Unconfigured Ad

Collapse

Hvilke trottelkurve i idel up 1

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kjella
    • Feb 2007
    • 1030

Hvilke trottelkurve i idel up 1

hei kan noen hjelpe meg med oppsett av idel up,slik at ikke heliet tar avsted når jeg svitsjer over,min trottelkurve i normalen er:0-24.5%-44.5%-63%-76.5%-inh-100%,pit kurve er i normal:22.5%-inh-inh-60.5%-inh-inh-100%.Hvordan kan jeg sette opp idel up1 trottelkurve+pitkurve slik at jeg kan fly greit rundt+at ikke heliet tar helt av når jeg svitsjer over?kan noen sette opp noe for meg ,da blir jeg gla!!!!!
    TREX 700N FBL beast X,reactor x,
    TREX 700N FBL beast X ,reactor x
    TREX 600N FBL 3G align.
    jr11x:--))

http://sokndal-modellfly.com/
  • Sondre Aabø
    • Aug 2005
    • 165

Hei

Trottel kurven i IDEL1 kan se slik ut hvis man ikke bruker noen form for motorkontroll (revmax, futaba governor, osv)

100 - 80 - 60 - 80 - 100

Da vil du ha full gass når du er opp ned og full gass når du er rett vei. Du vil også ha et litt høyere turtall enn når du bruker NORM.
    Med Vennligst Hilsen
    Sondre Aabø
    www.aircam.no

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

Kan lønne seg å ha omtrent samme i hover som på normal. slik at det ikke Blir så stor forskjell når du slår over.
      skjønte ikke den pitch curven din helt. sikkert forskjell fra radio til radio. Jeg bruker samme pitch curve i normal og idle up1
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• amundrg
        • Jun 2006
        • 355

Jeg bruker følgene pitch kurver
        Normal og trottel hold -5,5 grader 0 grader + 10 grader
        Idle 1 og 2 -10 grader 0 grader +10 grader
        Kan være en fordel å skrive hvilken radio og helikopter du har Kjella.
        Amund Gårdhammer
        www.ringerikemfk.com

Comment

• kjella
          • Feb 2007
          • 1030

Originally posted by amundrg
          Jeg bruker følgene pitch kurver
          Normal og trottel hold -5,5 grader 0 grader + 10 grader
          Idle 1 og 2 -10 grader 0 grader +10 grader
          Kan være en fordel å skrive hvilken radio og helikopter du har Kjella.
          jeg har en airskipper 50 med os 50hyper og en pcm9x2 sender,hva mener dere med -10 og +10 i pitchkurve stilles ikke dette i %
          TREX 600N FBL 3G align.

Comment

• northwood
            • Nov 2005
            • 588

Originally posted by kjella
            jeg har en airskipper 50 med os 50hyper og en pcm9x2 sender,hva mener dere med -10 og +10 i pitchkurve stilles ikke dette i %

Det stilles i % i radioen, men du bør oppgi pitchkurven i grader (ved hjelp av pitchmeter) til andre, da de %-tallene ikke sier oss mye (varierer fra modell til modell pga. bla. link-lengder osv.)

Med -10/+10 referes det til maks negativ og positiv pitch i kurven (i grader).

Håper dette hjalp litt?

Comment

• Vegabond
              • Jun 2006
              • 1921

Jo.. men når vis du bruker en pitch måler.. som du setter på rotorbladene dine.. så vil du få hvor mange graders vridning det blir. bruker det ikke selv.. men det er kjekt å ha..
              Last edited by Vegabond; 03-03-07, 16:52. Reason: Noen kom i forkjøpet:P
              ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
              ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
              ~Min Cnc byggetråd #2~
              ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• amundrg
                • Jun 2006
                • 355

Du kan se på bildene. Men bruk det kun som et eksempel da det ikke vil bli riktig på ditt helikopter
                Attached Files
                Amund Gårdhammer
                www.ringerikemfk.com

Comment

• elektrodude
                  • Sep 2006
                  • 1342

hei kan noen hjelpe meg med oppsett av idel up,slik at ikke heliet tar avsted når jeg svitsjer over
                  Du kan ta en sikkerhets kontroll etter innstilling for å sikre deg mot dette.Slå på sender og mottaker og skyv trottel stikken til der den står når du er i "normal" hover posisjon(litt over halv vegs?) Så svitsjer du over til idle 1,og da skal ingen mekanikk/ servoer røre seg.
                  Alt som kan fjernstyres.
                  ---------------------------------------------
                  The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                  Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                  Steinar Kvarme.

Comment

• geirgr
                    • Jan 2007
                    • 417

Hei Kjella,

Kan være lurt å ta en titt på denne siden:

Her får du svar på det fleste tingene du lurer på. Meget bra side som tar for seg det meste innenfor helikopter. Forklarer veldig godt hvorfor ting skal være slik de er, og hva som er lurt å tenke på når man skal stille inn ting og tang. Han tar utgangspunkt i Raptor, men det som har med pitch og throttle kurver er likt for nesten alle. Poenget med kurvene i IDLE UP er å få et konstant turtall på rotoren uansett hvor du har throttel/pitch stikka på radioen. Kan være tidkrevende og vanskelig å få til. Derfor er det mange som bruker governor som gjør denne jobben for deg. Men kan være greit å skjønne dette med kurvene godt før man setter inn et slikt hjelpemiddel.
                    Geir G
                    -----------------------------
                    T-Rex 600N Pro VBar
                    Raptor 50 Titan
                    T-Rex 450SE
                    Spektrum DX7
                    -----------------------------

Comment

• kjella
                      • Feb 2007
                      • 1030

Originally posted by geirgr
                      Hei Kjella,

Kan være lurt å ta en titt på denne siden:

Her får du svar på det fleste tingene du lurer på. Meget bra side som tar for seg det meste innenfor helikopter. Forklarer veldig godt hvorfor ting skal være slik de er, og hva som er lurt å tenke på når man skal stille inn ting og tang. Han tar utgangspunkt i Raptor, men det som har med pitch og throttle kurver er likt for nesten alle. Poenget med kurvene i IDLE UP er å få et konstant turtall på rotoren uansett hvor du har throttel/pitch stikka på radioen. Kan være tidkrevende og vanskelig å få til. Derfor er det mange som bruker governor som gjør denne jobben for deg. Men kan være greit å skjønne dette med kurvene godt før man setter inn et slikt hjelpemiddel.
                      takker for alle svar, for lure litt til å prøve meg fram,ta en sikkerhets sjekk slik som det ble nevnt
                      TREX 600N FBL 3G align.

Comment

Working...