Unconfigured Ad

Collapse

Ulyd, raptor 50

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rappis
    • May 2007
    • 198

Ulyd, raptor 50

Har i det siste fått en ulyd i raptoren (50 titan) som blir værre og værre for hver tank. Helikopteret er flydd ganske nøyaktig 50 tanker.

Den kommer ifra clutch klokka ett sted. Hører det vel igrunn kun etter at jeg har flydd, mens rotoren spoler ned. Er en slags "subbelyd", som et veldig gåent lager f.eks. Har tenkt litt på om det er lageret som holder clutch klokken i rammen, men vet ikke helt. Noterer meg også at det ligger mye "støv" rundt dette lageret / drevet på klokken (plaststøv virker det nesten som). Støvet er nesten som fargepulver, dvs at når du tar det blir det kun farge på fingerene, du kjenner ikke "klumper". Jeg har også notert meg at de siste tankene har det blitt svarte merker (ifra dette "støvet") på tennene på hoveddrevet.

Se bilde på http://www.strangebox.net/name/tal/stov.jpg

Noen som vet hva som skjer her ? Hadde jo håpet å slippe å dele rammen, men det håpet er vel iferd med å svinne hen er jeg redd.
  • Rappis
    • May 2007
    • 198

Feilen er funnet, http://www.strangebox.net/name/tal/1.jpg

Lageret har begynt og frese på tanndrevet.

Forøvrig, jeg synes det ser ut som om lageret ikke står vinkelrett på akselen / clutchklokken: http://www.strangebox.net/name/tal/3.jpg

Isåfall er det jo ikke rart at lageret sliter på tanndrevet.

Må man bygge motoren lengre frem når man bruker OS 50 SX-H hyper ? Ser jo ut som om motoren står for langt bak, slik at vinkelen blir feil.

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

Ser nesten ut fra bildet som om ramma er slitt der lageret sitter?

Comment

• flarssen
        • Jan 2005
        • 1842

Originally posted by Rappis
        Lageret har begynt og frese på tanndrevet.
        Du mener vel akslingen drevet sitter på?
        Ser ut til at akslingen ikke har tatt med seg innerringen på lageret, men har rotert inni denne. Jeg pleier å bruke en dråpe locktite mellom lagre og akslinger for å forhindre dette. OBS: Det blir ofte vanskeligere å demontere ting....
        Fred Larssen

Comment

• Rappis
          • May 2007
          • 198

Tintin: njaa, jeg tror det bare ser slik ut på bildet. Nå vet riktignok ikke jeg hva du ser, men jeg ser ingen slitasje / slark i lagerholderen.

flarssen: tja, nå er drevet og "akselen" som dette lageret sitter på en og samme del, derfor skrev jeg tanndrevet. Men det er selvfølgelig ikke på tennene lageret har begynt å frese nei.

Jeg bruker ofte litt epoxy mellom lagre og aksler. Men tror ikke det er noen løsning her. For om dere titter nøye etter så ser man at lageret ikke står 90 grader på klokken / akselen, og derfor vil du få bevegelse for hver omdreining som delene gjør.

Comment

• Tintin
            • Jan 2005
            • 4631

Ok, men det er ikke rart om det står skjevt, du har vel slitt av materiale både fra pinjongen og lageret så det må da være en del slark der nå?
            Vil vel anta selve lageret er slitt også?

Comment

• Rappis
              • May 2007
              • 198

Det burde ikke ha noe å si om det er slark mellom lageret og drevet egentlig siden lagerholderen sitter i ramma. Men det er slitt vekk 0,5mm ifra drevet, og antagelig noe ifra lageret også ja, så du kan si det er slark

Men, nå er jeg litt itvil om det er skjeivt igjen. Tror kanskje det er en liten optisk illusjon her. Dog, motoren må iallefall ikke lengre bakover, det er sikkert.

Men jeg tror jeg får prøve igjen med nye deler, og hå på en dråpe locktite denne gangen (og med min flaks limer jeg antagelig fast kulene i lageret )

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

Joa, da holdes jo ikke akslingen på plass der den skal være så hver gang du gir på så flytter pinjongen seg fra hoveddrevet

Comment

• Rappis
                  • May 2007
                  • 198

Jo, selvfølgelig. Men det har ikke noe å si på vinkelen mellom lager og aksel, selv om det selvfølgelig har betydning under bruk.

Men har bestemt meg, i samråd med Roger på elefun, at jeg skal skifte ut delene, og sette det inn med locktite for å se hvordan det fungerer fremover da.

Comment

• Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

Joa, om lageret holdes fast i ramma og akslingen flytter seg så endres også vinkelen mellom lager og aksling....

Comment

• Rappis
                      • May 2007
                      • 198

Njaa, rent teoretisk gjør den jo det, men om vi antar att lageret i bunn holder akselen HELT fast, og at lengden ifra bunnen til lageret er 4 cm, så blir det ikke mange hundredels grader når slarken på toppen er 0,5mm

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

Nei det er rett men etterhvert som det slites blir det mer og mer og da ryker også det andre lageret etterhvert....

Comment

Working...