Unconfigured Ad

Collapse

Motorproblemer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Frezz
    • Aug 2006
    • 18

Motorproblemer

Har en O.S. MAX-32SX-H helikoptermotor, og den er lite brukt. Problemet er at motoren mister mye av kraften etter bare noen få minutter med kjøring, og den blir veldig varm. Har også problemer med at den skyter ut glødepluggen (noe jeg tror kommer av at den er så varm). Den er også veldig vanskelig å starte.

Jeg tok ut motoren av helikopteret i dag og skrudde av toppen (bilder). Det ser ut som det har vært lekasje i toppen. Eller er det normalt at det ser slik ut? Topp-skruene satt godt fast og det virket ikke som at toppen var løs på noen måte. Er det en muliget å få motoren glassblåst for å få bort all fastsvidd olje? Kan man bruke noe tettnigsmasse mellom toppen og motoren?

Hvis det ikke er toppen som er problemet, hva kan det da være?

Den første fuel'n jeg brukte i denne motoren hadde 35% nitro. Kan motoren ha blitt skadet av det? Kjører nå motoren med ca. 20% nitro.

På forhånd, takk for alle svar
    Attached Files
    :D :D
  • Tom Erik
    • Feb 2004
    • 1601

Den motoren ser ut til å ha gått alt for varm. I så fall må i hvertfall stempelforing og stempel-ring byttes for å få god tetting. Jeg ville også ha sjekket baklager og rådelager. Etter bildene å dømme så ser det ut som den har fått godt med juling og om tilfellet er at alle overfornevnte deler må skiftes, ville jeg heller ha kjøpt en ny motor. Men, ta en grundig rengjøring så ser man bedre hvordan statusen er. Tips om rengjøring finner du her: http://www.gmfk.net/web/artikler/Tip...Lagerskift.htm

Fuel med 35% nitro er ingen problem. Det viktigste med fuel er at det er god olje i den.
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

Comment

• Frezz
      • Aug 2006
      • 18

Så grunnen til at motoren ser slik ut, kan være at fuel'n har hatt for lite olje i seg? Er usikker på hvor mange % olje det har vært i den jeg har brukt.

Comment

• Tom Erik
        • Feb 2004
        • 1601

Originally posted by Frezz
        Så grunnen til at motoren ser slik ut, kan være at fuel'n har hatt for lite olje i seg? Er usikker på hvor mange % olje det har vært i den jeg har brukt.
        Ikke nødvendigvis for lite olje, mest trolig pga. for mager justering av forgasseren.
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

Comment

• Frezz
          • Aug 2006
          • 18

Leste denne tråden her på forumet: http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=15694

Er det noen "regler" for hvilken plugg man bør bruke i forhold til temperaturen ute (eks. mellom 0-5 grader bruk plugg x, mens mellom 5-15 grader bruk plugg y.)? Tenker da på å velge rett plugg, så ikke motoren blir for varm.

Comment

Working...