Announcement

Collapse
No announcement yet.

overbelastning på rotorblader

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • overbelastning på rotorblader

    kjører med tre-rotorblader nå, å begynte å tenke på en ting, er det mulig å knekke rotorbladene pga kraftig pitch? er jo store krefter i sving
    trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
    trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
    arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
    PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
    homemade quad med diverse elektronikk.
    noen depronkjerrer.
    futaba10c 2.4ghz.
    radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

  • #2
    Har ikke hørt om det før. Men det du må være oppmerksom på er at de ikke tåler mer enn et gitt antall RPM. Dette står nok i dokumentasjoen som fulgte bladene.

    Eksempelvis på Raptor 50 sine tre-blader er det ca. 1750 RPM.

    Når du begynner å fly litt mer enn hovre øvelser kan det være lurt å sette på glassfiber eller carbon blader. Carbon bladene er i de fleste tilfeller også ferdig balansert.
    - Erik -

    ------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

    Futaba 18MZ

    Comment


    • #3
      har montert gv1 nå å der svirer den rundt på 2000 omd,er det ikke abefalt å ha så masse?
      trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
      trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
      arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
      PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
      homemade quad med diverse elektronikk.
      noen depronkjerrer.
      futaba10c 2.4ghz.
      radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

      Comment


      • #4
        I allefall ikke ThunderTiger sine tre-blader !!
        - Erik -

        ------------------------------------------
        Logo 600SX + 6003D
        Logo 400SE

        Futaba 18MZ

        Comment


        • #5
          Aldri over 1800rpm med treblader. Har sett flere ganger at både betrekning og blystaver løsne pga. for høyt turtall. Stygge saker!
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

          Comment


          • #6
            ein kar eg kjenner sprengte eit par treblader på raptorn på grunn av høgt rpm. skal vere ein video av det på nettet.
            Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
            -T-rex 450 HDE
            -E-sky honey bee fp(pulverisert)
            Status: Skulelei

            Comment


            • #7
              Jeg skjønner godt at en governor kan være en grei måte å forhindre overturtall i enkelte situasjoner som f.eks stallturn, og kansje nettopp med treblader om en flyr de på rundt 17-1750 omdr.
              Mvh
              Bjørn Tore Espevik

              Team Visa...

              Comment


              • #8
                Jeg flyr ikke spes agressivt men lurer på hva slags kurver jeg kan bruke på Titanen for at den ikke skal ruse opp når jeg kommer raskt ned.
                Om jeg synker raskt og kanskje har noen graders negativ pitch når det går som raskest nedover så ruser det ganske godt opp, men jeg ser ikke helt hvordan jeg skal kunne endre thr/pit kurver for å unngå det?

                Har satt det opp omtrent som Raptortechnique anbefaler med noen små etterjusteringer og det funker fint til alt annet enn raske nedstigninger...

                Comment


                • #9
                  Akkurat hvor høy en stallturn er har vel ikke så mye å si og agressiv pitch passer vel heller ikke i en stallturn, men du har ingen belastning på pitch så da kan du få overturtall om ikke kurven på throttle er helt korrekt.
                  En trenger vel heller ikke være spesielt god for å fly en stallturn, det er vel den første øvelsen de fleste prøver seg på etter å ha mestret FF og da mener jeg at governoren er et greit hjelpemiddel
                  Mvh
                  Bjørn Tore Espevik

                  Team Visa...

                  Comment


                  • #10
                    Ok, så det vil si at det ikke hjelper å endre kurver for å unngå dette om jeg forstod det der rett.

                    Comment


                    • #11
                      Ok, ble litt forvirret av den her:
                      Originally posted by LN-TAL
                      at turtallet ikke kan holdes noenlunde konstant med pitch / throttle kurver
                      og trodde jeg hadde misset noe vesentlig rundt kurver nå.

                      Har installert governor nylig, eller rettere sagt limiter i mitt tilfelle siden det er en Rev Max, får se om det hjelper.

                      Comment


                      • #12
                        Mulig jeg ikke får hel frem hva heg mener, men jeg kan prøv en gang til:
                        Jeg mener ikke at man må ha det, heller ikke at man skal bruke det som en erstatning for throttlekurver for det er ganske viktig å lære seg ettersom en da vil få en forståelse av hvilke stikkebevegelser som setter "helikopteret under belastning" og sådan lærer å bruke pitch og cyclic riktig.
                        Stallturn er bare et eksempel på hva en nybegynner gjerne vil prøve på, og da er det ikke så helt sikkert at throttlekurver er helt på plass der de bør være.

                        Jeg bruker selv throttlejockey, men slår den av innimellom for å sjekke at ikke motoren er for mager ettersom dette kan være et problem som blir maskert av governor'en. En limiter vil ikke gjøre dette om en bruker den "riktig" med throttlekurver istedenfor å fly på flat kurve.

                        Men som sagt så mener jeg at en governor kan være et greit hjelpemiddel (selv om man ikke behøver det)
                        Mvh
                        Bjørn Tore Espevik

                        Team Visa...

                        Comment


                        • #13
                          grunnen til at jeg har gv er at den stod på helien da jeg kjøpte, å jeg har ikke bestilt karbonblader enda, å jeg har absolutt ikke lyst å ødelegge motoren eller sprenge bladene som sitter på. å til dere som kommer med småfrekke kommentarer, dere kan bare la være å svare, trodde dette var et forum for å hjelpe hverandre jeg,å til dere som kommer med svar, tusen takk
                          trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                          trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                          arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                          PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                          homemade quad med diverse elektronikk.
                          noen depronkjerrer.
                          futaba10c 2.4ghz.
                          radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                          Comment


                          • #14
                            Du trenger ikke å kjøpe karbon heller, det finnes billigere alternativer som f.eks denne http://www.technoflight.no/shop/prod...roducts_id=879
                            eller denne Siden finnes ikke

                            Dette er bare noen men det finnes sikkert flere i samme prisklasse som er betydelig bedre enn treblader
                            Mvh
                            Bjørn Tore Espevik

                            Team Visa...

                            Comment

                            Working...
                            X