Unconfigured Ad

Collapse

Revmax problem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • geirgr
    • Jan 2007
    • 417

Revmax problem

Har problem med at throttelservoen jager når jeg ikke belaster helikopteret. Høres nesten ut som om motoren fusker. Hvis jeg deaktiverer Revmax, går motoren som normalt igjen? Bruker AUX kanalen for å sette turtallet på motoren. EPA er satt til 100%. Bruker 65% og 84% på AUX2 til AUX2 mix. 65% git litt over 1600 RPM og 84% gir litt over 1900RPM. Bruker Futaba 9254 på trottelen. Har målt turtallet med at tachometer og det ser ut som om den holder rotor turtallet ganske bra. Har prøvde med forskjellige mixeverdier, men får samme problemet.

Får også høyere rotorhastighet om jeg brukere "hardere" V-kurver på throttelen, selv om EPA verdien på AUX kanalen er den samme? Uten regulatoren skulle jeg ha fått mye høyere hastighet, så kurvene ligger langt over limiten.

Noen som har noen gode råd? Kan prøve å kalibrere den en gang til.
    Geir G
    -----------------------------
    T-Rex 600N Pro VBar
    Raptor 50 Titan
    T-Rex 450SE
    Spektrum DX7
  • amundrg
    • Jun 2006
    • 355

RevMax tar bare å reduserer turtallet vis du kommer over satt verdi.
    du kan prøve å sette en en flat trottel kurve på 100% da styrer revmax turtallet hele tiden.
    Amund Gårdhammer
    www.ringerikemfk.com

Comment

• geirgr
      • Jan 2007
      • 417

Bruker nå:
      100 - 85 - 80 - 85 - 100
      i IDLE2. Med limit på 1600 RPM så skulle man tro at revmaxen skal styre turtallet hele tiden nå også. Uten den hadde jeg sikkert fått over 2000 rpm.
      Geir G
      T-Rex 600N Pro VBar
      Raptor 50 Titan
      T-Rex 450SE
      Spektrum DX7

Comment

• geirgr
        • Jan 2007
        • 417

Originally posted by Jon-Arne
        Når du kalibrerer RevMax, ( og ThrottleJockey ), har du en mulighet til å aktivere superservo mode. Hvis du ser på lampen på RevMax`n når du kalibrerer, ser du at den skifter fra grønn til gul når du drar stikka opp, for så å skifte til grønn igjen når du drar stikka ned. Hvis du avslutter kalibreringen når lampa lyser grønn har du standardservo mode. Hvis du drar stikka helt opp, slik at lampa lyser gult og avslutter kalibreringen mens den lyser gult, da har du aktivert superservomode.
        SIkker på at dette gjelder for RevMax? Står ingenting om dette i brukermanualen, men det står i manualen til ThrottleJockey Pro
        Geir G
        T-Rex 600N Pro VBar
        Raptor 50 Titan
        T-Rex 450SE
        Spektrum DX7

Comment

• amundrg
          • Jun 2006
          • 355

Neste gang du er ute å flyr så prøv å sett alt på 100% så justerer du turtallet med aux2 på Radioen din så blir du ikke lurt av kurven.
          Vær siker på at du ikke har noen andre brytere inne på aux 2 kanalen da det kan gi feil turtall. Det fikk jeg til på min Jr9xII Merket det med å se på monitor bilde av kanalene
          Amund Gårdhammer
          www.ringerikemfk.com

Comment

• geirgr
            • Jan 2007
            • 417

Originally posted by amundrg
            Neste gang du er ute å flyr så prøv å sett alt på 100% så justerer du turtallet med aux2 på Radioen din så blir du ikke lurt av kurven.
            Vær siker på at du ikke har noen andre brytere inne på aux 2 kanalen da det kan gi feil turtall. Det fikk jeg til på min Jr9xII Merket det med å se på monitor bilde av kanalene
            Har selv sjekket monitor bildet, og det ser rett ut. Skal prøve å sette 100% kurver neste gang jeg er ute å flyr hvis problemet fortsatt er der etter rekalibreringen.
            Geir G
            T-Rex 600N Pro VBar
            Raptor 50 Titan
            T-Rex 450SE
            Spektrum DX7

Comment

• geirgr
              • Jan 2007
              • 417

Fant en liten tråd fra Runryder

Reply from Kurt at ModelAvionics:
              --------------------------------------------------------------------------------

Hello Robbie,
              On the RevMax it does not make a difference to use the Super servo mode. It should be run in STD mode.
              Kurt
              --------------------------------------------------------------------------------
              Robbie
              Geir G
              T-Rex 600N Pro VBar
              Raptor 50 Titan
              T-Rex 450SE
              Spektrum DX7

Comment

• geirgr
                • Jan 2007
                • 417

Har brukt raptortechnique sin anbefaling for å sette opp servoen. Kjører EPA på 100% med veldig høy subtrim for å unngå servobinding ved bruk av throttle mixing:

Skulle ikke tro dette skal påvirke regulatoren. Har ca 90 grader på stagene ved 50% pådrag.

Har prøvd å justere litt på motoren også, men uten stort hell. Kan hende jeg må prøve å skru litt lenger.

Skal også prøve å kalibrere regulatoren i SuperServoMode for å se om det gir noen forskjell.
                Geir G
                T-Rex 600N Pro VBar
                Raptor 50 Titan
                T-Rex 450SE
                Spektrum DX7

Comment

• OmegaII
                  • May 2006
                  • 7

Jaging

Har akkurat strevd med samme jaging men ikke funnet utav det, fikk du vekk jaginga geirgr?

Comment

• geirgr
                    • Jan 2007
                    • 417

Har ikke vært flygevær enda her i trøndelagen. Håper jeg får kjørt litt i helga. Har tre ting jeg skal sjekke:
                    1. Rekalibrering av regulatoren i SuperServoMode
                    2. Justering av motoren
                    3. Flat throttle kurve
                    Håper noe av dette vil funke.
                    Geir G
                    T-Rex 600N Pro VBar
                    Raptor 50 Titan
                    T-Rex 450SE
                    Spektrum DX7

Comment

• geirgr
                      • Jan 2007
                      • 417

Rekalibrerte regulatoren i superservomode før jeg gikk ut å fløy i helga. Var nå ikke antydning til jaging i verken 1600 eller 1900 som RPM setpunkt etter rekalibreringen. Prøvde ikke å rekalibrere tilbake til normalmodus, så jeg er ikke 100% sikker på om det er superservomode, temperaturen eller noe annet som gjør at det virker mye bedre nå.

Rart at dette ikke står i manualen hvis det har så innvirkning. Står også flere plasser på runryder at det ikke finnes superservomode på RevMax? Enten så er RevMax veldig sensitiv på motorjustering/temperatur/luftfuktighet eller så funker superservomode for RevMax også.

Reply from Kurt at ModelAvionics:

Hello Robbie,
                      On the RevMax it does not make a difference to use the Super servo mode. It should be run in STD mode.
                      Kurt

Synes også det er rart at ModelAvionics selv sier det ikke er forskjell på modusene og at man bør ha den i STD mode? (Er hentet fra runryder, så det er ikke sikkert innholdet er riktig) Tror jeg må sende dem en mail selv for å høre hvordan dette henger sammens.
                      Geir G
                      T-Rex 600N Pro VBar
                      Raptor 50 Titan
                      T-Rex 450SE
                      Spektrum DX7

Comment

• geirgr
                        • Jan 2007
                        • 417

Svar fra Modelavionics

Spm jeg sendte til Modelavionics:
                        > I had a problem with fast hunting from the throttel servo when I had
                        > little throttle stick (like in hover and slow movments) when revmax was
                        > enabled. I recalibrated the RevMax in superservomode like explaned in the
                        > Throttle Jockey Pro manual, and the problem disappear? But I have been
                        > told from several forums (and from the revmax manual) that there is no
                        > superservomode for revmax, and that I should be calibrated according to
                        > the manual. That means in normalmode for Throttle Jockey. Is there a
                        > superservo mode for RevMax, and could that explain whay my problem
                        > disappeard? Its a lot of confusing about this around forums on the net.
                        >
                        > I use Futaba 9254 on throttle with high trhottle curves. Flying Raptor 50
                        > Titan. Using 1600 and 1900 as speed setpoints.

Svar fra kurt i Modelavionics:
                        There is no superservo mode support in the REVMAX. I think when you
                        recalibrate back to the green led, you will have good luck. Usually if you
                        get hunting that means you need to recalibate.
                        Geir G
                        T-Rex 600N Pro VBar
                        Raptor 50 Titan
                        T-Rex 450SE
                        Spektrum DX7

Comment

Working...