Announcement

Collapse
No announcement yet.

2 Kjøleribber på motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2 Kjøleribber på motor

    Hei

    Er det bedre kjøling med 2 kjøleribber på motoren eller blir kjøle-effekten dårligere med 2 kjøleribber?

  • #2
    åssen skulle den bli dålegere?
    Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
    -T-rex 450 HDE
    -E-sky honey bee fp(pulverisert)
    Status: Skulelei

    Comment


    • #3
      Jo større flate jo bedre kjøleeffekt. Så to kjøleribber blir bedre enn en (om man ikke tar hensyn til den ekstra vekten det medfører og det økte strømtrekket som trengs for å løfte helikopteret og temp. økningen som følge av det. Også må vi ikke glemme solens stilling iforhold til månen :P )
      Morten Smøraas

      Comment


      • #4
        Originally posted by Psyko-lefse
        Jo større flate jo bedre kjøleeffekt. Så to kjøleribber blir bedre enn en (om man ikke tar hensyn til den ekstra vekten det medfører og det økte strømtrekket som trengs for å løfte helikopteret og temp. økningen som følge av det. Også må vi ikke glemme solens stilling iforhold til månen :P )
        Jeg regner med at større flate ville skape bedre kjøle-effekt, men så begynte jeg å tenke på at det muligens tar lengre tid å kjøle ned større flate også. Var overrasket over hvor varm kjøleribba ble det var derfor jeg spurte (kun i hoovremode og da blir vel motorn fortere varm og får ikke noe "ekstra" lufting slik som ved kjøring framover etc.

        Comment


        • #5
          Jeg bruker to kjøleribber på en EDF(electric ducted fan) og merker god forskjell fra bare én. Selv om ikke ribbe nummer to får motorkontakt hele veien så blir uansett overflaten så og si doblet. Når varme skal vandre fra ett sted til et annet er kontaktoverflaten en av de viktige parameterne. Det tar ikke lengre tid å kjøle ned to ribber enn en. Tenk deg at du legger 100 varme prosessorkjølere utover plenen. De bruker ikke 100ganger så lang tid på å bli kalde som bare én av disse.
          -----------
          Bengt

          Comment


          • #6
            Originally posted by bengtern
            Jeg bruker to kjøleribber på en EDF(electric ducted fan) og merker god forskjell fra bare én. Selv om ikke ribbe nummer to får motorkontakt hele veien så blir uansett overflaten så og si doblet. Når varme skal vandre fra ett sted til et annet er kontaktoverflaten en av de viktige parameterne. Det tar ikke lengre tid å kjøle ned to ribber enn en. Tenk deg at du legger 100 varme prosessorkjølere utover plenen. De bruker ikke 100ganger så lang tid på å bli kalde som bare én av disse.
            Høres logisk ut Jeg er ikke noe ekspert på fysikk

            Sjekka ledningene fra speedcontrolleren og kjøleribba hadde brent hull i plastikken så den blir ganske varm. (Har funnet en bedre plass å strekke ledningene godt unna motor og kjøleribbe etter den oppdagelsen)

            Comment

            Working...
            X