litt tregere enn Rew-max.

Comment

• Heliman
            • Mar 2006
            • 1254

Jeg bruker tjpro, men om du skal bruke 6volts oppsett så er det ikke alle servoer som liker 6volt......(9253/9254 er vel noen av de)
            Synes tjpro funker helt greit og er enkel å sette opp...
            Du kan uten problem bruke en kjapp analog servo med tjpro, jeg har brukt en gws park hpx midi servo med godt resultat.Mener den skal være på .1sek 60grader.
            Optisk sensor får du vel til alle modelavionics sine regulatorer/limiter mener jeg.
            Mvh
            Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• ehaga
              • Feb 2005
              • 1173

På grunn av at jeg ville ha muligheten til 6V endte jeg på en Futaba 9550 som throttle servo. Fungerer helt utmerket - sålangt.
              - Erik -

------------------------------------------
              Logo 600SX + 6003D
              Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Whz
                • Nov 2005
                • 190

6v

Tips: Hvis du skal kjøre noe høyere enn ca 5,5V (som jeg kjører på min R90 med 9252/9254/9255-servoer og funker greit), kan du bruke en enkel step-down-regulator for governor/throttle-servo, så får du regulert spenningen til 5,3V.
                -//\_____________
                // Steinar Forshaug
                / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
                www.mikronor.no
                Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

Comment

• geirgr
                  • Jan 2007
                  • 417

Er det noen som har prøvd den optiske sensoren til RevMax og Trottle Jockey? Funker det like bra som å bruke magneter? Har tenkt å kjøpe inn en governor/limiter men er litt usikker på hva jeg skal kjøpe inn. Synes GV-1 er litt for stor.

Er det noen som kjenner til RevLok20? Ser den kan brukes som både limiter og governor. Når den brukes som limiter, vil den da virke like bra som RevMax?
                  Last edited by geirgr; 16-03-07, 19:03.
                  Geir G
                  -----------------------------
                  T-Rex 600N Pro VBar
                  Raptor 50 Titan
                  T-Rex 450SE
                  Spektrum DX7
                  -----------------------------

Comment

• kjella
                    • Feb 2007
                    • 1030

Originally posted by geirgr
                    Er det noen som har prøvd den optiske sensoren til RevMax og Trottle Jockey? Funker det like bra som å bruke magneter? Har tenkt å kjøpe inn en governor/limiter men er litt usikker på hva jeg skal kjøpe inn. Synes GV-1 er litt for stor.

Er det noen som kjenner til RevLok20? Ser den kan brukes som både limiter og governor. Når den brukes som limiter, vil den da virke like bra som RevMax?
                    jeg har revlock 20 installert nå er godt fornøyd så langt liten og enkel å sette opp alikavel ,bare jeg som har vært litt treg i huet!!!
                    TREX 700N FBL beast X,reactor x,
                    TREX 700N FBL beast X ,reactor x
                    TREX 600N FBL 3G align.
                    jr11x:--))

http://sokndal-modellfly.com/

Comment

Working...