Unconfigured Ad

Collapse

Hale slår til høyre

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • burner-duck
    • Feb 2006
    • 54

Hale slår til høyre

Hei
    Prøver å finne ut korfor min raptor 50 slår kraftig ut til høyre når eg gir gass for så og rette seg opp igjen umidelbart slår ut med mellom 45 og 90grader vinkel
    radio er eclipse 7 gyro er 401 m 9253 servo motor er os 50 denne virker egentlig til være litt rik rett under hover kan det være feil motorinst?
    Kjører mrf 15/15 og hoved dyse er ca 1omdr ut og tomg dyse er leanet til ca kl2 i forhold til grunninst.
    Noen gode forslag
    Mvh
    Werner
    Werner Gundersen
    500,600esp,600n,Tamiya scania
    Leverandør av fuel og rc utstyr på Karmøy
    mail wg@haugnett.no mob 98234566
  • Ullteppet
    • Apr 2006
    • 391

Kan være flere grunner til at dette skjer, men jeg holder en knapp på at gyroen ikke er rett innstilt. En litt rufflete innstilt motor burde ikke gi så store utslag.
    Hvis du kan gi litt mere informasjon om oppsettet ditt så er det lettere å gi svar

Skjer dette når du gir gass i hover eller er det i det helikopteret letter fra bakken?
    Står gyroen i HH eller normal modus når dette skjer? ( blinker eller fast lysende diode på gyroen)
    Kontrolerer du gyro gain fra radioen? ( kanal 5 på eclipse)
    Har du satt opp tilstrekkelig utslag på halen ( limit setting på gyroen)?
    T-rex ccpm (den gule) (solgt)
    Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
    Raptor 90se (solgt)
    Extra 300 . (kontainer mat)
    Mini funtana ( Peis varme )
    Protech Cessna 182

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

Nok turtall?

Comment

• burner-duck
        • Feb 2006
        • 54

Heisan har gyro på kanal 5 og står i hh gain er 76% og det skjer altid så lenge eg er i lufta og gir gass den slår ut i hh også har sjekka grunninst og virker ok, har epa på 100% på radio og står på maks utslag på gyro, har sjekka at servo stopper heilt ute på begge retn
        har delay på 00.
        Ser tintin skriver turtall mulig, føler at motor kanskje er rik rett før hover,får liksom ikkje tunet rett der for da blir tomgang altfor tynn
        ser det er ein modifisering av eine dysa på runryder lurer på om eg eventuelt skal prøve denne,er det noen andre så har prøvd det her på forumet????
        mvh
        Werner
        Last edited by burner-duck; 27-03-07, 16:53.
        Werner Gundersen

Comment

• Ullteppet
          • Apr 2006
          • 391

Heisan
          Det virker jo som om oppsettet ditt er helt ok i allefall i mine ører. Har du testet med forskjellig gain instilling på radioen?
          Det virker for meg som om det er for lite gain slik at gyroen ikke er " stram" nok.
          Når det gjelder turtall så tenker jeg på rotorhastigheten, mulig Tintin tenker motorturtall. Vet du turtallet på rotoren?

Du skriver " slår ut" , Er det slik at halen SLÅR UT kjappt eller er det slik at halen liksom ikke henger med når du stiger kraftig.
          Raptor 90se (solgt)
          Protech Cessna 182

Comment

• Tintin
            • Jan 2005
            • 4631

Ja jeg tenker på rotorturtall. Når man gir gass med for lite turtall og dermed i utgangspunktet for mye pitch så kan det bli det for mye moment i forhold til hva halerotoren klarer og den henger ikke med.
            Slår i så fall ut motsatt av rotorretning, dvs moturs, stort sett

Comment

• burner-duck
              • Feb 2006
              • 54

Heisan vett ikkje heilt vilket turtall eg har men har prøvd å endre pitch kurven fra ca 70% topp og nå til90% på toppen og ca 50% v halv gass
              Når halen slår ut så er det så fort eg gjir gass den slår til høgre når står bak heli og den kommer inn igjen nokså fort men vilkne pitch og trotle curver har dere? kanskje eg må prøve å endre disse og igjen!!!
              mvh
              Werner
              Werner Gundersen

Comment

• Ullteppet
                • Apr 2006
                • 391

Heisan!
                Du får mere moment på på halen når du øker pitch. derfor slår halen ut mere når du gir gass.
                Du skriver om pitch i prosent. det får meg til å lure på om du har brukt et Pitch-meter til å stille inn vinklingen på bladene?

Oppsett på radio av kurver avhenger av hvordan link oppsettet dit er slik at det ikke er sikkert fks mine kurver fungerer for deg.
                Når det gjelder Pitch så foreslår jeg at du kan prøve følgende innstillinger i Normal modus:
                Bruk Pitch måler!

Punkt 1 på radioen settes til -2°
                Punkt 2 settes til -2°
                Punkt 3 settes til 0°
                Punkt 4 settes til +4,5°
                Punkt 5 settes til +10°

Dette vil gi hover pitch i punkt 4 sån litt over halv stikke

Hvis du har en OS50Hyper i heliet ditt så er det noen merker på forgassertrommelen som angir ca hvor mye gass det skal være i hover punktet. Altså punkt 4. sjekk i manualen for motoren din så finner du hvilke merker du skal se etter. Da skal punkt 1 være tomgang, punkt 4 hover og punkt 5 kanskje 90% throtel

Håper at kanksje dette hjelper deg litt.

Når det gjelder halens om slår ut, har du forsøkt å endre på gyro gain instillingene på radioen din? er det ingen forskjell når du endrer gain?

Anbefaler deg å få noen erfaren med kjennskap til gyroen til å se på dette
                Raptor 90se (solgt)
                Protech Cessna 182

Comment

• burner-duck
                  • Feb 2006
                  • 54

Hei igjen har kun brukt di anmeringene som er på heliet til å bedømme pitch
                  men eg skal prøve di instillingene du foreslår håper d hjelper
                  Tusen takk for hjelpen så langt
                  mvh
                  Werner
                  Werner Gundersen

Comment

Working...