Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøre tanken tørr!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøre tanken tørr!

    Hei! Tror jeg har lagt til meg en litt stygg uvane :s

    Har en tendens til å øve på autorotasjoner ved å kjøre tanken helt tom slik at motoren stopper av fuelmangel. Blandingen blir da selvsagt svært mager i de siste 5-10 sekundene med flyving, ikke nok til å varme opp motoren (kjører normalt med en SVÆRT rik blanding), men er redd for at motoren mister smøring og kan skjære seg.

    Synspunkter???
    <<Don't you know who I think I am>>

    Hans-O.Bentzen

  • #2
    Du får jo bensin og smøring.. eller så hadde jo motoren stoppet.. men at det blir for lite smøring kan jo kanskje tenkes.

    Sett opp radioen din slik at du kan få autorotasjon ved å switche over en knapp..

    Mvh Robert.
    ~Futaba 10C~


    ~T-Rex 500 v-bar~
    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

    ~Min Cnc byggetråd #1~
    ~Min Cnc byggetråd #2~
    ~Min Cnc byggetråd #3~


    ~Trondheim Modellflyklubb~

    Comment


    • #3
      De "få" omdreiningene motoren får av å gå tørr er jo like "ille" som en kjører tom et fly for bensin, det er ingenting å bry seg om slik sett, om du liker den "supprice" av å gå tom, go ahead!! trenger ikke å tenke på at motoren skjærer seg eller noe ivertfall!
      Stein Arne Kjøraas

      Fly:

      1,6m trainer
      Graupner cherokee 1,6m "Brick"
      Multiplex Gemini
      Seagull Edge 540 2m /w 3w 28i "3d trainer"

      Hitec Aurora 9

      På vei inn:

      Pilot Sbach 29% w/Hacker A60 + + +

      Medlem av innherred modellflyklubb
      www.innherredmodellflyklubb.ning.no

      Comment


      • #4
        Hei!
        Skal ikke være negativ her Kjører selv tanken tom, men det er ved hovring, og når den nærmer seg helt tom setter jeg helien på bakken for så å kjøre av seg den siste nitroen. Gjør det da jeg fikk råd om å ikke kjøre den tom med "belastning", samt at turtallet stiger voldsomt på slutten.Det er en kyndig kar som informerte meg om dette, men skjønner på dere at dette ikke er skadelig!?? Det må vel være bedre og ha en autorotasjon switch, for da kan du jo autorotere for så å ta av igjen osv....

        Gleder vi oss til sommeren......eller
        40 år og "ROOKIE"
        Raptor 50 SE/Hyper 50

        Comment


        • #5
          Hei!! takk for alle svar.
          He he har faktisk satt opp radioen på autoraotasjon. Og bruker den så flittig som mulig. . Av ukjent grunn pleier jeg likevel å ta den siste autorotasjonen (fra en relativt lav høyde 5-10m) ved å kjøre tanken tom. Kan ikke beskrive det synes bare det er morsomt . Gikk bare plutselig opp for meg det kunne være litt usunt for OSen min.

          PS: det er alltid en rett-ned-autorotasjon direkte fra en hover, har ikke lyst til å riskere hverken min eller andres helse ved å "kjøre rundt" til tanken er tom.
          <<Don't you know who I think I am>>

          Hans-O.Bentzen

          Comment


          • #6
            Originally posted by LN-TAL
            Rett ned autorotasjon ifra 5-10 meter ??!? Og det går bra ?

            For å være fullstendig ærlig med deg nå, så tror jeg ingenting på det !
            Hvorfor ikke? Jeg gjør det samme...
            Mvh
            Bjørn Tore Espevik

            Team Visa...

            Comment


            • #7
              Raptor 50 600mm radix 2100rpm
              trex 600 600mm v-blades 2100rpm
              roxxter 55 600mm razorblades 2200rpm
              Mvh
              Bjørn Tore Espevik

              Team Visa...

              Comment


              • #8
                Om noen stiller med et kamera så må de bare filme i vei, selv om jeg ikke vil kalle det for et stunt akkurat

                (Hvorfor er det så mye reklame her? Har dere annonselinker på siden deres?)
                Last edited by Heliman; 10-04-07, 15:42.
                Mvh
                Bjørn Tore Espevik

                Team Visa...

                Comment


                • #9
                  Jeg driver og trener autoer på simmen og nå ble jeg skikkelig undrende.
                  Hvorfor skal det være verre fra lav høyde? Kortere vei ned vil da vel tilsi større fart på bladene ved landing = bedre mulighet til å bremse?

                  Comment


                  • #10
                    Har to ganger hat auto på mitt tz50 begge gangene er ufrivillig pga, motorkutt i hover i 4-5meters høyde. var ikke noe problem å lande det forholdsvis mykt da. dvs ingenting ble ødelagt i hvertfall. Og jeg har aldrig trent på auto verken på sim eller realflight.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Kjenner til hvordan det skal fungere i teorien.

                      Du jobber vel ikke mot noen downwash å snakke om i en auto selv om den går rett ned annet enn når du bruker energien i rotoren til å bremse opp rett over bakken? Og da vil du jo helst ikke ha som mye fart forover uansett.
                      Om du hadde en downwash ellers så må du nødvendigvis ha positiv pitch og da skjønner jeg at autoen går dårlig.

                      Ut i fra jeg har lest så er jeg med på at det er lettere å opprettholde turtall med ff selvom jeg ikke helt ser hvorfor det skal være slik. Teoretisk burde vel et fall vinkelrett på disken gi best kraft til å opprettholde rotasjonen på disken.

                      Fordelen med å ha fart forover burde vel være den ekstra bremsekraften?
                      Hvorfor skal gjennomsynkningen bli større fra lav høyde?
                      Den er da bare et produkt av tyngedekraft og gjenværende løft i rotoren?
                      Jo lavere du er og jo høyere rotorturtall du har ved stopp jo mindre hastighet skal bremses og desto mer energi har man å bremse med eller hva?

                      Det vil selvsagt være et skjæringspunkt der restenergien fra motorkraften er brukt opp der det kun er vindhastigheten gjennom disken som holder den i gang men det punktet burde vel ligge langt over 5-10 meter for disse modellene?

                      Som sagt jeg er blank når det gjelder RL autoer men i RF tester jeg fra alle høyder både med og uten fart og det funker stort sett både rett ned og med fart forover eller bakover. Har til og med kraft nok til å ta invertert auto og flippe den med TRex 600 modellen, så jeg mistenker at alt kanskje ikke stemmer helt med hva en virkelig maskin (ikke modell) klarer.

                      Er bare nysgjerrig og drodler litt her...

                      Comment


                      • #12
                        Hehe, jeg har til og med fått motorkutt i ti meters høyde inverted stillestående, og hadde selv da nok kraft i bladene til å snu raptoren rett vei og lande uten en skramme.
                        Det er imidlertid ganske stor forskjell på autorotasjons egenskapene til forskjellige produsenter der bl.a. radix og sab er blant de beste, men jeg kræsjet nesten nå jeg prøvde det samme (ikke inverted) med ms-composit nattbladene mine.
                        Jeg tror dette nok er et område der forskjellen på modellheli og fullsize ikke er helt sammenlignbart(momentet i rotoren i forhold til vekten på helikopteret er mye større i modellen kansje?)....

                        Forresten så tror jeg ikke at motoren tar skade av å kjøres tørr, sånn bare for å komme tilbake til topic
                        Last edited by Heliman; 10-04-07, 16:52.
                        Mvh
                        Bjørn Tore Espevik

                        Team Visa...

                        Comment


                        • #13
                          Hallo

                          Var ikke meningen som å høres ut som en fisker som "nesten" fikk en fisk på 2 meter.

                          Men det er faktisk ikke så altfor vanskelig å tro. (prøv på simmen).
                          Hovre i ca 10 meters høyde (i RF G3.5 så kan du slå på høydemåler)
                          Kutt motoren og ha så mye negativ pitch som mulig (ja det detter fort ned, det var ikke med god vilje jeg gjorde dette første gangen), rykk stikka opp til max pitch rett før du treffer en ca 3 meter, slik at helikopteret tar et litet hopp før du sakte senker pitchen til null og gradevis oppover igjen. Føl deg frem det er ikke så vanskelig med tilstrekkelig rotorspeed

                          NB: Det er oftere tanken kjøres tom på 5 meter enn 10, men det har skjedd med helt ok resultat (litt hard landing men ikke noe ødelagt)

                          Har forøverig ett raptor 50 V2 med en Os50-hyper og SAB blader.

                          PS: tror det orginale topicen har blitt besvart men det gjør jo ikke noe å fortsette på neste
                          <<Don't you know who I think I am>>

                          Hans-O.Bentzen

                          Comment


                          • #14
                            Filmet en i klubben har om dage som tok en vanlig auto med T-Rex 600 Var da ikke så høyt. Jeg tipper 10 - 15m

                            Error 404 (Not Found)!!1
                            Amund Gårdhammer
                            www.ringerikemfk.com

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by amundrg
                              Filmet en i klubben har om dage som tok en vanlig auto med T-Rex 600 Var da ikke så høyt. Jeg tipper 10 - 15m

                              Error 404 (Not Found)!!1

                              Vil da si at den gikk rett ned,,var ikke fra ff i hvertfall.

                              Joda er enig at realflight er litt dårlig på autorotasjoner, men ikke så dårlig at du ikke kan prøve deg frem sånn grovt sett
                              <<Don't you know who I think I am>>

                              Hans-O.Bentzen

                              Comment

                              Working...
                              X