Var egentlig i tvil om jeg i det hele tatt skulle bytte, men har forstått det slik av folk som flyr en del at det vil bli mindre vibrasjoner med ei aluvifte.. så derfor ble det så jeg til slutt prøvde.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ulyd i Raptor 50
Collapse
X
-
-
Originally posted by Tom ErikAlu-vifte veier mer enn plast og der derfor mye mer kritisk i forhold til avbalansering. En alu-vifte blir frest/dreiet ut av ett stykke aluminium, og det er svært vankslig å få dette helt symmetrisk og avbalansert. En plastvifte er relatift ukritisk til avbalansering pga den lave massen, og har den i tillegg en fornuftig fasong på viftebladene så er den vel så effektiv som en aluvifte. Til Raptor 50 så anser jeg en aluvifte som down-grade, og som er med på å gjøre hverdagen mer komplisert.
Aluminium er som kjent en av verdens beste materialer til å lede vekk varme, så det er ikke kun blåse/suge effekten som er avgjørende. En aluvifte vil lede vekk varmen fra motoren ved å selv bli oppvarmet, og den store overflaten på alu-viften gjør at viften effektivt leder varmen over til luft.
Plast derimot leder varme heller dårlig.Last edited by Trollet; 01-05-07, 21:22.Do not feed the internet troll.
Comment
-
Originally posted by TrolletAluminium er som kjent en av verdens beste materialer til å lede vekk varme, så det er ikke kun blåse/suge effekten som er avgjørende. En aluvifte vil lede vekk varmen fra motoren ved å selv bli oppvarmet, og den store overflaten på alu-viften gjør at viften effektivt leder varmen over til luft.
Plast derimot leder varme heller dårlig.
Comment
-
Nå må du ikke være så vanskelig lille venn (du så så liten ut attmed modellflyet ditt), varmen går vel helst gjennom hele motoren, eller er det kun stempel og veiv som blir varmt på dine motorer
Du får det til å høres ut som "helt fra toppen til viften" er så kjempelangt. Vi snakker om noen cm her
Og ja, alu-viften får temperatur
La oss som et eksempel si at viften tilsvarer 25% av motorens masse. Hvis da viften hadde blitt like varm som motoren så kan man da si at den hadde ledet vekk 25% av varmen fra motoren, men siden det er en vifte! vi snakker om så har den 100 x mer effektiv kjøling enn en motor og vil dermed være kaldere.
Plast viften blir ikke varm untatt på metallfestet.
Alt dette blir detaljer, men det er vel detaljer alt er bygd opp av, er det ikke Alt som drar i riktig retning er vel bra.Last edited by Trollet; 02-05-07, 07:05.Do not feed the internet troll.
Comment
-
Originally posted by Trollet
Nå må du ikke være så vanskelig lille venn (du så så liten ut attmed modellflyet ditt), varmen går vel helst gjennom hele motoren, eller er det kun stempel og veiv som blir varmt på dine motorer
Du får det til å høres ut som "helt fra toppen til viften" er så kjempelangt. Vi snakker om noen cm her
Og ja, alu-viften får temperatur
La oss som et eksempel si at viften tilsvarer 25% av motorens masse. Hvis da viften hadde blitt like varm som motoren så kan man da si at den hadde ledet vekk 25% av varmen fra motoren, men siden det er en vifte! vi snakker om så har den 100 x mer effektiv kjøling enn en motor og vil dermed være kaldere.
Plast viften blir ikke varm untatt på metallfestet.
Alt dette blir detaljer, men det er vel detaljer alt er bygd opp av, er det ikke Alt som drar i riktig retning er vel bra.
Jeg tror du er mer ute etter å lage en diskusjon her enn å komme med nyttige innspill.
Comment
Comment