Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ulyd i Raptor 50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Var egentlig i tvil om jeg i det hele tatt skulle bytte, men har forstått det slik av folk som flyr en del at det vil bli mindre vibrasjoner med ei aluvifte.. så derfor ble det så jeg til slutt prøvde.
    Alu-vifte veier mer enn plast og der derfor mye mer kritisk i forhold til avbalansering. En alu-vifte blir frest/dreiet ut av ett stykke aluminium, og det er svært vankslig å få dette helt symmetrisk og avbalansert. En plastvifte er relatift ukritisk til avbalansering pga den lave massen, og har den i tillegg en fornuftig fasong på viftebladene så er den vel så effektiv som en aluvifte. Til Raptor 50 så anser jeg en aluvifte som down-grade, og som er med på å gjøre hverdagen mer komplisert.
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

    Comment


    • #17
      Originally posted by Tom Erik
      Alu-vifte veier mer enn plast og der derfor mye mer kritisk i forhold til avbalansering. En alu-vifte blir frest/dreiet ut av ett stykke aluminium, og det er svært vankslig å få dette helt symmetrisk og avbalansert. En plastvifte er relatift ukritisk til avbalansering pga den lave massen, og har den i tillegg en fornuftig fasong på viftebladene så er den vel så effektiv som en aluvifte. Til Raptor 50 så anser jeg en aluvifte som down-grade, og som er med på å gjøre hverdagen mer komplisert.

      Aluminium er som kjent en av verdens beste materialer til å lede vekk varme, så det er ikke kun blåse/suge effekten som er avgjørende. En aluvifte vil lede vekk varmen fra motoren ved å selv bli oppvarmet, og den store overflaten på alu-viften gjør at viften effektivt leder varmen over til luft.

      Plast derimot leder varme heller dårlig.
      Last edited by Trollet; 01-05-07, 21:22.
      Do not feed the internet troll.

      Comment


      • #18
        Originally posted by Trollet
        Aluminium er som kjent en av verdens beste materialer til å lede vekk varme, så det er ikke kun blåse/suge effekten som er avgjørende. En aluvifte vil lede vekk varmen fra motoren ved å selv bli oppvarmet, og den store overflaten på alu-viften gjør at viften effektivt leder varmen over til luft.

        Plast derimot leder varme heller dårlig.
        Så du mener altså at varmen ledes fra stempeltoppen, gjennom veiva som er av stål og opp i vifta for avkjøling? Du har rett i at aluminium leder varme bedre enn plast, men om du noen gang har kjent på en forbrenningsmotor, så er den varmest i toppen av sylinderen, ikke på enden av veiv-akslingen. Hadde vifta hatt noe som helst betydning som varmetransportør, så hadde den også blitt tilsvarende like varm som motoren,- noe den ikke er. Her tar du feil!
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

        Comment


        • #19


          Nå må du ikke være så vanskelig lille venn (du så så liten ut attmed modellflyet ditt), varmen går vel helst gjennom hele motoren, eller er det kun stempel og veiv som blir varmt på dine motorer

          Du får det til å høres ut som "helt fra toppen til viften" er så kjempelangt. Vi snakker om noen cm her

          Og ja, alu-viften får temperatur
          La oss som et eksempel si at viften tilsvarer 25% av motorens masse. Hvis da viften hadde blitt like varm som motoren så kan man da si at den hadde ledet vekk 25% av varmen fra motoren, men siden det er en vifte! vi snakker om så har den 100 x mer effektiv kjøling enn en motor og vil dermed være kaldere.

          Plast viften blir ikke varm untatt på metallfestet.

          Alt dette blir detaljer, men det er vel detaljer alt er bygd opp av, er det ikke Alt som drar i riktig retning er vel bra.
          Last edited by Trollet; 02-05-07, 07:05.
          Do not feed the internet troll.

          Comment


          • #20
            Originally posted by Trollet


            Nå må du ikke være så vanskelig lille venn (du så så liten ut attmed modellflyet ditt), varmen går vel helst gjennom hele motoren, eller er det kun stempel og veiv som blir varmt på dine motorer

            Du får det til å høres ut som "helt fra toppen til viften" er så kjempelangt. Vi snakker om noen cm her

            Og ja, alu-viften får temperatur
            La oss som et eksempel si at viften tilsvarer 25% av motorens masse. Hvis da viften hadde blitt like varm som motoren så kan man da si at den hadde ledet vekk 25% av varmen fra motoren, men siden det er en vifte! vi snakker om så har den 100 x mer effektiv kjøling enn en motor og vil dermed være kaldere.

            Plast viften blir ikke varm untatt på metallfestet.

            Alt dette blir detaljer, men det er vel detaljer alt er bygd opp av, er det ikke Alt som drar i riktig retning er vel bra.
            Mener du at motoren er like varm i frontlagret som på toppen av stemplet? Du har kanskje også lagt merke til at vifta er koblet sammen med veiv-akslingen, og at den er i stål. Stål har relativt dårlig varmeledningsevne sammenlignet med aluminium, slik at å anse vifta som en betydelig transportør av varme blir helt feil. Vifta har en funksjon og det er å blåse luft over motoren.

            Jeg tror du er mer ute etter å lage en diskusjon her enn å komme med nyttige innspill.
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment


            • #21
              Originally posted by Tom Erik
              Jeg tror du er mer ute etter å lage en diskusjon her enn å komme med nyttige innspill.
              nahhh.... sannheten er vel heller den at jeg driter egentlig i det.
              Do not feed the internet troll.

              Comment


              • #22
                Uttrolig bra diskusjon
                - Erik -

                ------------------------------------------
                Logo 600SX + 6003D
                Logo 400SE

                Futaba 18MZ

                Comment

                Working...
                X