Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Kor stramt skal rotorbladene sitje i holdarane? Det er eit godt spørsmål tykkjer eg. Finst det noko "fasitsvar" på det? Både hovudrotorblad og halerotorblad...
Utruleg kjekt med eit slik forum som dette forresten...
Takk for alle som er så villige til å hjelpe!
Litt vanskelig og "beskrive" hvor hardt, men skal prøve...
Hovedrotorbladene skal strammes ganske hardt. Man skal ikke ta i det man har, men når man bretter bladene bakover for "transport" skal man kjenne at man må bruke litt kraft. Hvis hovedrotorbladene sitter for løst han det hende at ved "oppstart" når motoren tar tak i clutchen, for så og begynne å dra med seg rotorhode, vil selve rotorbladholderene kunne begynne å rotere uten å få med seg rotorbladene med en gang. Puh... Dette vil kunne føre til store vibrasjoner med følgende proposjonalt dyre utgifter i forhold til vibrasjonene...
Halerotorbladene er det ikke nødvendig og stramme like hardt. Hvis du holder halerotorbladholderene horisontalt vil (hvis ikke bladholderene er litt "tette" i forhold til halerotorbladene) henge og "dilgle". Det er nok og stramme disse akkurat nok til at man kan dytte opp bladene og de vil også kunne stå horisontalt.
Håper dette gav deg klare nok svar på spørsmålet. Ikke lett og "forklare" uten å vise...
Leste en gang om dette, kan desverre ikke huske hvor, men det var en som hadde skikkelig greie på avionikk.
Poenget er ganske vanskelig å forklare men jeg skal prøve.
Når et rotorblad roterer skaper det selvfølgelig et løft, om det er positivt eller negativt, er selvsagt avhengi av pitch'en.
Når man hovrer, spiller dette med hvor hardt bladene er skrudd til ikke så veldig stor rolle, selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser.
Men, når man beveger seg i en eller annen retning, kommer fartsvinden inn i bildet. Det betyr at det bladet som går mot fartsvinden vil svinge bakover fordi luftmotstanden blir mye større. Løftet på dette bladet vil også øke, noe som forklarer hvorfor et heli har en tendens til å "vri" seg under store hastigheter, spesiellt i en "knife-edge" situasjon hvoer det er lite eller ingenting løft på bladene.
Når bladet da kommer tilbake til "rett forover" posisjon, må det vende tilbake til utgangspunktet, for så å svinge i motsatt retning.
Hvis bolten da er skrudd for hardt til, resulterer det i enormt mye stressbelastninger i rotorblad og holder, som fører til stor slitasje, brekkasje i verste fall og ikke minst vibrasjoner.
Bare noen tanker om dette, håper det klarerte litt
Tore
Tore
Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!
Bladene må kunne bevege seg frem og tilbake under flukt, det er dette man refererer til når man snakker om "lead og lag". For vår del så har dette men hvor hardt man skal stramme boltene minimal betydning for flyegenskapene. For hardt skrudd til kan føre til noen vibrasjoner og ikke minst ekle belastninger på bladgriperene. For løst skrudd til så vil man få boom-strike i hver landing eller i det man gasser på for å få rotordisken i gang.
En enkel regel er å holde helikopteret i "knivegg" og skru boltene såpass hardt at bladene akkurat ikke faller ned når du gir de et lite "puff" i forkant eller bakkant.
Unntak: Skal du fly sinnsvake autorotasjoner med bladstopping piroflips, el.... så er det en fordel å ha de hur stramme som helst for å hindre boom-strike.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment